גורמים רשמיים באוקראינה התייחסו הבוקר (חמישי) לדיווחים על מותו של ראש "קבוצת וגנר", יבגני פריגוז'ין, וטענו כי מדובר ב"אזהרה לאליטות הרוסיות". לדברי הגורמים, התקרית שהובילה למותו של פריגוז'ין היא מסר לכל מי שמעוניין לאיים על שלטונו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. ההצרה שיצאה מקייב מתפרסמת לאחר שתומכי קבוצת שכירי החרב אישרו שפריגוז'ין אכן נהרג בהתרסקות מטוס מצפון למוסקבה. זאת, חודשיים לאחר המרד הצבאי שנעצר בתיווכו של נשיא בלארוס.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

יועצו של נשיא אוקראינה, מיכאילו פודוליאק, התייחס לדיווחים כי המטוס הפרטי של פריגוז'ין יורט על-ידי מערכת ההגנה האווירית במחוז טבר, ואמר כי "זה אות מפוטין לקראת הבחירות ברוסיה ב-2024, היזהרו, חוסר נאמנות שווה למוות". בהודעה שפרסם באפליקציית המסרים 'טלגרם', הדגיש פודוליאק: "רמז עבה לכל מי שהיו לו מחשבות מרדניות נגד פוטין". במקביל, עבאס גליאמוב, מי ששימש ככותב הנאומים של הנשיא הרוסי, ציין ש"הממסד הרוסי משוכנע כעת שלא ניתן להתנגד לפוטין, הוא מספיק חזק להיות מסוגל לנקום בכל אחד". גם ביל בראודר, מיליארדר בריטי-אמריקאי ממוצא יהודי, שעשה את הונו ברוסיה, אמר כי "פוטין לעולם לא סולח ולעולם לא שוכח, הוא היה נראה חלש ומושפל כשפריגוז'ין הסתובב בעולם בלי דאגה, התקרית הזו תחזק עכשיו את סמכויותיו". 

התרסקות המטוס עליו היה מפקד כוח ואגנר יבגני פריגוז'ין (צילום: Ostorozhno Novosti/Handout via REUTERS)
התרסקות המטוס עליו היה מפקד כוח ואגנר יבגני פריגוז'ין (צילום: Ostorozhno Novosti/Handout via REUTERS)

פאבל לוזין, מומחה לניתוח מדיניות אירופית, הסביר כי "ללא קשר לדיווח האם פוטין דרש להפיל את המטוס, האירוע הזה מוכיח שהאליטה הרוסית אינה מאוחדת ושהסתירות בתוך הקרמלין הולכות וגוברות. לכך ניתן להוסיף את חוסר התיאום בהנהגה הרוסית, ובסופו של דבר עולה התהייה, אם פוטין כל כך חזק, למה הוא לא עצר את פריגוז'ין עד כה?".

בתוך כך, השאלה כעת היא האם שכירי החרב של וגנר מתכננים לנקום את מותו של פריגוז'ין. אם שואלים את סגן שר הפנים של אוקראינה, אנטון גרשצ'נקו, התשובה היא חיובית. לדבריו, "שכירי החרב עשויים לנקום בפוטין ובמערכת הצבאית של מוסקבה, שעמה היו מסוכסכים שוב ושוב לאורך המלחמה". הבכיר האוקראיני גם רמז שגורמים בכירים בצמרת הרוסית עלולים להרגיש כעת סיכון, וכך גם רמזן קדירוב, נשיא צ'צניה, שכוחותיו נלחמים בשדה הקרב באוקראינה.

פרחי זיכרון ליד מטה כוח וגנר (צילום: AFP via Getty Images)
פרחי זיכרון ליד מטה כוח וגנר (צילום: AFP via Getty Images)

ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין טוען כי הושגה שליטה מלאה בבאחמוט  (צילום: רויטרס)
ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין טוען כי הושגה שליטה מלאה בבאחמוט (צילום: רויטרס)

מותו של פריגוז'ין מגיע יממה בלבד לאחר הדיווח כי פוטין החליט להדיח את גנרל סרגיי סורוביקין, המכונה "גנרל ארמגדון", מתפקידו כמפקד כוחות האוויר והחלל. סורובוקין כזכור, שמונה בעבר לפקד על המלחמה באוקראינה, הואשם בכך שידע מראש על התוכנית של יבגני פריגוז'ין לפתוח במרד הצבאי. על פי השמועות, הגנרל הבכיר נחקר ואף נכלא בכלא פורטובו הידוע לשמצה. מקור המעורה בפרטים שוחח עם סוכנות הידיעות הרוסית "ריה" ומסר כי "מפקד כוחות האוויר והחלל פוטר מתפקידו, ומי שמונה במקומו באופן זמני הוא הקולונל ויקטור אפזלוב, ראש המטה הכללי של חיל האוויר". סורוביקין נחשב לאחד מבעלי הברית החשובים ביותר של מייסד כוח וגנר.

לפני כחודש התפרסמו דיווחים אודות הלך הרוח במסדרונות הקרמלין בזמן המרד הצבאי של קבוצת וגנר. הדיווח בוושינגטון פוסט, נתן גם הצצה למאבק הכוחות בין פוטין לפריגוז'ין. העיתון האמריקאי פרסם הערכות מודיעיניות ממספר גופי ביון אירופאים, לפיהן גופי הביטחון של פוטין התריעו בפניו על האפשרות למרד מצידו של פריגוז'ין כיומיים עד שלושה ימים לפני שהתרחש. "היה לו זמן לסכל את המרד ולעצור את המארגנים", אמר גורם ביטחוני בכיר באירופה. "אבל בזמן אמת היה שיתוק בכל רמות הממשל. שרר בקרמלין כאוס ובלבול, ובמשך שעות אף אחד לא ידע איך לפעול. לאורך רוב היום פוטין נראה מנותק ולא הוריד כל הנחיות".