היכן הנשיא? בתקופה האחרונה נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, מרבה להיעדר מאירועים רשמיים, מה שהעלה דיווחים ותיאוריות רבות בנוגע למצבו הבריאותי. עד כה, כלי תקשורת במדינה המסוגרת לא עדכנו לגבי מצבו, מה שמעלה גם תהיות, האם הדיקטטור האחרון באירופה מת במפתיע. 

הנשיא הבלארוסי נעדר מעיני הציבור מאז ה-9 במאי, כשציינו במדינה את יום הניצחון של הצבא האדום על גרמניה הנאצית. בפעם הראשונה מאז שנבחר לתפקיד ב-1994, לא נשא דברים בטקס החגיגי. אמש, נערך במדינה טקס חגיגי נוסף בבירה, בו צעירים נשבעו אמונים לדגל הבלארוסי, וגם מאירע זה נעדר לוקשנקו. במקומו, הופיע ראש הממשלה רומן קולובצ'נקו, שהקריא במקומו הצהרה בשמו. בתוך כך, סוכנות הידיעות הממלכתית בלטה לא ציינה מדוע הנשיא נעדר, ואף דילגה על חלקים מהטקס המצולם.

אלכסנדר לוקשנקו (צילום: gettyimages)
אלכסנדר לוקשנקו (צילום: gettyimages)

כלי תקשורת המזוהים עם האפוזיציה, דיווחו כי לוקשנקו נלקח ביום שבת האחרון למרפאה יוקרתית. קונסטנטין זטולין, חבר הבית התחתון של הדומה הממלכתית ברוסיה, צוטט כשהוא טוען כי "לוקשנקו פשוט חולה, וכנראה צריך מנוחה". לוקשנקו בן ה-68 מכהן כנשיא מאז 1994, תוך שהוא פועל באופן נחרץ נגד כל פעילות אופוזיציונית במדינה, כמו כלי תקשורת עצמאיים, עיתונאים ומפגינים. נשיא בלארוס קיבל גיבוי מנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כשפעל נגד המפגינים במדינה, שמחו נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה

בחודש מרץ האחרון, לוקשנקו הצהיר במפתיע כי יש לעצור את המלחמה באוקראינה. הנשיא הבלארוסי טען אז כי "אנחנו צריכים להתחיל בשיחות כדי לפתור את הסכסוך באוקראינה כבר עכשיו, צריך לעצור את הסכסוך באוקראינה לפני הסלמה נוספת. בואו נכריז על הפסקת אש ללא תנאים מוקדמים". כמו כן הוא הזהיר: "אם ההנהגה הרוסית תראה כלפי חוץ כי היא לקראת קריסה, היא תשתמש בנשק "הנורא ביותר", כשהכוונה היא כמובן לנשק גרעיני.