לאחר שריפת הקוראן בשטוקהולם: אתר "הדיילי מייל" הבריטי דיווח היום (רביעי) כי הוגשה בקשה לשרוף ספר תנ"ך מול שגרירות ישראל ב-15 ביולי. במקביל, הוגשו גם בקשות נוספות לשרוף ספרי קוראן מחוץ למסגדים ברחבי המדינה, מה שעלול לגרום לזעם בקרב הקהילה המוסלמית בשוודיה ולהצית מהומות.

על פי הדיווח, הבקשות הוגשו למשטרה המקומית, על רקע המחלוקת הפוליטית, והשאלה האם שריפת ספרי הקודש, מהווה חלק בלתי נפרד מחופש הביטוי. מי שעומד מאחורי הבקשה לשרוף את ספר התנ"ך, הוא גבר כבן 30, שכתב בבקשה כי "מדובר כתגובה לשריפת הקוראן בשבוע שעבר", וכ"אמירה סמלית למען חופש הביטוי".

הבקשה הנוספת לשריפת הקוראן, הוגשה על ידי אישה בשנות ה-50 לחייה, שכתבה בבקשה כי היא רוצה לבצע את המחאה "בהקדם האפשרי". עוד טענה כי "המחאות במדינות המוסלמיות בעולם לאחר שריפת הקוראן בשבוע שעבר, אינן הוגנות כלפי שוודיה", כך דווח בכלי התקשורת המקומיים. הבקשה השלישית, הוגשה על ידי מישהי שכינתה את עצמה כ"אדם בפרטי", וביקשה לערוך את הפעולה ב-12 ביולי.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עימותים אלימים בעיר אורברו, שוודיה (צילום: gettyimages)
עימותים אלימים בעיר אורברו, שוודיה (צילום: gettyimages)

במקביל, גבר כבן 54, העומד בראש קבוצת אנטי-אסלאמית, עומד לדין בבית המשפט בהולנד, באשמת עלבון, לאחר שקרע ספר קוראן מחוץ לפרלמנט, והשווה אותו ל"מיין קאמפף" של היטלר. התובעים במדינה ציינו כי החקירה הפלילית נגדו נפתחה כבר בחודש אפריל האחרון.

כזכור, מדינות רבות בעולם הגיבו בזעם על שריפת הקוראן בשטוקהולם. כך למשל, איראן הצהירה ביום ראשון האחרון, כי לא תמנה שגריר חדש בשטוקהולם. שר החוץ האיראני, חוסיין אמירבדולהיאן, תקף את ממשלת שוודיה והאשים אותה בכך שהתירה לאירוע להתקיים. הוא הוסיף כי "התהליך שבו אנו אמורים למנות שגריר חדש בשטוקהולם לא יתממש, עקב ההיתר שהביאה הממשלה השוודית לחילול הוקראן הקדוש". במקביל, שר החוץ העיראקי ביקש ממקבילו השוודי להסגיר את המפגין ששרף את ספר הקוראן, בטענה כי הוא עדיין מחזיק באזרחות עיראקית, ועל כן עליו לעמוד לדין בבגדד.

מפגינים מול שגרירות עיראק בשוודיה (צילום: AFP via Getty Images)
מפגינים מול שגרירות עיראק בשוודיה (צילום: AFP via Getty Images)

הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, המונה 57 מדינות, הצהיר בישיבת החירום שנערכה בג'דה שבסעודיה, כי "יש לנקוט צעדים מאוחדים וקולקטיביים גדי למנוע מאירועים דומים נוספים שבהם שורפים את הספר הגדול לאסלאם". מזכ"ל הארגון הדגיש כי "שריפת הקוראן אינה תקרית אסלאמופובית רגילה", וקרא למדינות ברחבי העולם לדבוק בחוק הבינלאומי שאוסר בבירור בכל תמיכה בנשאה דתית. האירוע גרם לסערה רבה במדינות האסלאמיות ברחבי העולם, כשמרוקו, כווית, ירדן ואיחוד האמירויות אף החזירו את שגריריהן משטוקהולם בעקבות התקרית.

בשבוע שעבר עשרות מפגינים הסתערו על מתחם שגרירות שוודיה בבגדד, בירת עיראק, בעקבות הזעם של שריפת הקוראן בשטוקהולם. בתיעודים שהופצו ברשתות החברתיות, ניתן היה להבחין בקהל רב שנכנס לבניין השגרירות ואף שהה במקום זמן ממושך, עד שכוחות הביטחון המקומיים נפרסו באזור. האירוע גרם כאמור לזעזוע ולגינויים רבים בעולם המוסלמי, כשנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר כי "נלמד את תושבי המערב המתנשאים שהעלבת המוסלמים אינה ביטוי לחופש המחשבה".