מספר ההרוגים הולך וגדל ככל שכוחות אוקראינה צועדים דרומה כפר אחר כפר. ההתקדמות הברורה ביותר במתקפת הנגד הגיעה מצפון למריופול הכבושה, אך חיילי קייב שילמו מחיר יקר. עשן שחור השתרבב מעל שרשרת הכפרים שבשליטת אוקראינה, כאשר רובים כבדים אוקראינים סמוכים החרישו את אוזני הכוחות הרוסים שהסתתרו בין הבניינים המרוסקים של ההתנחלויות.

ביידן באזהרה דרמטית: "קיים סיכון אמיתי שפוטין ישתמש בנשק גרעיני"
במערב סייעו לחבריו של פוטין? הודעות המייל שחשפו מידע חסר תקדים

כוחו של כוח האש שפרץ אל מרחב השמים גרם לרעד בלתי רצוני בקרקע. ההתקדמות הברורה ביותר במתקפת הנגד בת השבועיים של אוקראינה הייתה כאן, צפונית לעיר החוף ההרוסה והכבושה מריופול. כוחות אוקראינים צעדו את דרכם במורד הנהר בדרך למריופול, יישוב אחר יישוב.

מחיר ההתקדמות למריופול היה גבוה, כפי שאישר המודיעין הצבאי הבריטי באחד מהעדכונים האחרונים שלו. קבוצה של ארבעה חיילים פצועים, תשושים מקרב פונו על ידי אמבולנס מהחזית, והצליחו למסור עדות אישית משלהם על המחיר הכבד. מוקדם יותר באותו יום בשעה 4:20 לפנות בוקר, רוסלן טימצ'וק, בן 27, וחברים בגדוד הירי 420 של אוקראינה ספגו הפגזות כבדות ביער כשני קילומטרים צפונית לבאחמוט.

קרבות קשים בין אוקראינה ורוסיה בבאחמוט (צילום: רויטרס)

שניים מחבריו, שאחד מהם אמר שטימצ'וק בוודאי יאבד את ידו, נפצעו קשה מהמבול הראשון של הפגזים. הוא השתמש בחוסם העורקים שלו כדי לנסות להציל אחד מהם כשטיל נוסף נכנס. "נזרקתי מגל הפיצוץ", אמר טימצ'וק, שפתו רועדת. במובנים מסוימים, הוא ברח בקלילות. טימצ'וק מתח את גבו, חטף דפיקה חזקה בראשו והראייה בעינו הימנית הייתה מטושטשת. כשנשאל אם איבד חברים רבים, הוא השתתק. "אני מעדיף לא להגיד," הוא אמר. "אבל הרבה".

יבהן אודוביהנקו, בן 37, מפקד בקבוצת סער בגדוד 122 של חטיבה 81, שכב על גבו באמבולנס, רגלו החבושה בכבדות מונחת על תיק בצבע חאקי. הוא איבד את גב כף רגלו הימנית ביום שני לאחר שהתעלה שנחפרה שוב נפגעה מירי מרגמות רוסיות. "הייתי עם טירוני האקדמיה וצעקתי להם שמגיע פגז ארטילרי ולתפוס מחסה", אמר אודוביהנקו. "נפגענו ממרגמה. הוא נחת מטר ממני ובגלל שהאדמה נחפרה זה עתה לתעלות, היא הייתה רופפת ורסיסים הלכו לכל עבר".

זו לא הייתה הפציעה הראשונה של אודוביהנקו. הוא הפשיל שרוולים כדי להראות צלקת עמוקה בכתפו השמאלית. "איבדתי שם 12 ס"מ של בשר, וזה היה מרסיס ארטילרי. הצלתי אנשים, נשאתי אותם משדה הקרב, שביקשו ממני להרוג אותם כי הכאב היה קשה מדי. המצב לא טוב, אין לנו מספיק כלי נשק וכלי רכב משוריינים".

לחימה בסמוך לעיר באחמוט באוקראינה (צילום: רויטרס)
לחימה בסמוך לעיר באחמוט באוקראינה (צילום: רויטרס)

"אנחנו צריכים אימונים טובים יותר", הוסיף. "אני אומר למתגייסים שהם חייבים להשתין בבקבוק ואז הם עוזבים את התעלה ונהרגים ביריות". הפרמדיק על הסיפון, פבלו פוטיחוננקו, בן 25, הודה שהיה קשה מאז החלה מתקפת הנגד של אוקראינה בתחילת החודש. "היה לוהט", הוא אמר בחיוך עקום.

בחזרה בקייב, שם הפילו ההגנה האווירית של בירת אוקראינה שני תריסר מל"טים איראניים במהלך הלילה, חבר הפרלמנט האוקראיני סרחיי רחמנין, היושב בוועדת ההגנה של הפרלמנט, פנה בבקשה לסבלנות.

רק שניים מתוך 12 הגדודים החדשים שהוכנו למתקפה עדיין היו בקרב, לדבריו, כשחלק ניכר מהנשק המערבי החדש טרם הוצב. בהצהרה בערוץ הטלגרם שלה, כתבה סגנית שר ההגנה של אוקראינה חנה מליאר כי "המכה הגדולה ביותר" טרם הגיעה.