מלחמת רוסיה-אוקראינה: בצל המשך הלחימה והתגברות התקיפות של הצבא האוקראיני, לקראת מתקפת הנגד הצפויה בקרוב, גורמים אוקראינים טענו כי רוסיה הטילה צעדים מחמירים על אזרחים החיים בשטחים שכבשה מוסקבה, מאז שהחלה המלחמה. הפיקוד העליון של הצבא האוקראיני מסר אמש כי "רשויות הכיבוש הרוסי הגבירו את פעילות יחידות המודיעין והגבילו נסיעות בין עירוניות, בעקבות המאמצים למנוע התנגדות בשטחים אלו".

המהלכים של מוסקבה מגיעים לאחר שהקרמלין קבע בשבוע שעבר, כי כל מי שחי באזורים הכבושים באוקראינה, ולא קיבל דרכון רוסי, יוכל לעזוב את ביתו. נציב זכויות האדם של אוקראינה דחק באזרחים החיים תחת הכיבוש הרוסי לקבל את הדרכונים הרוסים, לצורך ביטחונם, וכינה את העניין כ"צורך של הישרדות". בתוך כך, "מרכז ההתנגדות הלאומי", סוכנות ממשלתית אוקראינית שמתאמת פעולות באזורים שנכבשו על ידי מוסקבה, מסרה כי קציני הביטחון רוסים החלו לפעול במרחבים הציבוריים באזורים אלו כדי לאתר ארגוני התנגדות.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

הרס רב בחרסון (צילום: REUTERS/Nacho Doce)
הרס רב בחרסון (צילום: REUTERS/Nacho Doce)

הריסות המלחמה בעיר מריופול באוקראינה (צילום: רויטרס)
הריסות המלחמה בעיר מריופול באוקראינה (צילום: רויטרס)

פקידים אוקראינים ומשקיפים בינלאומיים טענו כי צו הקרמלין שפורסם בשבוע שעבר, ומתיר גירוש תושבים מהאזורים הכבושים אם לא יקבלו אזרחות רוסית, אינו חוקי. כמו כן, ציינו כי הוא נועד כדי "לערער את עצם הרעיון של המדינה האוקראינית". בעוד שנציבות זכויות האדם באוקראינה דחקה בתושבים לקבל את הדרכון הרוסי למען ביטחונם, סגנית ראש הממשלה, אירינה ורסצ'וק, התנגדה לכך, וטענה כי עליהם להימנע מכך.

כאמור, מתקפת נגד אוקראינית כנגד הכוחות הרוסיים המבוצרים בארצה מתוכננת לצאת אל הפועל בשבועות ואף בימים הקרובים. מזה מספר רב של חודשים, הכוחות שומרים על קו חזית סטטי, כאשר הרוסים מחזיקים בחמישית מהמדינה, ועלות הסיוע הצבאי לאוקראינה מצד בעלות בריתה נהייה גבוה מידי עבורן. חודשי הלחימה הקרובים יוכיחו האם אוקראינה מסוגלת לעמוד בהבטחתה להשיב לעצמה את השטחים הכבושים מידי הרוסים, לאחר יותר משנה של לחימה. התחזיות האופטימיות מקוות לחזור על הניצחונות הצבאיים הדרמטיים שהתרחשו באביב ובסתיו, כאשר הרוסים הורחקו מקייב ואף נאלצו לצאת משטחי מזרח ודרום המדינה בתוך מספר שבועות בודדים.

יחד עם זאת, ולמרות המאבק הממושך, רבים בוושינגטון ובבירות אירופאיות אחרות שהזרימו מיליארדים עבור סיוע ותמיכה באוקראינה, מודאגים ממצבה הצבאי לאחר שנה. מספר הנפגעים הרשמי בצד האוקראיני לא פורסם, אך תדרוכים צבאיים אמריקאים שדלפו מעמידים את מספר ההרוגים בין 15,500 ל-17,500 חיילים. המודיעין האמריקני הזהיר בחודש פברואר האחרון כי אוקראינה עלולה שלא לצבור מספיק חיילים ונשק, ולהיכשל "בהרבה" ממטרותיה להחזרת שטחים, כך לפי מידע ממסמכים שהודלפו. זאת, למרות מתקפת הנגד כאמור, שימשה ככוח המניע מאחורי תוכנית אימונים מאסיבית ואספקה ​​עצומה של סיוע נוסף במהלך חודשי החורף למדינה.