מאות שכירי מ"כוח וגנר" שלחמו בשדה הקרב באוקראינה, ביקשו מצמרת הצבא הרוסי לחזור ולהילחם, כך נטען היום (שישי) בדוח מודיעין שפרסם משרד ההגנה הבריטי. על פי הדוח, עשרות לוחמים כבר נפרסו בסמוך לעיר באחמוט, כששם "סביר להניח הניסיון שקיבלו לאחר חודשים רבים של לחימה הוא הנחוץ ביותר". 

בתוך כך, מפעיל מל"ט אוקראיני שוחח עם רשת CNN וטען בפניה כי שכירי החרב של וגנר אכן חזרו לעיר, שידעה חודשים ארוכים של קרבות קשים בין הצדדים. לדבריו, "הם חזרו לכאן והחליפו במהירות את המפקדים ששהו כאן, הנוכחות שלהם עשוי להגביר את מספר היחידות הרוסיות ברחבי העיר". עוד סיפר כי נכון לעכשיו, יש כבר כמה מאות שכירי חרב שכבר נפרסו בחזית המזרחים בכמה אזורים שונים. 

באחמוט, אוקראינה (צילום: REUTERS/Oleksandr Ratushniak)
באחמוט, אוקראינה (צילום: REUTERS/Oleksandr Ratushniak)

הרס בערי באחמוט (צילום: REUTERS/Oleksandr Ratushniak)
הרס בערי באחמוט (צילום: REUTERS/Oleksandr Ratushniak)

דוח המודיעין הבריטי מתפרסם זמו קצר לאחר שמיכאילו פודוליאק, יועצו של הנשיא זלנסקי, טען כי "כוח וגנר במתכונת הקודמת שלו אינו קיים עוד". פודוליאק חזר על הדיווחים כי רבים מאלו ששירתו בכוח חתמו על חוזים עם משרד ההגנה הרוסי, והדגיש: "הם אינם מהווים שום כוח אינטגרלי, שיטתי ומאורגן, שוב דבר טוב לא מחכה להם כאן". במקביל, המכון לחקר המלחמה בוושינגטון (ISW) העריך כי למרות שהצבא האוקראיני ממשיך ב"מתקפת הנגד" בסמוך לבאחמוט, קייב לא השיגה לאחרונה אף הישג משמעותי. כמו כן, חוקרי המכון הדגישו כי גם רוסיה לא ביצעה התקדמות משמעותית בסמוך לעיר.

בחודש מאי האחרון, הודיע יבגני פריגוז'ין כי לוחמיו כבשו את העיר באחמוט שבמזרח אוקראינה. כמה שעות לאחר מכן, משרד ההגנה הרוסי הצטרף לדבריו ואישר כי העיר נכבשה באופן מלא. בנאום שנא הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, אמר: "העיר שוחררה לחלוטין על ידי כוח וגנר, כוחות ארטילריה ואוויר של הצבא". פוטין גם הבטיח כי כל מי שלקח חלק במבצע, "יקבל עיטור מהמדינה".

העיר באחמוט כשלעצמה אינה מסמלת ערך אסטרטגי גבוה במיוחד, אך העמידה האיתנה של הכוחות האוקראינים באזור, הפכה את העיר למטרה המרכזית עבור הקרמלין. במשך מספר חודשים התנהל בעיר קרב קשה, כשהכוחות הרוסים תקפו ללא הרף את החיילים האוקראינים ששהו באזורים שונים של העיר. מבנים בעיר נהרסו עד היסוד, כשחלקם נשרפו כליל. הקרב בבאחמוט אף הפך למיתוס בצד האוקראיני, כשהסיסמה שהתפשטה בקייב היא כי "באחמוט היא המבצר של אוקראינה".