על רקע הגעתה של המשלחת האפריקאית לאוקראינה ורוסיה, על מנת לנסות לתווך בין הצדדים ולשוב לשולחן המשא ומתן, בן בריתו של פוטין, ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, טען כי מי שיש לו את היכולת לסיים את המלחמה באירופה הוא לא אחר מאשר נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, שגם הצהיר על התמודדותו לבחירות ב-2024. לדבריו, "יש אדם אחד בלבד במערב שיכול לסיים את המלחמה ולעשות שלום, והוא טראמפ, הונגריה מעוניינת לראות בראש ההנהגה האמריקאית מי שתומך בשלום".

ראש ממשלת הונגריה היה תומך נלהב של דונלד טראמפ, וכבר הצהיר בעבר שאם היה זוכה בבחירות לבית הלבן ב-2020, רוסיה כלל לא הייתה פולשת לאוקראינה. בחודש אפריל האחרון הצהיר אורבן כי אינו מאמין לאישומים הפליליים נגדו במסגרת פרשת דמי השתיקה לשחקנית סטורמי דניאלס. בחודש שעבר אורבן אף הצהיר בפומבי כי הוא תומך בטראמפ בבחירות הקרובות בארה"ב, וקרא לו לחזור לבית הלבן במהלך נאום מפלגתו בבודפשט. אורבן אמר כי "אדוני הנשיא, חזור, הפוך את אמריקה לגדולה שוב והביא לנו שלום".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

ויקטור אורבן  (צילום: רויטרס)
ויקטור אורבן (צילום: רויטרס)

טראמפ מצדו כבר הצהיר כי אם יגיע לבית הלבן, יצליח להושיב את רוסיה ואוקראינה לשולחן המשא ומתן ולסיים את המלחמה העקובה מדם באירופה. בחודש שעבר הופיע בערוץ CNN והדגיש שוב כי הוא יביא לסיומה של המלחמה בתוך 24 שעות בלבד. לדבריו, "אני אפגש עם הנשיא זלנסקי ועם הנשיא פוטין, לשניהם יש חולשות וחוזקות, אסיים את המלחמה מאוד מהר, אני לא חושב על מונחים של ניצחון או הפסד לשום צד, אני חושב על הסדר, אני רוצה שאנשים יפסיקו למות, גם רוסים וגם אוקראינים".

דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

טראמפ הוסיף כי לדעתו נשיא רוסיה עשה טעות כשהחליט לפלוש לאוקראינה בחודש פברואר 2022, אך לא כינה אותו במונחים כמו 'פושע מלחמה'. כמו כן, העביר ביקורת מרומזת על הסיוע הכספי הגבוה של ארה"ב לאוקראינה, ואמר כי אירופה היא זו שצריכה להשקיע יותר כסף, ו'להשוות' את ההשקעה לזו של וושינגטון.

בתוך כך, משלחת אפריקאית בראשותו של נשיא דרום אפריקה, סיריל רמפוזה, הגיעה לרוסיה ונפגשה עם פוטין בסנט פטרסבורג. המשלחת שואפת להביא את הצדדים לשולחן המשא ומתן, למרות ששני הצדדים ממעיטים באפשרות הזו. לצד נשיא דרום אפריקה, ניתן למצוא במשלחת גם נציגים מזמביה, מצרים, סנגל, קונגו ואוגנדה, שהצהירו אמש כי "אנו מחפשים דרך להביא לסיום הסכסוך שנמשך כבר 16 חודשים, וגרם להשפעה הרסנית על הכלכלה, אובדן חיים והיציבות העולמית". ביום חמישי האחרון חברי המשלחת נפגשו עם הנשיא האוקראיני, וולודימיר זלנסקי, והדגישו בפניו כי "זו הפעת הראשונה שאפריקה מאוחדת מאחורי הרצון לפתור את הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה".