החודש תמלא שנה למותה של מהסא אמיני, צעירה כורדית שנתפסה באיראן ללא כיסוי ראש. מותה של הצעירה הצית מחאות נרחבות במדינה במהלכן נשים ונערות רבות הסירו את כיסוי הראש במרחב הציבורי, בניגוד לחוקי משמרות הצניעות. 

"מוות לחמינאי": באיראן זועמים לאחר הוצאה להורג של מפגינים
"מלקות, חטיפת ילדים ועינויים": עדויות קשות מדיכוי המחאות באיראן

ההפגנות דוכאו על ידי השלטון באלימות רבה שכללה הוצאות המוניות להורג של מפגינים, וכעת הממשל פועל להחמרת הענישה על הפרת חוקי הצניעות.

חוק חדש שהצביע עליו הפרלמנט בשבועות האחרונים יאפשר הטלת עונש מאסר של חמש עד עשר שנים לנשים שיתפסו במרחב הציבורי ללא כיסוי בראש. לצד זאת, ניתן יהיה להטיל קנס של עד 360 מיליון ריאל (כ-8,500 דולר). עד כה, עבירה זו גררה עונשי מאסר של כמה ימים עד חודשיים וקנס של 50-500 אלף ריאל.

הפגנות על הרג הצעירה מהסא אמיני באיראן (צילום: רויטרס)
הפגנות על הרג הצעירה מהסא אמיני באיראן (צילום: רויטרס)

באו"ם עוקבים אחר ההתפתחויות, ואתמול (שישי) הגיבו בחריפות לצעדים ומסרו כי "חוקי החיג'אב החדשים עלולים להביא ל'אפרטהייד מגדרי'. נראה כי הרשויות פועלות סיסטמתית לאפליה ודיכוי של נשים וילדות, ומנסה להביא אותן לכניעה מוחלטת".

בחודש מאי האחרון, לאחר שנודע לתושבי איראן על הוצאתם להורג של מג'ד קזמי, סעיד יעקובי וסאלח מיראשמי, שלושה מפגינים נגד הממשלה שנכלאו, יצאו לרחובות במספר ערים במדינה מפגינים רבים שמחו נגד משמרות המהפכה. בין היתר, קראו המפגינים קריאות נגד הממשלה, שרפו סמלי שלטון והדגישו כי "נחושים להפיל את הרפובליקה האסלאמית".

קבוצת אנשים מפגינים בעיר עוספיה שבאיראן נשמעו צועקים "מוות לדיקטטור" ו"מוות לחמינאי" ברחובות, זאת במחאה על הוצאתם להורג של שלושת המפגינים אתמול. כמו כן, גם ברחובות טהרן נשמעו מפגינים נגד משמרות המהפכה וקראו להוציא להורג את חמינאי.

גם הארגונים המקצועיים של מחנכים באיראן הוציאה הודעה בה נמסר: "אל תפחידו אותנו ממוות והוצאות להורג, מעולם לא היינו כל כך נחושים לשמור על חיינו ועל הנוער שלנו. אומרים לעם 'תיחנקו'. רק שהם לא מודעים לעובדה שלא רק שלא ניחנק ממכונת ההוצאה להורג של הממשלה, אלא ניצור מהומה נוספת".