משרד החוץ הודיע הבוקר (רביעי) כי בן ואביאל חדד, שני בני דודים יהודים, נרצחו בפיגוע הירי בסמוך לבית הכנסת "אלגריבה" בג'רבה. אביאל אזרח מחזיק באזרחות ישראלית, ובן דודו, בן, מחזיק באזרחות זרה. משרד החוץ נמצא בקשר עם בני משפחת ההרוג, ונערך לסייע לישראלים נוספים.

פיגוע הירי אירע אמש בזמן שמאות ישראלים ויהודים חגגו את האירוע המסורתי לרגל ל"ג בעומר. על פי דיווח ברשת "אל ג'זירה", איש ביטחון לשעבר התפרץ לבניין של חיל הים המקומי, דקר למוות מאבטח ונמלט מהמקום עם נשקו. לאחר חילופי אש בינו לכוחות הביטחון הוא נהרג. בסך הכול, משרד הפנים התוניסאי הודיע כי באירוע נפצעו שישה אנשים נוספים.

בתוך כך, לאחר פיגוע הירי שאירע אמש בסמוך לבית הכנסת בג'רבה, הג'רוזלם פוסט דיווח הבוקר כי ארגונים יהודיים היו מודעים לאיומים במשך מספר חודשים. גורמים ישראליים אמרו כי קיימת תוכנית סודית לעלייה מאסיבית מתוניסיה, אך לא ברור אם חברי הקהילה היהודית מעוניינים כלל לעלות לישראל.

 לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בית הכנסת אלגריבה  (צילום: רויטרס)
בית הכנסת אלגריבה (צילום: רויטרס)

גורם בכיר בממשלת ישראל אמר בדיון סגור עם מנהיגים יהודים, לפני כחודשיים, כי "הקהילה היהודית הקטנה תוניסיה סובלת מהעיתונות והמשטרה המקומית, כשיש תחושות אנטישמיות שמגיעות מהשלטון המקומי". הבכיר הוסיף כי "אנו עובדים על מעקב אחר המצב מול הסוכנות היהודית ועם משרד העלייה בניסיון ליצור השפעה ולנסות ולשכנע את הקהילה היהודית לעלות לישראל". 

השר עמיחי שיקלי התייחס לאירוע הטראגי בג'רבה וצייץ כי "אירוע קשה בקהילה היהודית בטוניס, שני הרוגים מהקהילה היהודית ושני שוטרים שפעלו לסכל את הפיגוע, האירוע הסתיים. לפני כחודש וחצי קיימנו לנוכח המתיחות במדינה דיון חרום של משרד התפוצות, העלייה והסוכנות היהודית ובו סיכמנו על פעולה משותפת שתסייע לבני הקהילה החפצים בכך לעלות ארצה".

כמו כן, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', אמר: "הירי בבית הכנסת העתיק בג'רבה בזמן שמאות יהודים חוגגים את הילולת רבי שמעון בר יוחאי הוא תזכורת נוספת לצורך החיוני לפעול בעוצמה נגד הטרור בכל העולם". סמוטריץ' הוסיף כי הוא מבקש "להשתתף בצער המשפחות ולחזק את הקהילה היהודית בג'רבה".

מרדכי מדר, קרוב משפחתם של הנרצחים בפיגוע, התראיין בתכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM וביקר את השלטונות בתוניסיה: "לצערנו שני היהודים שנרצחו הם בני דודים של אשתי. אחד ישראלי ואחד ממרסיי בפריז, בעלי אזרחות צרפתית. הם נרצחו בדם קר, בירי. הם פשוט היו בחנייה, היו אמורים להיכנס, היו לפני הכניסה לבידוק הביטחוני. הם שהו בחנייה, היו ארבעה בחורים ופתאום הם רואים שוטר שיש לו נשק, כנראה נשק מאוד גדול, שהתחיל לירות לכל עבר. הוא ירה בהם בדם קר. אביאל חדד ובן חדד, הישראלי זה אביאל, שבוע שעבר היינו יחד. הם בני דודים. הבעיה היא שירו בהם ורצחו אותם, מהשנייה הראשונה קבעו את מותם, והשלטונות החביאו, לא סיפרו שנרצחו שני יהודים כי היה כנראה חשוב להם לשמור על אלפי היהודים ולא מספרים להם שיש יהודים שנרצחים".

עוד אמר: "הם התחילו כל פעם לשנות גרסה, פעם מחבל התחפש לשוטר, אחרי זה אמרו שהייתה תאונה. הסיפור הוא די פשוט - מחבל בא לפגוע ביהודים. הוא שוטר, כנראה חטף את הנשק משוטר אחר, שחט אותו ובא לפגוע ביהודים, או שבאמת היה לו נשק ובא לפגוע ביהודים. על הפצועים לא אומרים כלום. יש אנשים שנפצעו ובכלל לא מספרים את האמת, בכלל לא רצו להכניס אותם לבית החולים לזהות את הגופות. שום דבר. יותר מזה, אחרי שאביאל נפגע לקחו את הטלפון שלו, נכנסו לפייסבוק, שלחו תמונות דרך הפייסבוק שלו כאילו הוא חי. השם יקום דמם. הגופות בג'רבה, ואנחנו נמצאים בתהליך על מנת להביא אותן לפה בע"ה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM