מי הים הכספי נראים רגועים על פני השטח, אבל בפועל הם משמשים כנתיב ימי ישיר בין איראן לרוסיה שעמוס יותר ויותר בתנועת מטענים הכוללים נשק ואמל"ח שרכשה מוסקבה מטהרן עבור המלחמה באוקראינה, כך דווח ב"CNN". לפי הדיווח, התופעה מתרחבת ככל ששיתוף הפעולה בין שתי המדינות מעמיק, ואנליסטים אומרים שלבנות בריתה המערביות של אוקראינה יהיה מעט כוח לעצור משלוחי נשק כאלה.

"הפלישה לאוקראינה - גול עצמי של פוטין": פריגוז'ין בביקורת נוקבת
רכבת לילה לטהרן: שיתוף הפעולה המטריד בין רוסיה לאיראן

לפי הדיווח, תוואי הים הכספי משמש להעברת מל"טים, כדורים ופצצות מרגמה שממשלת רוסיה רכשה מהמשטר האיראני כדי לחזק את המאמץ המלחמתי באוקראינה, נתוני מעקב מראים כי כלי השיט באזור הולכים ונעשים "חשוכים" - דבר המצביע על כוונה גוברת לטשטש את תנועת הסחורות.

בשנה שעברה, נתונים ממודיעין Lloyd's List הצביעו על זינוק בספטמבר בתנועה בים הכספי, זמן קצר לאחר שארה"ב ואוקראינה טענו שמוסקבה רכשה מל"טים מטהרן. כמו כן, בהמשך הסתיו גבר השימוש של רוסיה במזל"טים איראניים, כולל נגד תשתיות אנרגיה קריטיות באוקראינה.

CNN פנתה לממשלות איראן ורוסיה לתגובה אך לא התקבלה כזו. 

החשיפה מבוססת על נתונים שנאספו Lloyd's List Intelligence שמראים עלייה במספר הפערים בנתוני המעקב של ספינות רוסיות ואיראניות בים הכספי. הפערים נגרמים כתוצאה מכיבוי מעקב אחר כלי AIS, וכך כלי שיט אלה מסוגלים להסתיר חלקים מהמסעות, היעדים או העברות מספינה לספינה שלהם. מומחים אומרים שחשודים בהעברת נשק מטהראן למוסקבה מתבצעות בנתיב זה. 

נתונים אלו מבוססים על החלטה של ​​הארגון הימי הבינלאומי המחייבת את רוב כלי השיט לשאת מערכת מעקב המספקת באופן אוטומטי מידע מיקום וזיהוי לספינות אחרות ולרשויות החוף. מטעמי בטיחות, אותן מערכות זיהוי אוטומטיות (AIS) אמורות לשדר נתונים בכל עת, למעט חריגים מוגבלים. אבל ספינות מסוגלות לכבות את מעקב ה-AIS שלהן, טקטיקה שיכולה לשמש כדי להסוות חלקים מהמסע שלהן, להסתיר יעדים או להחשיך כשמתקשרים לנמל.

הנתונים מראים זינוק כולל במספר כלי השיט בים הכספי שמכבים את נתוני המעקב שלהם בין אוגוסט לספטמבר 2022 התופעה מונעת בעיקר על ידי ספינות דגל רוסיה ודגל איראן, ובמיוחד מסוג ספינות המטען המסוגלות לשאת נשק, לדברי ברידג'ט דיאקון, מנתחת נתונים וכתבת של לויד'ס ליסט, המתמחה בניתוח של סחר ימי עולמי. 

"אין שום סיכון לייצוא האיראני בים הכספי בגלל המדינות הגובלות - אין להן את היכולת או המניע לאסור בחילופי דברים מסוג זה", אמר מרטין קלי, אנליסט מודיעין ראשי בחברת האבטחה EOS Risk Group. אזרבייג'ן, טורקמניסטן וקזחסטן, כולן רפובליקות סובייטיות לשעבר, הן המדינות האחרות עם נמלים בים הכספי. זו "סביבה מושלמת למסחר הזה כדי שלא יהיה התנגדות", הוסיף קלי.

