סעודיה נחושה להשיג הסכם צבאי המחייב את ארה"ב להגן על הממלכה. בתמורה לכך, סעודיה לא תכשיל את העסקה גם אם ישראל לא תציע ויתורים גדולים לפלסטינים, כך אמרו לרויטרס שלושה גורמים אזוריים שבקיאים בפרטי המגעים.

ההסכם עם סעודיה: "אם יהיו ויתורים טריטוריאליים, נתניהו ממלכד את האופוזיציה"
"ההנהגה לא תוותר": האיום הפלסטיני על סעודיה והמסר הישיר לישראל

על פי הדיווחים, סעודיה לא תקבל הגנה כמו חברה בברית נאט"ו אלא הסכם הזהה לאלה שיש לוושינגטון עם מדינות אסיה ובמידה וקונגרס האמריקאי לא יאשר זאת, ההסכם עשוי להיות דומה להסכם של ארה"ב עם בחריין, שם שוכן בסיס הצי החמישי שלה. הסכם כזה לא יזדקק לאישור של הקונגרס.

הגורם אמריקאי הוסיף כי וושינגטון "יכולה להמתיק כל עסקה" על-ידי קביעת סעודיה כבעלת ברית עיקרית שאינה חברה בנאט"ו, מעמד שניתן כבר לישראל. לפי הדיווח, סעודיה הבהירה שלא תסתפק בפחות מהבטחות המחייבות את ארה"ב להגן עליה אם תעמוד בפני מתקפה, בדומה לזו שיוחסה לאיראן בספטמבר 2019 נגד מתקני הנפט שלה.

הסכמים המעניקים לסעודיה הגנה אמריקאית בתמורה לנורמליזציה עם ישראל עשוים לעצב מחדש את המזרח התיכון על ידי חיבור בין המדינות וחיבור בין ריאד לוושינגטון לאחר כניסת סין למזרח התיכון . עבור ביידן, זה יהיה ניצחון דיפלומטי לפני הבחירות ב-2024 בארה"ב. 

התקיפה בסעודיה (צילום: רויטרס)
התקיפה בסעודיה (צילום: רויטרס)

ובאשר לפלסטינים, הגורמים אמרו לרויטרס כי הם יכולים לזכות בוויתורים מישראל - אך בוודאי שלא במדינה, "הנורמליזציה תהיה בין ישראל לסעודיה - ואם הפלסטינים יתנגדו הממלכה תמשיך בדרכה", אמר אחד הגורמים לרויטרס. "סעודיה תומכת בתוכנית שלום לפלסטינים, אבל הפעם היא רצתה משהו עבורה ולא רק עבורם".

בכיר בממשל האמריקאי ציין כי הפרמטרים של הסכם הגנה עדיין בפיתוח וזו תהיה הבנה של הגנה הדדית, בדומה למערכת היחסים בין ישראל לארצות הברית. מקור בוושינגטון המעורה בפרטים אמר לסוכנות הידיעות כי בן סלמאן ביקש אמנה בסגנון נאט"ו, אך וושינגטון לא תרחיק לכת עד להתחייבות הזהה לסעיף 5 של נאט"ו ולפיה התקפה על בעל ברית אחת נחשבת למתקפה על כולן.

המקור ציין שיועציו של ביידן יכולים לשקול הסכם הדומה לאלה עם יפן ובעלות ברית אחרות באסיה, לפיו ארה"ב מתחייבת לתמיכה צבאית, אך היא פחות מפורשת לגבי הצבת כוחות אמריקאיים שם. עם זאת, כמה מחוקקים בארה"ב עשויים להתנגד להסכם כזה. כמו כן, ריאד מתפשרת בכמה דרישות בכדי לסייע בהשגת הסכם, כולל בתוכניותיה לטכנולוגיה גרעינית אזרחית. המקור אמר שסעודיה מוכנה לחתום על סעיף 123 של חוק האנרגיה האטומית של ארה"ב, הקובע מסגרת לשיתוף פעולה גרעיני של ארה"ב לשלום, מהלך שריאד סירבה לנקוט בעבר