יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב קווין מקארתי, שביקר לאחרונה בישראל ואף נאם במליאת הכנסת, ביטל אירוע לציון "יום הנכבה", שתוכנן על ידי חברת המפלגה הדמוקרטית, ראדישה טאליב, כך דווח באתר החדשות השמרני "פרי ביקון". מקארתי הודיע כי התערב על מנת לבטל את האירוע, שהיה אמור להיערך במרכז המבקרים בקפיטול, שנועד "לתאר את הקמתה של מדינת ישראל כקטסטרופה". במקומו, ייערך תדרוך דו-מפלגתי לציון 75 שנים ליחסי ישראל-ארה"ב.

עוד מסר מקארתי, כי "כל עוד אני יושב הראש, אנחנו מתכננים לתמוך בזכותה של ישראל להגדרה עצמית ולהגנה עצמית, באופן חד משמעי ובאופן דו-מפלגתי". חברת הקונגרס הדמוקרטית טאליב, ספגה השבוע אש לאחר שאמרה כי תערוך את הכנס לצד הזמנה של קבוצות אנטי-ישראליות, כולל קבוצות שאף סירבו לגנות פיגועי טרור כנגד ישראל.

קווין מקארתי (צילום: רויטרס)
קווין מקארתי (צילום: רויטרס)

על פי הדיווח, לא ברור כיצד טאליב ותומכיה יקדמו כעת את האירוע, כשהיא ותומכיה ינסו לשנות את מועד האירוע לתאריך מאוחר יותר. התערבותו של מקארתי הגיעה בעקבות מכתב שנשלח אמש על ידי קבוצת רבנים, בו ביקשו לגנות את האירוע של טאליב. במכתב טענו הרבנים כי "זה לא מפתיע ומזעזע שהאירוע ייערך על ידי חברי קונגרס שמתארים את המדינה היחידה במזרח התיכון שנותנת שוויון זכויות ליהודים וערבים כארפטהייד". במכתב שנשלח על ידי "הקואליציה לערכים יהודיים", ארגון פרו-ישראלי המורכב מכאלפיים רבנים, ציינו עוד כי "אנו מקווים שבקשתנו תענה בחיוב, ושיפעלו לגינוי האירוע בהקדם האפשרי".

ח"כ דן אילוז (הליכוד) הודה ליו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י לאחר ביטול האירוע: "תודה לך על תמיכתך ועמידתך האיתנה לצידה של מדינת ישראל. ברגעים כאלו בדיוק אנחנו רואים מי הם בעלי בריתנו החזקים ביותר. מר מקארת'י, אתה ידיד אמת של ישראל".

האירוע היה אמור להיערך בהשתתפות ארגונים אנטי-ישראליים התומכים באופן מובהק בתנועת ה-BDS, שמקדמת חרם על מדינת ישראל. בין הארגונים שאישרו את הגעתם לאירוע, ניתן למצוא את "הקול היהודי לשלום", תנועה הנחשבת כאנטי-ציונית. בהזמנה לאירוע נכתב כי "המיליציות הציוניות אשמות בגירוש אלים של פלסטינים מביתם, עם הקמת מדינת ישראל ב-1948", והטענה כי "ישראל ממשיכה להתאכזר בפלסטינים גם היום".