על פי קלי, חל זינוק כולל במספר כלי השיט בים הכספי שמכבים את נתוני המעקב שלהם בין אוגוסט לספטמבר 2022. ומספר הפערים בנתוני המעקב של ספינות נותר גבוה עד כה בשנת 2023, על פי נתונים מ-Lloyd's List Intelligence. הנתונים מראים עלייה במספר הפערים בנתוני המעקב של ספינות רוסיות ואיראניות בים הכספי. 

בסוף 2022, נתוני המודיעין של לויד'ס רשימת מראים כי חלה עלייה ב"קריאות הנמל האפל הסביר" לנמלי הים הכספי של רוסיה ואיראן. "זה חשוד אם ספינה פשוט יוצאת מנמל אחד וחוזרת בלי להתקשר לנמל אחר" אלא אם כן הספינה מעבירה מטען לספינה אחרת ולא לנמל", היא הסבירה.

רוב הפערים בנתוני המעקב של ספינות משא הדגלות בדגל רוסיה ובדגל איראן התרחשו ליד נמלי אמירהבאד ואנזאלי של איראן, כמו גם בנהר הוולגה של רוסיה ונמלו באסטרחאן, על פי המודיעין של לויד'ס ליסט.

באמצעות נתונים מ-MarineTraffic, ספקית מעקב אחר ספינות ואנליטיקה ימית, רשת CNN עקבה אחר שש ספינות בדגל רוסי ושתי ספינות בדגל איראן, שלפי האנליסטים הפגינו התנהגות חשודה מאז הפלישה בקנה מידה מלא וכנראה קשורות לסחר בנשק.

התגלו מספר דפוסים - ניתן לראות חלק מהספינות עושות את המסע מנמלי איראן לאסטרחאן, למרות שלא ביצעו שם קריאה רשמית לנמל. ניתן לראות כלי שיט אחרים שמומחים הדגישו כחשודים בחשיכה בגישה לנמל אמיראבאד של איראן ולנמל אסטרחאן ברוסיה, או שניתן לראות אותם מכבים את נתוני המעקב שלהם לפרקי זמן ממושכים.

למרות שאנליסטים אומרים שקשה בהחלט לדעת איזה מטען יש על הספינות הללו, ללא עדי ראייה או תמונות לוויין, הדפוסים בפעילות חשודה מרושעת בים הכספי תומכים בדיווחי המודיעין המערביים על ייצוא המל"טים של איראן לרוסיה.

"יש מתאם בין רוסיה שמבקשת מל"טים מאיראן, קריאות נמל חשוך בים הכספי, ועלייה בפעילות AIS חשוכה", אמר קלי.

רכבת ממוסקבה לטהרן?

עוד לפני הפלישה המלאה של רוסיה לאוקראינה, הייתה תשומת לב מוגברת בתוואי הים הכספי מצד האיראנים. "אני חושב שזה נתיב שהתעלם ממנו, אבל במשך שנים, המדינות הגובלות לאורך הים הכספי רצו לחזק את הנתיב הימי הזה ולעשות יותר סחר", אמר מומחה ל-CNN, וציין כי חיזוק נתיב הסחר כבר מזמן על סדר היום של מדינות באזור.

לדבריו הים הכספי - שבו יש גם לאזרבייג'ן, קזחסטן וטורקמניסטן נמלים - רואה הרבה סחר לגיטימי ומהווה נתיב מפתח למעבר סחורות לשווקים באסיה. אבל זו גם "נקודה חמה לכלי שיט עם סנקציות".

חברת הייעוץ באיסטנבול, Bosphorus Observer, אמרה ל-CNN כי המשטר האיראני השקיע בשיפור נמל אסטרחאן של רוסיה לפני המלחמה כדי לחזק את אפשרויות השילוח שלה לאירופה דרך נתיב שיכול לעקוף סנקציות. לדבריו איראן גם עוזרת לרוסיה בפרויקט ארוך השנים של חפירת נהר הוולגה, שיאפשר משלוחים כבדים יותר לנמל אסטרחאן ולים השחור ומעבר לו, באמצעות תעלת וולגה-דון.

