התחממות בבלקן: ארגון נאט"ו הודיע אמש על תגבור כוחות בקוסובו לאחר שארבעה סרבים נהרגו במתקפה בקרבת הגבול. במקביל, ארצות הברית דחקה בבלגרד למשוך את כוחותיה מהגבול עם קוסובו לאחר שזיהתה את מה שהיא כינתה "הצטברות צבאית חסרת תקדים".

סרביה פרסה טנקים וכוחות ארטילריה ליד הגבול עם קוסובו לאחר המתקפה שנחשבת לאחד האירועים החמורים ביותר ביחסים המתוחים בין המדינות. "אנחנו עוקבים אחר ההיערכות הצבאית של סרביה לאורך הגבול עם קוסובו", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי. "אנו קוראים לסרביה להסיג את הכוחות הללו מהגבול", הוסיף.

שר ההגנה הסרבי מילוש ווצ'ביץ' וראש הכוחות המזוינים ביקרו בשטחי הכינוס ביום רביעי האחרון. היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, שוחח גם עם ראש ממשלת קוסובו אלבין קורטי ו"הביע דאגה לגבי ההיערכות הצבאית הסרבית". קורטי מסר כי הוא "ביקש סיוע מוגבר נגד תוכניות הלחימה של סרביה".

המתקפה ביום ראשון הייתה בכפר בניסקה בצפון קוסובו, 15 ק"מ מגבול סרביה. חמושים סרבים פתחו באש על שוטרים שסיירו בכפר, ולאחר מכן התפרצו למנזר אורתדוקסי-סרבי והתבצרו בפנים עם כמרים ומתפללים. בין החמושים הסרבים לשוטרים החל קרב יריות שהסתיים רק אחרי 12 שעות. 

כוחות משטרה בקוסבו (צילום: REUTERS/Florion Goga)
כוחות משטרה בקוסבו (צילום: REUTERS/Florion Goga)

אחרי קרב היריות עצרה משטרת קוסובו חשודים ופשטה על מחסני נשק. המשטרה הודיעה כי היא מצאה כמות אדירה של נשק, והצהירה שהמורדים תכננו מתקפה נרחבת יותר. כמו כן, לפי המשטרה על חלק מהרכבים ששימשו את המורדים הופיע הסמל של כוח שמירת השלום של נאט"ו.

 ממשלת קוסובו האשימה את בלגרד בתמיכה באירוע לאחר ששר ההגנה הסרבי אמר כי מדובר באנשים שנהרגו "למען החירות של קוסובו ושל סרביה". הוא אף הגדיר את החמושים שארבו לשוטרים וירו לעברם כ"גיבורים" ו"קדושים מעונים". ג'ון קירבי אמר שהמתקפה של החמושים הסרבים תוכננה היטב וכי כמות הנשק של החמושים מאיימת על ביטחונם של גורמים מקומיים ובינלאומיים כאחד.

כזכור, בשלהי יולי 2022, עלתה המתיחות בין הצדדים בעקבות סכסוך לגבי לוחות רישוי בין קוסובו לסרביה הוביל להפגנות ולירי לעבר שוטרים. בקוסובו אושר חוק חדש שדרש מסרבים שחיים בקוסובו להחליף את לוחית הרישוי של המכונית מסרבית לקוסוברית. בהמשך, המיעוט הסרבי בצפון קוסובו, שלא מכיר בעצמאותה של המדינה, החרים באפריל 2023 את הבחירות המקומיות. כתוצאה מכך שיעור ההצבעה בצפון קוסובו עמד על פחות מ-3.5%, והחרם אפשר לאלבנים להשתלט על ארבע מועצות מקומיות באזור.

בלגרד הביעה תמיכה בחרם על הבחירות המקומיות, ותמכה במתן אוטונומיה למיעוט הסרבי בקוסובו. עימותים פרצו בין מפגינים למשטרה שליוותה את ראשי הישובים בכניסתם למשרדיהם. סרביה העלתה את רמת הכוננות של צבאה בגבולה קוסובו, ותגברה את הכוחות בגבול. כך היא פעלה בעבר בעקבות החרפת המתיחות באזור.