תקיפות רבות נרשמו השבוע מצד אוקראינה בחצי האי קרים, שפגעו בספינות מלחמה וטילים רוסיים. הערכות הנזק שנגרם הגיעו למיליארדי פאונד והעלו את השאלה - האם אוקראינה מתכוננת לכבוש מחדש את קרים, שרוסיה סיפחה ב-2014?

אוקראינה בהלם: המפקד הבכיר חשף בטעות את כמות האבדות בצבא
לקראת שיתופי פעולה נוספים? פרטים חדשים מביקורו של קים ג'ונג און ברוסיה

"לאסטרטגיה יש שתי מטרות עיקריות", אומר אולכסנדר מוסיינקו, מהמרכז ללימודי צבא ומשפט של קייב, "לבסס דומיננטיות בצפון-מערב הים השחור ולהחליש הזדמנויות לוגיסטיות רוסיות לקווי ההגנה שלהם בדרום, ליד טוקמק ומליטופול".

"הם תלויים זה בזה", אומר מוסיינקו. ביום רביעי, טילי שיוט ארוכי טווח, שסופקו על ידי בריטניה וצרפת, תקפו באופן קשה את צי הים השחור של רוסיה בנמל הבית שלה, סבסטופול. ביום שישי דיווח משרד ההגנה של בריטניה כי ספינת נחיתה גדולה של רוסיה "הושמדה לחלוטין".

מתקפת הטילים המאסיבית על מוסקבה | מלחמת רוסיה אוקראינה (צילום :רויטרס)

הרציפים החיוניים לתחזוקה של צי הים השחור כולו יצאו מכלל שימוש "למשך חודשים רבים", אמר משרד ההגנה. אוקראינה חשפה פרטים חדשים אודות התקיפות. לטענתם, כוחות מיוחדים מילאו תפקיד מפתח, כשהם השתמשו בסירות וב"אמצעי אספקה תת-מימי" לא מוגדר כדי להגיע לחוף, לפני שהשתמשו ב"נכסים טכניים מיוחדים" כדי לסייע בזיהוי כלי השיט ובמיקודם.

כזכור, בלילה שבין שישי לשבת, אוקראינה פוצצה את אחת ממערכות ההגנה האווירית המודרניות ביותר של רוסיה, מטוס S-400. התקיפה התבצעה בשילוב של מל"טים וטילי נפטון מתוצרת אוקראינה, על מנת להשמיד מרכיב מרכזי בהגנה האווירית של רוסיה בחצי האי קרים. ביום חמישי האחרון זו הייתה הפעם השנייה תוך פחות מחודש, בה אוקראינה הפילה מערכת טילי קרקע-אוויר S-400 בחצי האי. בנוסף, ב-23 באוגוסט, באולינבקה, בקצה המערבי של חצי האי טרחנקוט, הצליחה אוקראינה להשמיד משגר נוסף ותחנת מכ"ם סמוכה.

חצי האי קרים היה יעד מרכזי מאז הפלישה של רוסיה בשנה שעברה. "בחצי האי קרים, עדיין יש הרבה מאגרים, פגזי ארטילריה וסוגים אחרים של נשק", אומר מוסיינקו. "מדובר בקו האספקה הלוגיסטי העיקרי עבור רוסיה. כשנקבל ATACMS (טילים בליסטיים טקטיים) מארה"ב, אני חושב שננסה להשתמש - במתקפה אחת - בטילים בליסטיים, טילי שיוט וגם מל"טים. וזו תהיה בעיה רצינית עבור מערכת ההגנה האווירית של רוסיה, ננסה לעוור אותם", הוסיף.

הדיווחים האחרונים מוושינגטון מצביעים על כך שממשל ביידן קרוב לאישור מערכת הטילים ארוכי הטווח של ATACMS לאחר חודשים של לובינג אוקראיני. האם הדבר מעיד על כך שקייב מתקרבת ליעד שלה לשחרר את קרים? "זה מתקרב, אבל יש עדיין הרבה מה לעשות", אומר קפטן הצי האוקראיני בדימוס, אנדריי רייז'נקו. "אנחנו צריכים לשחרר את חוף ים אזוב", הוא אומר בהתייחס למתקפה האיטית של אוקראינה בדרום. "כשנסגור את גשר קרים, זו תהיה בעיה לוגיסטית עבורם", אומר רייז'נקו.

ניתוק קרים יהווה קטסטרופה עבור רוסיה ויספק דחיפה למתקפה הדרומית של אוקראינה. אז האם כל שלעיל הוא הקדמה למאמץ האוקראיני להשתלט מחדש על חצי האי? "אני חושב שזו יכולה להיות הכנה לשחרור קרים", אמר מוסיינקו. "אבל זה ייקח זמן, מה שאנחנו מנסים לעשות כרגע זה 'לנקות' את הדרך לקרים".

ביום שבת אמר שר המועצה לביטחון לאומי ולהגנה, אולקסי דנילוב, כי אוקראינה משתמשת בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי לאלץ את רוסיה לנטוש את קרים, "נראה שאם הרוסים לא יעזבו את קרים בעצמם, נצטרך לעשות זאת בעצמנו".