בשבוע שעבר חתמו פוטין ומקבילו האיראני אברהים ראיסי על עסקה למימון ובניית קו רכבת איראני כחלק מהשלבים הראשונים של יצירת "עורק תחבורה מצפון לדרום", על פי הקרמלין. פוטין אמר כי מסילת הרכבת - שתהיה לה שלוחה מרכזית לאורך הים הכספי - תסייע בחיבור נמלי רוסיה בים הבלטי עם נמלי איראן באוקיינוס ​​ההודי ובמפרץ, ותסייע בחיזוק הסחר העולמי לשתי המדינות.

"אנחנו יודעים שהממשל הנוכחי באיראן דוחף לשיפור הקשרים עם מדינות המזרח, אבל בפרט עם רוסיה", אמרה אנישה בסירי תבריזי, ראש תוכנית המזרח התיכון וצפון אפריקה במכון המלכותי לשירותי יונייטד ( ROI). RUSI), צוות חשיבה בריטי. היא הוסיפה כי מאזן הכוחות השתנה מאז פברואר אשתקד, כאשר כעת "רוסיה רואה באיראן ספק טבעי של יכולת נשק למלחמתה באוקראינה".

המספר העצום של הסנקציות שהוטלו על רוסיה בשנה האחרונה הוא גם אתגר חדש עבור המדינה, אמרה, "בעוד שאיראן מנווטת את הסביבה הזו במשך מספר עשורים". התפיסה במוסקבה היא שאיראן יכולה ללמד את רוסיה הרבה על "הכלים להתחמק מסנקציות" ו"איך בכל זאת יש כלכלה משמעותית גם כאשר סנקציות מוטלות", לדבריה. 

שר האוצר של איראן, אהסן ח'נדוזי, אמר בחודש מרץ ל"פייננשל טיימס" כי "אנחנו מגדירים את היחסים שלנו עם רוסיה כאסטרטגיים ואנחנו עובדים יחד בהיבטים רבים, במיוחד ביחסים כלכליים".

ארה"ב, יחד עם בעלות ברית אירופיות, רואים בהעברות הנשק של טהראן לרוסיה כמפרות את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2231, שהתקבלה כדי לאשר את הסכם הגרעין עם איראן מ-2015 ולשלוט בהעברת הנשק מאיראן. "יש כאן פוטנציאל גדול לכל מיני הפרות סנקציות שונות", אמר אנליסט בוספורוס אובזרבר, יורוק אישיק, והוסיף כי רוסיה עשויה לשלוח חלקי חילוף וציוד אחר לאיראן דרך נתיב הים הכספי, דבר שיהיה בלתי חוקי בעיני המערב.

פקידים אמריקאים מחפשים גם להגביר את אכיפת הסנקציות כדי למנוע גישה של איראן לטכנולוגיות אמריקאיות ומערביות המשמשות ברחפנים. בינואר, דוברת המועצה לביטחון לאומי אמרה ל-CNN בהצהרה: "אנחנו בוחנים דרכים להתמקד בייצור מל"טים איראניים באמצעות סנקציות, בקרות יצוא ושיחה עם חברות פרטיות שחלקיהן שימשו בייצור".

באפריל, מפקד הפיקוד המרכזי של כוחות הצי האמריקאי, הצי החמישי של ארה"ב, ביקר הן בטורקמניסטן והן בקזחסטן כדי להיפגש עם גורמים באזור ולדון ב"מגוון של נושאים... כולל כיצד הצי האמריקני מחזק שותפויות ומאיץ חדשנות במזרח התיכון "כדי להגביר את הביטחון הימי האזורי", אמר דובר הצי החמישי ל-CNN.

נשק בדואר אוויר

איראן הואשמה גם על ידי ממשלות אוקראינה, מערביות ואנליסטים ביטחוניים בשליחת נשק ואספקה ​​לרוסיה במטוסים. לפי מרכז ההתנגדות הלאומי של אוקראינה, שלוש חברות תעופה בבעלות ממשלתית איראנית ו"אחת כביכול פרטית" בשם Mahan Air סיפקו רחפנים "ומדריכים" למוסקבה.בשנת 2011, ארה"ב המחלקה הטילה סנקציות על מאהן אייר על הובלת נשק, לוחמים ואספקה ​​עבור כוח קודס של איראן.

