לאחר ההתפתחויות הדרמטיות ברוסיה, במהלכן האשים ראש קבוצת שכירי החרב ואגנר יבגני פריגוז'ין את משרד ההגנה הרוסי כי זה ביצע "השמדה של לוחמיו", כך לטענתו, ואיים כי הרוסים ייענשו תוך שהוא קורא לאזרחי המדינה "לצאת לרחובות", נשאלת השאלה מי היא קבוצת ואגנר ומה מידת השפעתה על המתרחש במוסקבה ומחוצה לה. 

חשש רוסי מ"מתקפת הנגד"? "היחידה הצבאית" החדשה של "כוח וגנר"

כוח ואגנר, המכונה "מיליצה צבאית פרטית", מזוהה כקבוצת "פרוקסי" על ידי פקידים אמריקאים, בעוד שאחרים מתייגים אותה כקבוצת שכירי חרב. היא נוסדה בשנת 2014, ומובלת כאמור על ידי האוליגרך יבגני פריגוז'ין, אשר התפרסם כ"השף של פוטין", ונחשב לאחד האנשים המקורבים ביותר למנהיג הרוסי. 

ראש קבוצת כוח ואגנר יבגני פריגוז'ין (צילום: Press service of ''Concord''/Handout via REUTERS )
ראש קבוצת כוח ואגנר יבגני פריגוז'ין (צילום: Press service of ''Concord''/Handout via REUTERS )

עם זאת, רוסיה הכחישה את מעורבותה של קבוצת ואגנר במשימות הצבא הרשמיות, אך צוות החשיבה של המרכז ללימודים אסטרטגיים ובין-לאומיים בארה"ב מציין כי פעמים רבות יש קשר ישיר לפעולות הצבאיות הרוסיות. הקבוצה שיחקה תפקיד משמעותי במבצעים של מוסקבה באוקראינה בשנים 2014 ו-2015, נמסר בנוסף.

בתוך כך, הקבוצה פועלת גם במקומות אחרים בעולם, כולל ביבשת אפריקה. הכוח היה מעורב בסכסוך האזרחי בלוב, ורוסיה העבירה לה מצדה כלי רכב משוריינים ומטוסי קרב, על מנת להטביע את חותמה באזור. 

הקבוצה נשלחה גם להתערב במלחמת האזרחים שהתנהלה ברפובליקה המרכז-אפריקאית, שם הואשמו חבריה בהוצאות להורג של אזרחים, תקיפת כוחות שמירת השלום של האו"ם, ופגיעה בקהילות המוסלמיות המקומיות. 

בחודש ינואר האחרון הגדירה ארה"ב את קבוצת ואגנר כ"ארגון פשע טראנס-לאומי", והאשימה אותה בהפרה נרחבת של זכויות אדם באפריקה וניצול משאבי הטבע לטובתה.