במסגרת פתיחת שנת ה-120 שנים למותו של חוזה המדינה, התקיים אתמול (שלישי) טקס הסרת הלוט מהשלט חגיגי המציין את הבית בוינה בו התגורר בנימין זאב הרצל, בתקופת הקונגרס הציוני הראשון.

באירוע, ביוזמת ההסתדרות הציונית העולמית, השתתפו נשיא המדינה יצחק הרצוג, חבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית דרור מורג, מזכיר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית, ראובן שלום, יו"ר מרכז הרצל אורי זכי,  ראש עיריית וינה, מיכאל לודוויג, השרה הפדרלית של אוסטריה לענייני אירופה וחוקה, קרולינה אדשטאדלר ושגריר ישראל בוינה, מרדכי רודגולד. בנוסף, נציגי הקהילה היהודית ומכובדים נוספים. 

בנימין זאב הרצל, מילא תפקיד מרכזי בטיפוח הקמתה של מדינת ישראל. הקונגרס הציוני הראשון, שנערך בבאזל ב-1897, שימש פלטפורמה פורצת דרך לדיון ולגיבוש החזון הציוני של הרצל. במהלך הקונגרס הזה הונחו היסודות להקמת מדינת ישראל. הבית בוינה בו התגורר בנימין זאב הרצל במהלך הקונגרס הציוני הראשון הוא בעל משמעות היסטורית עצומה. בין החומות הללו פעל הרצל ללא לאות להגשמת חלומו למולדת יהודית.

מציינים את זכרו של חוזה המדינה בוינה (צילום: אלברט שטרן AS-FOTO)
מציינים את זכרו של חוזה המדינה בוינה (צילום: אלברט שטרן AS-FOTO)

נשיא המדינה יצחק הרצוג: ״כעת, 120 שנה לאחר מותו של הרצל, ורק שמונה עשורים מאז יהדות אירופה כמעט נמחקה מעל פני האדמה ברצח עם בעל מימדים בל יתוארו, על האדמה הזו בדיוק, אני חוזר לכאן - אל הבית שבו חי וחלם הרצל - כנשיא המדינה היהודית. מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית. נותרה חובתנו לממש את חזון הציונות במדינת ישראל, לעמוד איתנים מול פעולות אנטישמיות ואנטי-ישראליות, לחזק את האחדות שלנו, להרחיב את האחריות ההדדית והמחויבות שלנו לתיקון עולם: ריפוי ושיפור העולם, על ידי שיתוף פעולה תוך מתן כבוד למגוון והשוני בנינו. 

האירוע הזה מגלם את המחויבות שלכם לעבר היהודי, וגם להווה שלו - המחויבות לשמור על הזיכרון, המורשת והתרבות של העם היהודי, לשמור על הקהילה היהודית בטוחה ומוגנת, ולהילחם בכל צורה של אנטישמיות ושנאה".

יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית: ״אני מודה לנשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג ולראש עיריית וינה על המחווה הציונית להוקיר את חוזה המדינה בנימין זאב הרצל. תליית השלט על ביתו של הרצל תשמש תזכורת רבת עוצמה לרוחה ולמשמעות המתמשכת של התנועה הציונית. גם היום, 126 שנים לאחר הקונגרס הציוני הראשון בבאזל קשה לתפוס איך הרצל חזה עשורים קדימה את הקמתה ופיתוחה של מדינת ישראל. הציון על ביתו היא גאווה למדינת ישראל והישג לתנועה הציונית העולמית״.

דרור מורג, חבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית: ״ציון ביתו של חוזה המדינה על ידי ממשלת אוסטריה הינו מאורע היסטורי, שלא רק נותן כבוד למורשתו המתמשכת של בנימין זאב הרצל, אלא גם משמש תזכורת למחויבותנו לחזונו של הרצל למדינה יהודית ודמוקרטית. אני מודה לנשיא המדינה יצחק הרצוג, לעיריית וינה ולשגרירות ישראל בוינה על המחווה הציונית".

ראובן שלום, מזכיר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית: "הטקס בווינה בו נטלו חלק ממשלת אוסטריה ועיריית וינה מצביע על כך שכיום ,בחלוף  120 שנים להסתלקותו של הרצל ,חזונו  הינו מקור השראה למנהיגי ציבור בעולם כולו. ובלשונו של הרצל : ''העולם ‏משתחרר על ידיי שחרורנו, מתעשר על ידי עושרנו, ומתגדל על ידיי גדולתנו".

מרדכי רודגולד, שגריר ישראל באוסטריה: ״טקס ההוקרה להרצל נערך במסגרת היחסים המצוינים כיום בין מדינות ישראל ואוסטריה. השתתפות השרה לעיניינים אירופאים קרולינה אדטשטדלר וראש עיריית וינה מיכאל לודוויג בטקס היום הם עדות לכך. הרצל מהווה דמות המקשרת בין העם היהודי, מדינת ישראל ואוסטריה בעבר ובהווה עם מסר חיובי לעשייה משותפת בעתיד, ברוח המסר האופטימי של הציונות שהתווה הרצל: 'אם תרצו אין זו אגדה'".

אורי זכי, יו"ר מרכז הרצל: ״אני מאוד גאה שהיוזמה שלי לציון מקום מגוריו של הרצל בברג-גאסה 6 מתממשת ערב פרוס שנת תשפ"ד בה נציין 120 שנה למותו. בחרתי להתמקד דווקא בכתובת זו מכיוון שהיא נמצאת בסמוך לביתו של ענק יהודי אחר, זיגמונד פרויד. כמו פרויד, גם הרצל השפיע על האנושות כולה בהתנעת התהליך המהפכני שהוביל להקמת מדינת היהודים".