סגן ראש ממשלת רוסיה לשעבר ומי שכיהן כמנכ"ל תאגיד החלל רוסקוסמוס, דמיטרי רוגוזין, פרסם סרטון בערוץ טלגרם התומך בקרמלין, וטען כי האפשרות היחידה של הנשיא, ולדימיר פוטין, לנצח את אוקראינה היא באמצעות שימוש בנשק גרעיני. לדבריו, "זו הדרך היחידה של הצבא הרוסי להביס את אוקראינה במתקפת הנגד הצפויה".

רוגוזין ששימש גם כיו"ר מפלגת "מולדת" השמרנית, הדגיש למרבה ההפתעה, כי לאוקראינה יתרון על הצבא הרוסי מבחינת יכולות הצבא וכמות הנשק. לדבריו, "בהתאם לדוקטרינה שלנו, הזכות שלנו היא להשתמש בנשק גרעיני, כי בדיוק לשם כך, הנשק הזה קיים. אז השיטה הטובה ביותר להתמודד עם מתקפת הנגד הצפויה היא השימוש בנשק זה. כמובן שההשלכות ברורות, אבל אני חושב שנכון לעכשיו, אין אפשרות אחרת".

המלחמה באוקראינה: הרס רב מתקיפה של הצבא הרוסי (צילום: Anastasia Vlasova/Getty Images)
המלחמה באוקראינה: הרס רב מתקיפה של הצבא הרוסי (צילום: Anastasia Vlasova/Getty Images)

צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)
צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)

דבריו של רוגוזין מתפרסים על רקע הדיווחים כי מתקפת הנגד האוקראינית צפויה להתרחש בקרוב. השבוע, הצהיר הנשיא, וולודימיר זלנסקי, במהלך מסיבת עיתונאים בהלסינקי, כי "כוחותיו יבצעו בקרוב את המתקפה". במקביל, יבגני פריגוז'ין, מי שעומד בראש קבוצת שכירי החרב "כוח וגנר", טען כי שלביה הראשונים של המתקפה כבר החלו.

מוקדם יותר השבוע, טענו ברוסיה כי אוקראינה ניסתה להתנקש בחייו של הנשיא פוטין. בעקבות כך, סגן יו"ר מועצת הביטחון של הפדרציה הרוסית, דמיטרי מדבדב, קרא לחסל את נשיא אוקראינה. מדבדב כתב ברשתות החברתיות: "אחרי מתקפת הטרור לא נותרה ברירה אלא לחסל את זלנסקי ואת ה'קליקה' שלו". גם יו"ר הפרלמנט הרוסי, ויאצ'סלב וולודין, שלח מסר מאיים לכיוון קייב, ואמר כי "צריך לעשות שימוש בנשק המסוגל לעצור ולהשמיד את משטר הטרור של קייב".

כאמור, אוקראינה הכחישה כל מעורבות ואמרה שמוסקבה מנסה להשתמש באירוע כדי להצדיק הסלמה נוספת של המלחמה. היועץ לנשיאות אוקראינה, מיכאילו פודוליאק, אמר: "לאוקראינה אין שום קשר להתקפות מל"טים על הקרמלין", והוסיף כי הטענות יספקו עילה לרוסיה "להצדיק תקיפות מסיביות בערים אוקראיניות, על האוכלוסייה האזרחית, על מתקני תשתית".

"הדרך היחידה לעצור את מתקפת הנגד האוקראינית": רוסיה תשתמש בנשק גרעיני?