זרם המהגרים הלא חוקיים לאיטליה נמשך וראשי רשויות מקומיות מזהירים: "אנחנו בנקודת האל חזור". ביומיים האחרונים הגיעו לחופיו של האי המנומנם למפדוזה, הממקום ממזרח לחופי תוניסיה, כ-7,000 מהגרים, רובם המוחלט אזרחי מדינות אפריקה. האי, שאוכלוסייתו מונה כ-7,500 איש בלבד, הפך לאחרונה לנקודה מרכזית במשבר המהגרים, שכן הנמל המקומי הוא הראשון שאליו מגיעים המהגרים האפריקאים לפני הגעתם ליבשת אירופה.

ראש העיר למפדוזה, שוחח עם רדיו RTL 102.5 האיטלקי ואמר כי "ב-48 השעות האחרונות הגיעו לאי כ-7,000 בני אדם, אי שתמיד קיבל אנשים בזרועות פתוחות, אך עכשיו הגענו לנקודת האל-חזור, שבה התפקיד שמילא האי הקטן הזה במרכז הים התיכון, נכנס גם הוא למשבר בגלל הגידול הדרמטי בתופעה הזו". על פי רשת CNN, הרשויות המקומיות העבירו כ-5,000 מהגרים מהאי למקומות אחרים.

המהגרים הבלתי חוקיים שהגיעו לאי האיטלקי למפדוזה (צילום: AFP via Getty Images)
המהגרים הבלתי חוקיים שהגיעו לאי האיטלקי למפדוזה (צילום: AFP via Getty Images)

רבים מהמהגרים נמלטו דווקא מתוניסיה, בעקבות חוסר היציבות הפוליטית במדינה, כאשר בשנים הקודמות, רוב המהגרים שהגיעו לאי היו אזרחי לוב. על פי ארגון ההגירה הבין-לאומי (IOM), באי חוששים כעת כי המספרים ימשיכו לעלות, בעיקר בעקבות השיטפונות בלוב, שהביאו למותם של אלפי בני אדם. ביום רביעי האחרון הודיעה גרמניה לאיטליה על החלטתה לדחות "עד להודעה חדשה" את קליטת המהגרים במסגרת תוכנית "סולידריות מרצון". התוכנית מפקחת על העברתם של מבקשי מקלט למשך שנה, ומטרתה היא להקל על הלחץ בגבולותיו של האיחוד האירופי.

במקביל, שר הפנים הצרפתי, ז'ראר דרמנין, אמר מוקדם יותר השבוע כי "בקבות ערעור היציבות בלוב וטוניסיה, מהגרים נוספים צפויים להגיע לגבולותיהן של צרפת ואיטליה". לדבריו, "יש עלייה של 100% בזרם המהגרים לאיטליה, ויש צורך בתגבור משמעותי על מנת להתמודד עם המצב בגבולות ולהילחם בהגירה הבלתי חוקית. בגרמניה יש פי 4 יותר בקשות מקלט מאשר אצלנו, וזו ההוכחה שכאשר משקיעים משאבים רבים בגבול, זה מגביל את האטרקטיביות של המדינה". עוד הוסיף כי "חלק גדול מהאנשים שחצו את הגבול האיטלקי רוצים להגיע לבריטניה, וזה גם תמריץ לנהל משא ומתן עם הידידים הבריטים שלנו, ובפרט על האמנה האירופית ומערכת היחסים בין הממלכה לאיחוד האירופי".