הרשות הפלסטינית מביעה דאגה נוכח הדיווחים האחרונים, כי ממשל ביידן פועל על מנת להוציא לפועל הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. על פי הדיווח היום (חמישי) בסוכנות הידיעות "רויטרס", שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי אמר כי "יש דאגה שהסכם שכזה יחליש עוד יותר את התמיכה של העולם הערבי בפלסטינים ויערער את התקוות למדינה פלסטינית עצמאית"

אל-מאלכי הדגיש כי "אני מקווה שהסעודים לא ייכנעו לשום לחץ או הפחדה מצד ממשל ביידן או מעצמה אחרת". לדבריו, "סעודיה גילתה עניין רב בתהליך השלום בהנהגת המדינות הערביות, והם יכולים לשמוע מאיתנו גם על הצעדים ההכרחיים שהם באמת צריכים לנקוט, על מנת שנגיע לפתרון בסוגייה הפלסטינית". עוד אמר שר החוץ הפלסטיני כי "ההגנה הפלסטינית התאכזבה מממשל ביידן, שלא עמד בהבטחותיו לבטל את ההחלטה של הנשיא לשער בטראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל".

שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מאלכי (צילום: רויטרס)
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מאלכי (צילום: רויטרס)

בתחילת השבוע הביע איראן התייחסות רשמית לדיווחים כי מתקיימים מגעים להגיע להסכם נורמליזציה בין ישראל וסעודיה. דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, אמר כי "הסכם נורמליזציה בין ערב הסעודית וישראל יפגע בשלום וביציבות האזורית". בריאיון לתקשורת המקומית, הוסיף כנעני כי "מאמציה של ארה"ב לנרמל את היחסים בין ערב הסעודית למשטר הציוני עומדים בראש סדר העדיפויות שלה מזה שנים רבות. ארה"ב התחייבה לתמוך באופן מלא במשטר, ובמסגרת זו היא עושה מאמצים לקרב בין הציונים למספר מדינות באזור". עוד הדגיש כי "מה שקרה בפועל, זה פתיחת ידיו של המשטר הציוני לבצע פשעים נגד האומה הפלסטינית. זאת אנו רואים במיוחד בחצי השנה האחרונה, כשאנו עדים למותם של מאתיים פלסטינים".

"פשרה עם המשטר הציוני לא תעזור לאומה הפלסטינית, הנושא הזה עומד לנגד עיניה של איראן, ולכן הרפובליקה האסלאמית לא תנקוט בשום צעד כדי להכיר באותו המשטר, זה לא לטובת פלסטין, ולא לטובת השלום והביטחון באזור", הוסיף. 

מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)

עיתון ה"ניו יורק טיימס" דיווח בשבת האחרונה כי גורמים ישראלים ששוחחו לאחרונה עם עמיתיהם האמריקאים מעריכים כי ההתקדמות להסכם נורמליזציה עם סעודיה תדרוש "התקדמות משמעותית" בנושא הוויתורים לפלסטינים מצד ישראל. זאת, על אף שבעבר הרושם שהתקבל היה שההסכם לא ידרוש צעדים בשטח, כך לפי הדיווח. בתוך כך, גורמים אמריקאים דיווחו לעמיתיהם על "אופטימיות זהירה" שניתן להתקדם לעבר הסכם, בזמן שהשיחות נמשכות. 

לפי גורם ביטחוני שצוטט ב"ניו יורק טיימס", על אף שהמלך סלמאן העביר את רוב סמכויותיו לבנו, יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הוא מעורב בשיחות עם ארה"ב כדי להבטיח שההסכם אכן יכלול צעדים ברורים של ישראל כלפי הפלסטינים.