לא רק בישראל: האלימות הקשה שפרצה היום (שבת) בתל אביב בין מבקשי המקלט מאריתריאה היא מקרה נוסף של עימותים אלימים בין תומכי המשטר באסמרה ומתנגדיו. זאת, על רקע שלטונו של הנשיא איסאייס אפוורקי, המכהן בתפקיד מאז הכרזת העצמאות של אריתריאה בשנת 1993.

מאז שנת 2011 מקיימות נציגויות אריתריאה ברחבי העולם פסטיבלים מיוחדים לכבוד התרבות המקומית, כשמתנגדי המשטר רואים בפסטיבל זה כהפגנת כוח של השלטון, שלטענתם רודף אותם באמצעות הנציגויות ברחבי העולם. בעקבות כך, פרצו העימותים הקשים בתל אביב, בהם נפצעו למעלה מ-170 בני אדם, באירוע שקיימה השגרירות המקומית. כמו בישראל, במדינות נוספות ברחבי העולם פרצו התפרעויות בין מתנגדי המשטר ותומכיו.

נזק לאחר עימותים אלימים בין אריתריאים בשוודיה (צילום: AFP via Getty Images)
נזק לאחר עימותים אלימים בין אריתריאים בשוודיה (צילום: AFP via Getty Images)

שוודיה: עימותים אלימים בין תומכי ומתנגדי המשטר באריתריאה  (צילום: AFP via Getty Images)
שוודיה: עימותים אלימים בין תומכי ומתנגדי המשטר באריתריאה (צילום: AFP via Getty Images)

בשוודיה חיים כיום כ-45 אלף אזרחי אריתריאה, רובם בבירה שטוקהולם. במהלך פסטיבל שהוקדש למורשת התרבותית של אריתריאה, לפני כחודש, שוב טענו מתנגדי המשטר כי מדובר בכלי לקידום המשטר הדיקטטורי ומקור כסף עבור הנשיא, "זה לא פסטיבל, הם מלמדים את ילדיהם דברי שטנה". וכך, במהלך הפסטיבל, פרצו עימותים אלימים בין תומכי המשטר ומתנגדיו.

על פי הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים, מתנגדי המשטר פירקו אוהלים שהוצבו לכבוד הפסטיבל והציתו מכוניות. בעקבות כך, עשרות נפצעו וכ-200 בני אדם נעצרו. שר המשפטים השוודי גינה בחריפות את העימותים ואמר: "זה לא סביר שהעימותים הפנימיים האלו ייכנסו למדינה שלנו. אם ברחת מהאלימות והגעת לשוודיה, אסור לך לגרום כאן לאלימות, משאבי המשטרה דרושים למטרות אחרות".

נשיא אריתריאה איסאייס אפוורקי (צילום: AFP via Getty Images)
נשיא אריתריאה איסאייס אפוורקי (צילום: AFP via Getty Images)

גם בקנדה פרצו עימותים אלימים במהלך הפסטיבל שנערך בטורונטו בתחילת חודש אוגוסט האחרון, ובו נפצעו עשרות בני אדם. המשטרה הקנדית מסרה כי העימותים פרצו לאחר שאחד האוהלים שהוקם לטובת הפסטיבל הוצת. ברחבי הרשת קמו מחאות רבות נגד קיום הפסטיבל, ואף נוצרה עצומה שקראה לבטל את האירוע.

אחד החותמים על העצומה הסביר: "האירוע ממומן על ידי המשטר הטוטליטרי של אריתריאה באמצעות פעילים בטורונטו על מנת לגייס כספים למימון הממסד הצבאי. ממשלת אריתריאה היא אחד המשטרים המדכאים ביותר בעולם, והוא ממשיך לבצע הפרות גסות של זכויות אדם ופשעי מלחמה". בעקבות כך, עיריית טורונטו ביטלה את האירוע.

אריתריאה, שבה חיים כ-4 מיליון בני אדם, היא אחת המדינות הסגורות בעולם ונשלטת כבר 30 שנים על ידי איסאייס אפוורקי שהקים מערכת חד-מפלגתית, ללא בחירות, ומדכא באופן אלים את האופוזיציה במדינה. ארגוני זכויות אדם ברחבי העולם מגנים באופן קבוע את הנשיא - "דיקטטורה של איש אחד, אין בית מחוקקים, אין ארגוני חברה אזרחית או תקשורת עצמאית ואין מערכת משפט עצמאית". במקביל, המדינה ממוקמת במקום ה-174 במדד חופש העיתונות, במקום ה-176 במדד הפיתוח האנושי של האו"ם, ובמקום ה-162 במדד השחיתות העולמי. 

ג'ואן נאניוקי, האחראית של אגף מזרח אפריקה בארגון "אמנסטי אינטרנשיונל", אמרה כי "רבים ברחו מהדיכוי באריתריאה, הם צריכים להביט בכל רקע נתון לאחור ולחשוש מכל מילה שאומרים. הם מפחדים מהזרוע הארוכה של הממשלה באריתריאה". על פי הארגון, תומכי מפלגת השלטון ופקידי הממשל, משתמשים ב"טקטיקות שונות כדי להטריד ולהפחיד את מבקרי המשטר. הטקטיקות כוללות איומים, תקיפה פיזית והפצת שקרים".