בשנה שעברה, משרד המסחר האמריקאי זיהה ארבעה מטוסי מטען איראניים שלדבריו טסו לרוסיה תוך הפרה של בקרת הייצוא האמריקאית, כאשר הרשויות האמריקאיות קושרות את המטוסים הללו ל"מילוי חוזר של פריטים לרוסיה". בהצהרת המסחר האמריקאי נאמר כי תמיכה בכלי טיס מסוג זה מפרה את בקרת הייצוא של ארה"ב, לאור "התמיכה של איראן במכונת המלחמה של רוסיה, כולל האספקה ​​האחרונה של כלי טיס בלתי מאוישים".

CNN ניתח נתוני מעקב מ-Flightradar24 עבור אותם ארבעת מטוסי המטען, אשר חושפים כי ביחד, המטוסים האיראנים ביצעו לפחות 85 נסיעות לשדות התעופה במוסקבה בין מאי 2022 למרץ 2023.

"יש כמה חברות תעופה ממלכתיות איראניות שמעבירות רחפנים מאיראן לרוסיה", אמרה קלי מקבוצת EOS Risk. "עם זאת, מבחינת השוואת הנפח של מה שניתן לשנע בהפלגה בודדת, ספינה נותנת לך נפח ויכולת הרבה יותר גדולים".

בנובמבר הודה המשטר האיראני כי מכר "מספר מצומצם של מל"טים" לרוסיה, אך שר החוץ חוסיין אמיר-עבדולהיאן התעקש כי הנשק סופק "בחודשים שלפני תחילת המלחמה באוקראינה". איראן טוענת כי המכירה אינה מפרה את הוראות האו"ם.

רוסיה, שהחזיקה בנשיאות התורנית של מועצת הביטחון של האו"ם במהלך אפריל, ממשיכה ללגלג על הסנקציות המערביות. דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה, אמרה בשנה שעברה כי הדיווחים שהמדינה משתמשת בכלי טיס בלתי מאוישים איראניים (מל"טים) הם "מסקנות לא מבוססות", למרות שאוקראינה, בעלות בריתה ומומחי מעקב נשק מצאו ראיות רבות לשימוש בהם באוקראינה.

אנליסטים צופים שרמות הפעילות המרושעת וקריאות הנמלים ה"אפלים" בים הכספי יישארו גבוהות בשנת 2023, ושההשפעה של מוסקבה על גוף המים היבשתי הגדול בעולם לא תיפגע. "אין להם שום סמכות אחרת להסתתר ממנה", אמר אישיק על כלי השיט המשייטים בים הכספי. הוא גם ציין כי "ספינה עם דגל רוסי מעניקה לך שכבת הגנה נוספת", בהתחשב שמדינות ושחקנים אחרים באזור חוששים לחקור או להפריע לכלי שיט רוסים.

שיתוף הפעולה ההולך וגובר בים היבשתי הזה - החבוי מההשפעה וההתערבות של מדינות המערב - מחזק את כוחן של מוסקבה וטהראן כאחד. "הים הכספי היה בעבר תיאטרון של עימות בין רוסיה לאיראן, וכעת הוא מהווה שדרה פוטנציאלית להתחמקות מסנקציות ולמתן נשק פוטנציאלי", אמר טבריזי וציין כי למדינות יש שותפות שווה יותר כעת, במיוחד בכל הנוגע לשיתוף פעולה צבאי.

איראן ייצאה מל"טים, או יכולות מל"טים, לנציגיה האזוריים ולבעלי בריתה בעבר, אמר תבריזי, וזה נחשב לאיום, "אבל אני חושב שהיקף היצוא שאנחנו רואים עכשיו הוא שונה". במונחים של השלכות ארוכות טווח... בחזית אסטרטגית יותר כשמדובר במזרח התיכון, אבל גם בגדול, אני חושב שזה הולך להיות מעניין מאוד לצפייה ופוטנציאלי מאוד בעייתי עבור האינטרסים המערביים".