ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, אמר היום (שני) בישיבת הממשלה ברמאללה כי "מתקיים באזור מהלך מדיני חשוב, כאשר היו"ר אבו מאזן משתתף בו באופן פעיל". לדבריו, "אנו בטוחים שסעודיה רואה בסוגיה הפלסטינית כנושא חשוב והיא נמצאת בראש סדר העדיפויות שלה בדיונים האזוריים והבינלאומיים, ריאד תומכת באל-אקצא, ירושלים ופלסטין".

הרשות הפלסטינית הביעה דאגה נוכח הדיווחים האחרונים, כי ממשל ביידן פועל על מנת להוציא לפועל הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. ביום חמישי האחרון אמר שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי כי "יש דאגה שהסכם שכזה יחליש עוד יותר את התמיכה של העולם הערבי בפלסטינים ויערער את התקוות למדינה פלסטינית עצמאית"

בן סלמאן, ביידן, בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם,רויטרס)
בן סלמאן, ביידן, בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם,רויטרס)

אל-מאלכי הדגיש כי "אני מקווה שהסעודים לא ייכנעו לשום לחץ או הפחדה מצד ממשל ביידן או מעצמה אחרת". לדבריו, "סעודיה גילתה עניין רב בתהליך השלום בהנהגת המדינות הערביות, והם יכולים לשמוע מאיתנו גם על הצעדים ההכרחיים שהם באמת צריכים לנקוט, על מנת שנגיע לפתרון בסוגייה הפלסטינית". עוד אמר שר החוץ הפלסטיני כי "ההגנה הפלסטינית התאכזבה מממשל ביידן, שלא עמד בהבטחותיו לבטל את ההחלטה של הנשיא לשער טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל".

ראש הממשלה נתניהו התראיין לרשת "בלומברג" האמריקאית וצינן את ההתלהבות סביב הסכם נורמליזציה. ראש הממשלה אמר כי "ישראל וסעודיה יעמיקו את היחסים הכלכליים והעסקיים גם אם לא יכירו רשמית זו בזו". במהלך הריאיון אמר נתניהו, כי "ניתן לבנות מסדרון כלכלי המתפרס מחצי האי הערב לאירופה, שכולל בתוכו תשתיות אנרגיה, תחבורה, טכנולוגיה ותקשורת". רה"מ הוסיף כי "יהיו לזה השלכות כלכליות עצומות על המשקיעים, אם הם היו צריכים להמר על זה כרגע, הייתי עושה זאת, אבל אני לא יכול להבטיח את זה".

ראש הממשלה נשאל גם על הדיווחים כי סעודיה תדרוש "התקדמות משמעותית" בנושא הוויתורים לפלסטינים מצד ישראל, וסירב לומר האם יגביל את הבנייה בהתנחלויות. לדבריו, הוא לא יאפשר הקמת מדינה פלסטינית מבלי שלישראל תהיה שליטה ביטחונית עליה. "בכל הסכם שלום בין ישראל פלסטינים, לישראל צריך להיות הכוח הביטחוני המכריע באזור", הוסיף.