מתקרבים לפטור מוויזה? משקיפים אמריקאים הגיעו השבוע לישראל כדי לבחון "באופן דיסקרטי" את התנאים במעברי הגבול עבור אזרחים אמריקאים-פלסטינים, כך דיווח היום (שלישי) סוכנות הידיעות "רויטרס" מפי ארבעה פקידים המעורים בפרטים. הגורמים הרשמיים ציינו כי המשקיפים ביקרו עד כה ברשות האוכלוסין וההגירה, בנתב"ג וצפויים לסייר היום במעברים הפזורים לאורך יהודה ושומרון.

כאמור, כחלק מהתהליך קבלת הפטור מוויזה, ישראל התחייבה בפני ארה"ב שתאשר לאזרחים אמריקאים, ללא קשר למוצאם, להיכנס באופן חופשי לישראל דרך נתב"ג מבלי שיופלו לרעה, וכך גם במעברים ליהודה ושומרון וחזרה. פקיד אחד אמר לסוכנות הידיעות כי עד כה "הפיילוט עבר בצורה חלקה, ללא עצירות משמעותיות לנוסעים אמריקאים-פלסטינים". 

בחודש יוני האחרון, 19 חברי קונגרס דמוקרטיים שלחו מכתב למזכיר המדינה של ארה"ב, אנתוני בלינקן, ולמזכיר ביטחון המולדת, אלחנדרו מיורקס, ובו קראו להבטיח יחס שווה לכל אזרחי ארה"ב, ללא הבדל גזע, מוצא לאום ודת, כשהם מותחים ביקורת על היחס הישראלי לאזרחים אמריקאים ממוצע פלסטיני, בהגעתם לנמל התעופה בן גוריון, כך דווח בעיתון הפלסטיני "אל-קודס". זאת, בזמן שהממשל שוקל להכניס את ישראל לתוכנית הפטור מויזה (VWPׂ).

במכתב החריף שנשלח, ציינו חברי הקונגרס כי "אנו מחויבים עמוקות להבטיח יחס הוגן לכל האזרחים האמריקאים בחו"ל". לטענתם, "אנו כותבים את המכתב כדי להעלות מספר חששות בנוגע לכוונה לצרף את ישראל לתוכנית הפטור. התוכנית כשלעצמה, מרחיבה באופן אוטומטי את הזכויות של אזרחי ארה"ב באותן מדינות, אך לא ניתן לעמוד בדרישות ההדדיות, עד שיהיה שוויון וחופש תנועה מובטח לכל האזרחים האמריקאים".

לטענת חברי הקונגרס, "ישראל פועלת באפליה מתמשכת ובהתעללות כלפי הערבים האמריקאים, לרבות הפלסטינים, ואזרחים אחרים הדוגלים בזכויות האדם הפלסטיניות, אשר מבקשים להיכנס למדינה ומונעים זאת מהם". בנוסף, סברו כי "אנו מודאגים ממניעת כניסתם של אזרחים אמריקאים שהביאו סולידריות עם זכויות האדם הפלסטיניות, אם זאת באמצעות הסברה, או באמצעות פוסטים ברשתות החברתיות. אנו מפצירים במשרדים הרלוונטיים לספק הסבר כיצד עוקבים אחר הטיפול בבעיה".