דובר הליגה הערבית, ג'מאל רשדי, הצהיר היום (ראשון) כי במהלך הישיבה הסגורה שנערכה במטה במצרים, אישרו שרי החוץ הערבים את ההחלטה להחזיר את סוריה לשורות הארגון, כך דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס". זאת, לאחר שסוריה הושעתה מחברות בליגה הערבית, בעקבות הדיכוי האלים של המחאות האזרחיות ב-2011 שהובילו למלחמת האזרחים המדממת.

בתוך כך, שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי, הצהיר כי מדינתו אישרה בפתח הישיבה, כי המשבר בסוריה הוכיח ש"אין לו פתרון צבאי ושאין מנצח או מפסיד בסכסוך". לדבריו, "הדרך היחידה ליישב את המשבר הסורי הוא באמצעות פתרון מדיני עם בעלות סורית בלעדית, ללא תכתיבים חיצוניים". שוכרי הוסיף כי "הסבל של סוריה הוא כתוצאה מהכישלון להגעה להסדר מדיני. כדי להגיע להסדר זה, על הקהילה הבינלאומית וכל הצדדים למלא את ההתחייבויות כלפי סוריה ואנשיה".

מטה הליגה הערבית בקהיר (צילום: gettyimages)
מטה הליגה הערבית בקהיר (צילום: gettyimages)

אמש דיווח העיתון הסורי "אל-וטן" המזוהה עם משטר אסד, כי  החלטת שרי החוץ, מגיעה בהתבסס "על התלהבותן של המדינות החברות בשמירה על ביטחונה ויציבותה של סוריה, אשר יתרמו למצוא פתרון למשבר הסורי שיקל על סבלו של העם הסורי". עוד דווח, כי על פי הצעת ההחלטה, הליגה תחדש את המחויבות הסורית לשמירה על ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית על בסיס האמנה של הארגון ועקרונותיו.

חזרתה של סוריה לליגה הערבית מגיעה על רגע ההתפתחויות הדיפלומטיות באזור, ובהן חידוש היחסים בין ריאד לדמשק. בחודש שעבר, לראשונה מזה 12 שנים, ביקר שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, בדמשק ואף נפגש עם בשאר אסד. בכלי התקשורת בממלכה הסעודית נמסר, כי "הביקור מתרחש על רקע הניסיון הסעודי להגיע לפתרון מדיני למשבר הסורי שמאיים על האחדות והביטחון במדינה, ובניסיון להחזיר אותה לסביבה הערבית".

נזכיר כי בעקבות מלחמת האזרחים שפרצה בסוריה בשנת 2011, מדינות ערביות, ובראשן סעודיה, ניתקו את היחסים הדיפלומטיים עם סוריה. הממלכה אף סגרה את השגרירות במרץ 2012. עם זאת, במהלך השנים האחרונות, הופיעו סימנים של רצון לחדש את היחסים הדיפלומטיים עם סוריה, כאשר איחוד האמירויות פתחה מחדש את השגרירות בדמשק בשנת 2018. רעידת האדמה שפקדה את המדינה ב-6 בפברואר, האיצה את קצב ההתקרבות הערבית לדמשק. על פי דיווחים שונים שפורסמו בכלי התקשורת הערביים, ריאד פעלה באופן אינטנסיבי על מנת להחזיר את סוריה לליגה הערבית. על פי התכנון הסעודי, בממלכה מצפים כי דמשק תשתתף בפסגה של הליגה הערבית בריאד ב-19 במאי.