בצל המשך המלחמה באוקראינה רוסיה מציינת היום (שלישי) את יום השנה לניצחון של הצבא האדום על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה, במצעד שייערך בכיכר האדומה במוסקבה. המצעד ייערך תוך אבטחה כבדה, בעקבות האירועים הביטחוניים האחרונים בבירה, ובהם תקיפת המזל"ט על הקרמלין

במהלך מצעד יום הניצחון, פוטין נשבע כי צבא רוסיה ינצח באוקראינה והאשים את מדינות המערב בסכסוך. לדבריו, "השאיפות הפראיות" של המערב, היוהרה והחסינות, מניעות "מלחמה אמיתית" נגד רוסיה. "הציוויליזציה היום נמצאת שוב בנקודת מפנה מכרעת", אמר נשיא המדינה. "מלחמה אמיתית נפתחה נגד המולדת שלנו. המטרה של האויבים שלנו, ואין כאן דבר חדש, היא לגרום למדינה שלנו להתפורר ולהרוס אותה". 

דבריו של פוטין הגיעו שעות ספורות לאחר שכוחות הקרמלין ירו את מטח טילי השיוט האחרון שלהם לעבר אוקראינה. שלטונות אוקראינה אמרו כי ההגנה האווירית השמידה 23 מתוך 25 הטילים ששוגרו. חיל האוויר מסר כי שמונה טילי שיוט מסוג "קליבר" נורו ממובילים בים השחור לכיוון מזרח ו-17 מכלי טיס אסטרטגיים.

פוטין הגדיר שוב ושוב את המלחמה באוקראינה כקונפליקט עם המערב. הנרטיב הרשמי של הקרמלין על המלחמה מתאר קרב קיומי עם המערב, שלדעת מוסקבה הוא בסך הכל שימוש באוקראינה ככלי להשמיד את רוסיה, לכתוב מחדש את ההיסטוריה שלה ולרסק את ערכיה המסורתיים. גרסה זו של האירועים שלטה בסיקור התקשורת הרוסית.

"אבותינו הגיבורים הוכיחו שאין דבר חזק יותר, חזק ואמין יותר מהאחדות שלנו. אין דבר בעולם חזק יותר מהאהבה שלנו למולדת", אמר פוטין, והמשיך לתקוף את המערב: "האליטות הגלובליסטיות המערביות מתרפקות על הבלעדיות שלהן, מעמידות אנשים זה מול זה, מפלגות את החברה ומעוררות סכסוכים והפיכות עקובות מדם, זורעות שנאה, רוסופוביה".

יום הניצחון הוא אחד המועדים החשובים ביותר בלוח השנה הרוסי, כאשר רבים מנציחים את מספר הקורבנות העצום בקרב האזרחים והחיילים, במהלך המלחמה שמכונה במדינה גם "המלחמה הפטריוטית הגדולה". כעת, יום השנה טעון רגשית אפילו יותר, כשרוסיה תקועה עמוק בבוץ האוקראיני, לצד אלפי חיילים שנהרגו עד כה במלחמה באירופה, שהחלה לפני יותר משנה, ונראה כי לא תסתיים בזמן הקרוב.

חיילות בחגיגות יום הניצחון על הנאצים ברוסיה (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)
חיילות בחגיגות יום הניצחון על הנאצים ברוסיה (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ובכירים נוספים בצמרת הרוסית צפויים לקחת חלק באירוע, שיכלול בכמו בכל שנה, שיירות של טנקים, משגרים ותהלוכות של חיילים. עם זאת, הרשויות החליטו לבטל את המטס המסורתי, מה שמשקף את החשש הביטחוני ברוסיה בעקבות מתקפת המזל"טים האחרונה. במקביל, פורסמו דיווחים כי מספר החיילים שייקחו חלק במצעד יהיה קטן משמעותית משנים קודמות, וכן, בוטלה גם צעדת "הגדוד האלמותי" מחשש שהיא עלולה לחשוף את המספר האמיתי של האבדות במלחמה באוקראינה.

בתוך כך, דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, נשאל על הביטולים המתוכננים בתהלוכה, והשיב כי "כשאנחנו צריכים להתמודד עם מדינה שיהא דה פקטו נותנת חסות לטרור, אז עדיף לנקוט אמצעי זהירות". מנגד, נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הרגיז את רוסיה בשבוע שעבר כשהצהיר כי הגיש הצעת חוק שתהפוך את ה-8 במאי ל"יום הזיכרון והניצחון", כשה-9 במאי, יהפוך באוקראינה ל"יום אירופה", היום שבו חוגגים את השלום ביבשת אירופה ואת איחודה.

פוטין נאם בכיכר האדומה, ואליו הצטרפו מנהיגים סובייטים לשעבר. בשנה שעברה, הנשיא הרוסי לא הזכיר את המלחמה באוקראינה, אך תקף את הברית הצבאית של נאט"ו, והאשים אותה בהתרחבות לכיוון הגבול הרוסי. בנאומו אז, אמר פוטין כי "אויבינו ניסו להשתמש בפעולות טרור נגד רוסיה. התערבותה של רוסיה באוקראינה הייתה הכרחית מכיוון שהמערב מתכונן לפלישה לארצנו, כולל קרים. מתנדבי דונבאס וחיילים רוסים נלחמים על מולדתם. אני מבטיח לעזור למשפחות של החיילים הרוסים שנהרגו ונפצעו".  

המלחמה באוקראינה: הרס רב מתקיפה של הצבא הרוסי (צילום: Anastasia Vlasova/Getty Images)
המלחמה באוקראינה: הרס רב מתקיפה של הצבא הרוסי (צילום: Anastasia Vlasova/Getty Images)

הפצצת עיר באוקראינה (צילום: ALEKSEY FILIPPOV.GettyImages)
הפצצת עיר באוקראינה (צילום: ALEKSEY FILIPPOV.GettyImages)

על רקע החשש הרוסי מאירוע ביטחוני בזמן המצעד, אמר אחד הבכירים בלשכת עיריית מוסקבה כי "יש עצבנות שמעולם לא ראיתי, אבל זה יום הניצחון וצריך להתקדם, אין אפשרות אחרות. במקביל, אנדריי קולסניקוב, עמית בכיר בקרן "קרנגי" לשלום בינלאומי, שבסיסו במוסקבה, הסביר כי "עבור פוטין, זה ללא ספק האירוע החשוב ביותר של השנה. פוטין שואב את כל הלגיטימציה שלו מהמצעד, וממסגר את עצמו כיורש הישיר של הצבא שהביס גרמניה הנאצית. זו גם ההזדמנות של הנשיא להראות לאומה שהוא עדיין חזק ושולט במבצע הצבאי המיוחד באוקראינה".

אולם לקראת ה-9 במאי, רוסיה נראית רחוקה מלנצח במלחמה שציפתה בתחילה להימשך כמה שבועות. מתקפת החורף והאביב של מוסקבה על פני קשת של 160 מייל במזרח אוקראינה, שהחלה בפברואר 2022, הביאה למדינה הישגים מינימליים בעלויות חסרות תקדים. גורמים במערב העריכו שיותר מ-20,000 חיילים רוסים נהרגו בקרבות באוקראינה מאז דצמבר בלבד. על פי ההערכות, אוקראינה, הנתמכת בנשק מערבי מודרני, תצא בקרוב למתקפת נגד כדי לכבוש מחדש את השטח הכבוש.