גם בימים אלה, בהם היא עוקבת מקרוב אחר המלחמה ברצועת עזה, איראן ממשיכה לשדרג את הנשק המדויק לטווח ארוך שברשותה, ולפחות עד לאחרונה סייעה למורדים החות'ים, בני בריתה מתימן, לעשות את אותו הדבר עם ארסנל הנשק המדויק שלהם. בסיוע איראני, הצליחו החות'ים לבנות מערך של טילים מונחים מדויקים, כולל טילים בליסטיים, טילי שיוט ועוד. 

אילת הופתעה? "איום החות'ים מוכר, מערכות ההגנה התמודדו היטב" 
איזה איום מהווים החות'ים מחוץ לתימן והאם הם יכולים לתקוף את ישראל?

ב-21 בספטמבר 2023 ערכה התנועה החות'ית בתימן מצעד בבירה צנעא, לציון יום השנה התשיעי להשתלטותם על העיר. בין היכולות שהוצגו היו כמה סוגים של טילים בליסטיים וטילי שיוט שלא נראו בעבר ממוצא איראני.

כך למשל, במצעד הוצג לראשונה הטיל "עקיל", ממשפחת טילי ה"קיאם" (טיל קרקע-קרקע), וה"טנקיל", שדומה מאוד לראאד 500 האיראני - טיל מדויק המגיע לטווח של עד 500 ק"מ. 

הפלגים החות'ים בתימן (צילום: רויטרס)
הפלגים החות'ים בתימן (צילום: רויטרס)

ואולם, גולת הכותרת היא טיל הטופאן - טיל נגד-טנקים מונחה ארוך-טווח המגיע ל-1,350 עד 1,950 ק"מ, מה שמאפשר לחות'ים לאיים גם על ישראל, שכן תימן וישראל, המופרדות על ידי ערב הסעודית, נמצאות במרחק של כ-1,580 ק"מ זו מזו בנקודה הקרובה ביותר.

מלבד הטופאן, החות'ים מחזיקים גם בכטב"ם (כלי טיס בלתי מאויש) מתאבד בשם "סמאד 3", שמגיע לטווח של כ-1,900 ק"מ, וייתכן שגם הוא שוגר לעבר ישראל בימים האחרונים.  

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
חות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)

בנוסף לטילים היבשתיים, המצעד של החות'ים כלל גם טילי שיוט חדשים, בהם "קודס 4", הגרסה החדשה של טיל השיוט "קודס" שידוע כי נמצא בידיהם זמן רב. הטווח של הטילים הקודמים מאותה סדרה מגיע לכ-2,000 ק"מ, ולא ידוע האם הטווח הוגדל, אך ייתכן מאוד שזהו אחד השיפורים שהוכנס בגרסה החדשה. בפברואר 2023 פרסמה התקשורת האיראנית צילומים של טיל שיוט המכונה "פאבה", לטווח של 1,650 קילומטרים, שדומה מאוד לטילי "קודס".