יותר מ-280 בני אדם נהרגו, ויותר מאלף נפצעו, בתאונת הרכבות הקטלנית שאירעה אמש במזרח הודו. התאונה המשולשת, בה היו מעורבות שתי רכבות נוסעים ורכבת משא, הפכה לקטלנית ביותר במדינה מזה עשרות שנים. הרשויות במדינה הודיעו כי על פי ההערכות, מספר ההרוגים צפוי לעלות, כשבזירה ישנם כבר יותר מ-200 אמבולנסים. 

התאונה עוררה סערה ברחבי הודו, כשעלתה שוב הטענה כי הרשויות אינן פועלות למיגור בעיות הבטיחות במערכת הרכבות העמוסה, שבכל יום משתמשים בה יותר מ-13 מיליון בני אדם. זאת, לאחר שהממשלה כבר הזרימה מיליונים לשדרוג המערכת, לאחר שנים של הזנחה. במקביל, הסיבה לתאונה הקטלנית אמש נותרה לא ברורה, כשעל פי החשד, היא נגרמה כתוצאה מתקלת איתות. מנהל תנועת הרכבות במדינת אודישה ציין כי "כשל באיתות בהחלט יכול להיות אחת הסיבות לתאונה, בין אם נגרם עקב תקלה טכנית או טעות אנוש, שכן אירועים מסוג זה מטופלים לרוב על ידי אנשי צוות בכל תחנה".

תאונת הרכבות הקטלנית בהודו (צילום: gettyimages)
תאונת הרכבות הקטלנית בהודו (צילום: gettyimages)

פעולות החילוץ בזירת תאונת הרכבות בהודו (צילום: gettyimages)
פעולות החילוץ בזירת תאונת הרכבות בהודו (צילום: gettyimages)

שר הרכבות של הודו הודיע כי נפתחה חקירה וכי "הממשלה משתתפת בצער המשפחות, האירוע החמור הזה ייבדק, ומי שיימצא אשם ייענש בחומרה". צילומי וידאו מאתר ההתרסקות מתעדים הרס, כאוס וייאוש. זאת, לצד עשרות גופות המוטלות לצד קרונות הרכבות. חפציהם האישיים של הנוסעים היו זרוקים בתוך הרכבות, החלונות מנופצים וקרונות הרכבת בהרס טוטאלי. אחד הניצולים מהאסון, סיפר לרשת CNN כי "ישנתי כשלפתע שמעתי את ההתנגשות. היה עשן בכל מקום, לא יכולנו לראות כלום, כולם צרחו, כולם היו בהלם. אנשים ניסו לרוץ ולברוח מהרכבת, אחרים נלכדו בצורה קשה, ראיתי אנשים נערמים אחד על השני, למרבה המזל הצלחתי לברוח".

על פי הדיווחים בכלי התקשורת בהודו, יחידות של שירותי הכבאות, הצבא ההודי והכוח הלאומי מעורבים במאמצי החילוץ. במקביל, מאות אנשים התאספו מחוץ לבתי החולים המקומיים על מנת לתרום דם, כשיותר מ-500 מנות דם נאספו בלילה אחד בלבד. פוליטיקאים מכל רחבי העולם מסרו את תמיכתם בהודו, כולל ראש ממשלת בריטניה, רישי סונק, נשיאת הנציבות האירופית, אורוסולה פון דר ליין, ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, וראש ממשלת פקיסטן, שהבז שריף.

תאונת הרכבות הקטלנית בהודו (צילום: gettyimages)
תאונת הרכבות הקטלנית בהודו (צילום: gettyimages)

רשת הרכבות הענפה של הודו, מהגדולות בעולם, נבנתה לפני יותר מ-160 שנים, תחת השלטון הקולוניאלי הבריטי. כיום, הרשת מפעילה כ-11 אלף רכבות מדי יום על פני עשרות אלפי ק"מ של מסילות. יחד עם זאת, היא סובלת מתשתיות גרועות ותחזוקה לקויה. בשנת 2005, לפחות 102 בני אדם נהרגו לאחר שרכבת ירדה מהפסים בדרום מדינת אנדרה פראדש. בשנת 2011 התרחשה תאונה נוספת בה נהרגו עשרות.

על פי נתוני הרשויות בהודו, בשנת 2021, יותר מ-16 אלף בני אדם נהרגו בכמעט 18,000 תאונות רכבת ברחבי המדינה. על פי הנתונים, רוב התאונות, כ-67.7%, נבעו מירידה מהפסים, התנגשויות ודריסה של אנשים ששהו על המסילה.