לפני חודשיים ביצעה קבוצת כוח וגנר של יבגני פריגוז'ין ניסיון מופרך לצעוד למוסקבה. לאחר המרד, 4,000 לוחמי וגנר עברו להתגורר בשטחה של בלארוס בסמוך לפולין. בתוך כך, ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, הביע דאגה מזליגה אפשרית של המלחמה לשטח פולין. אך נראה כי למרות האיום, לוחמי וגנר חסרים כיום את המשאבים לכך. 

התבטאות מפתיעה בנאט"ו: אלו התנאים בהם אוקראינה תוכל להצטרף לברית

לדבריו של בן הודג'ס, המפקד לשעבר של כוחות צבא ארה"ב באירופה, על פי דיווח של "ניוזוויק" טען: "יחידת וגנר בבלארוס תימחץ על ידי כוחות פולנים אם הם באמת ינסו לחצות את הגבול". הערכתו משותפת לאנליסטים צבאיים מערביים נוספים.

אל דבריו מצטרף ג'ורג' בארוס, מהמכון לחקר המלחמה אשר טען:"משרד ההגנה הרוסי דרש מקבוצת וגנר להסגיר את כל הנשק הכבד שלה, וכל מה שצפינו מצביע על כך שכן", אמר ל-"ניוזוויק".

"אין שום הוכחה שיש להם ארטילריה שדה, או כלי רכב חי"ר, או טנקי קרב ראשיים, או כל ציוד אחר שהם יצטרכו על מנת לצאת למתקפה רצינית נגד הצבא של מדינת לאום שכנה", הסביר. "למרות שהמותג שלה נשאר חזק, קבוצת ואגנר נטולת גישה אמינה לציוד, תחמושת, סיוע אווירי ואספקה אחרת היא לא אותו כוח לוחם שהוביל את מאמצי ההתקפות הרוסיים בדונבאס בחורף האחרון".

"הצבא הרוסי לא הצליח לכבוש את קייב עם 30,000 חיילים ב-2022", הסביר בארוס. "ארבעת אלפים אנשי ואגנר המבודדים ברובם אינם מהווים איום רציני על אף אחד בשכונה הקרובה של בלארוס, בין אם זה לפולין, ליטא או אוקראינה". "אם כוחות וגנר ימצאו את עצמם באיזשהו סוג של מעורבות עם חיילי נאט"ו, רוסיה תנסה להתנתק מכל מה שקרה", ציין הודג'ס.

הרשויות בוורשה ובווילנה מגיבות לנוכחות ואגנר בדריכות ובזהירות. ב-10 באוגוסט הודיע שר ההגנה הפולני, מריוש בלשצ'ק, כי עד 10,000 מחיילי ארצו יוצבו מחדש קרוב יותר לגבול בלארוס. עם זאת, תגובת יתר לאיום הנתפס עשויה לפעול גם לטובת מוסקבה. "כל הסחת דעת שמעוררת אזעקה במערב בנוגע למצב לאורך הגבול של נאט"ו עם בלארוס עוזרת לרוסיה בכך שהיא מרתיעה את התמיכה באוקראינה", אמרה קתרינה סטפננקו, אנליסטית של מרחב המידע הרוסי עם המכון לחקר המלחמה, ל-"ניוזוויק".