מלחמת רוסיה-אוקראינה: ממשל ביידן דרש מטורקיה לספק לאוקראינה מערכות הגנה אווירית רוסיות מסוג S-400, אך אנקרה סירבה, כך מסר היום (ראשון) שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו לסוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו". השר הטורקי הסביר כי "סירבנו להצעה מכיוון שהיא אינה מקובלת עלינו ועלולה לפגוע בריבונות שלנו".

רכישתן של מערכות ההגנה האווירית מתוצרת רוסיה היוותה נקודת מחלוקת משמעותית בין טורקיה לארה"ב ונאט"ו לאורך השנים, שכן, בארגון הביעו חשש כי זה עלול לפגוע בביטחון וביכולות הפעולות הצבאיות המשותפות. האמריקאים גם הזהירו את טורקיה כי המערכת אינה תואמת למערכות ההגנה האוויריות של הברית, ועלולות לחשוף מידע רגיש בפני מוסקבה. כתוצאה מסירובה של טורקיה, ארה"ב נקטה במספר צעדי ענישה כלפי אנקרה, כולל השעיית מכירת מטוסי הקרב מסוג F-35 ואף הטלת סנקציות על פקידים טורקים שהיו מעורבים בעסקה.

מערכות נ''מ S-400 (צילום: רויטרס)
מערכות נ''מ S-400 (צילום: רויטרס)

המחלוקת המתמשכת בין הצדדים העלתה תהיות רבות לגבי המערך האסטרטגי של טורקיה באזור. כששר החוץ הטורקי נשאל על אפשרות לחזור לעסקת הרכישה של מטוסי הקרב החמקניים, אמר כי "אנקרה לא רוצה לחזור לתוכנית, אך רוצה לשפר את קשריה עם וושינגטון". לדבריו, טורקיה עדיין מעוניינת ברכישת מטוסי קרב מסוג F-16.

כזכור, באוקטובר 2021, ביקשה אנקרה לרכוש מארה"ב 40 מטוסי קרב מסוג F-16 בשווי 6 מיליארד דולר, וערכות נשק נוספות ל-79 מטוסי קרב טורקיים. בעוד שממלת ביידן הביע את תמיכתו במכירת המטוסים לטורקיה, הוא נתקל בהתנגדות מצד הקונגרס, שהביע דאגות לגבי הפרת זכויות אדם מצד אנקרה, ובמדיניות חוץ שנויה במחלוקת כמוב סוריה.