מחצ'קלה, דאגסטן, רוסיה - נשיא הממשלה הפדרלית בצ'צ'ניה רמזן קדירוב, דרש מהמשטרה המקומית להרוג פורעים במידה ותתקיים "נהירה לפגיעה יהודים" נוספים. דרישתו הגיעה בעקבות האירוע המזעזע בשדה תעופה במחצ'קלה, דאגסטן, ביום ראשון (ה-29 באוקטובר), שבו מאות או אלפי אנשים מיהרו להשתתף ב"לינץ' ביהודים" שנחתו בעיר.

סרטונים מטרידים הראו המון זועם שמנסה לפרוץ את המעברים למסלול הנחיתות כדי "לחפש אחר יהודים". הכאוס נוצר לאחר שמקומיים שמעו שטיסה מישראל צפויה לנחות בשדה התעופה ובסרטון נשמעו קריאות "אללה אכבר". צוותים מפוחדים נראו מסתגרים במשרדים, בעוד ששוטרים מקומיים תועדו מנסים לפזר את ההמון. עם זאת, המשטרה ספגה תקיפות על כך שלא נקטה בפעולה חזקה יותר, וכעת קדירוב - שמנהל את האזור - דרש מצוותי הביטחון לנקוט בצעדים קיצוניים כדי למנוע ממקרים דומים לקרות שוב.

ניסיון לפגוע באוטובוס עם נוסעים בדגסטן (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

הוא אמר לרשת החדשות הרוסית RIA Novosti: "אם תראו אפילו אדם אחד שיצא להתפרעויות לא מורשות, עצרו אותו או ירו שלוש יריות אזהרה באוויר ואחרי זה, אם האדם לא יעצור - צייתו לחוק, ויש לירות את הירייה הרביעית במצחו. זו ההוראה שלי." הוא גם אסר על קיום מחאות הקשורות למלחמת ישראל-חמאס - לכל צד - בטענה שהרוסים "לא יכולים ללכת בעקבות אויבי רוסיה ולערער את המצב מבפנים".

רמזן קדירוב, נשיא צ'צ'ניה (צילום: רויטרס)
רמזן קדירוב, נשיא צ'צ'ניה (צילום: רויטרס)

דרישתו של קדירוב "לירות במצחם של הפורעים" עוררה זעם רב, כולל מצד הקהילה הבינלאומית. ארגון Human Rights Watch קרא לממשלת רוסיה לחקור את אירועי שדה התעופה ולנקוט בצעדים נגד האחראים. בנוסף, נראה כי אנטישמיות היא עדיין בעיה חמורה במדינה, וכי הממשלה לא עושה מספיק כדי להתמודד איתה והמקרה אף עלול לפגוע ביחסים בין רוסיה לישראל.