חאבייר מיליי, המועמד הליברטריאני מהימין הקיצוני, נבחר הלילה (ראשון-לשני) לנשיא ארגנטינה וגרף תמיכה של 56% מהקולות, ובכך גבר על סרחיו מאסה, שהתמודד נגדו וקיבל 44% בלבד מקולות המצביעים.

חאבייר מיליי מהימין הקיצוני נבחר לנשיא ארגנטינה
"אני לא הולך לכנסיה, אלא לבית כנסת": נשיא ארגנטינה החדש שולח מסר לישראל

"במונחים פוליטיים מדובר בלא פחות מרעידת אדמה פוליטית בארגנטינה", אומר ד"ר אפרים דוידי, מומחה לאמריקה הלטינית, מאוניברסיטת תל אביב. "מאז שעלתה הדיקטטורה הצבאית שעלתה לשלטון ב-1976, לא היה נשיא כל כך ימני קיצוני ויש לכך סיבות פוליטיות וחברתיות מאוד עמוקות, בנוגע למה שקורה כיום בארגנטינה. יש היום בארגנטינה דור חדש, אפשר להגיד 'הדור שלא ידע את יוסף', דור שלא הכיר את הדיקטטורה הצבאית במובנים החברתיים והכלכליים שלה ובנוסף לזה, האיש הזה - חאבייר מיליי, שהיה בעצם אלמוני לגמרי עד לפני שנתיים ואף אחד לא הכיר אותו, הוא רכב על התחושה הרווחת בקרב העם ב-20 השנים האחרונות, של אנשים שמאסו בפוליטיקאים. לא משנה אם מדובר בפוליטיקאים מימין או משמאל, לאנשים שנמאס מזה. סיסמת הבחירות של מיליי היתה פשוטו כמשמעו: 'אני בא לחסל אותם', כלומר את הפוליטיקאים. הוא אמרה לבוחריו שיש כאן בארגנטינה כת של פוליטיקאים שהשתלטה על השלטון והוא בא להוציא את כולם החוצה. הוא קרא לכל האנשים שנגד הפוליטיקה ואמר שהוא בא רק בגלל האינטרסים של האומה הארגנטינאית, הוא הבטיח לנקות את כל השטח הפוליטי. במובן הזה הוא מאוד דומה לפטרונו דונלד טראמפ ובמובן הפוליטי לבולסונרו שבברזיל".

דוידי מסביר את הקשר הפוליטי בין מיליי וטראמפ ובולסונרו ואומר: "הם באים פחות או יותר עם אותן תפיסות עולם. מיליי הוא סוג של 'טראמפ לעניים', במובן הזה שארגנטינה היא כמובן לא ארצות הברית ואמנם מיליי הוא איש שחי טוב, אבל בטח לא עשיר מופלג כמו טראמפ ואומרים על טראמפ, בלי קשר אם הוא איש טוב או לא, שיש לו חכמה פוליטית ושהוא יודע להסתדר עם מצבים כאלה ואחרים ובמובן הזה מיליי דומה לו. הכינוי של מיליי הוא 'אל לוקו' 'המשוגע' ולא בכדי מכנים אותו כך כי הוא מאוד לא צפוי. אם אנחנו בוחנים את הבסיס החברתי של מצביעי טראמפ, אפשר לומר שזה אותו בסיס שגרם גם לעלייה של מיליי בארגנטינה. אנשי פריפריה, שהרבה פעמים לא סוגרים את החודש, שמאוד מתוסכלים ממצבם על רקע משבר כלכלי מאוד גדול שמתרחש בארגנטינה. אנחנו מדברים על מצב מאוד קשה, אינפלציה של 140%, למעלה מ-10% לחודש ויש המון אנשים שבקושי מצליחים לחיות ולסגור את החודש. האנשים האלה רוצים עכשיו שינוי טוטאלי בארגנטינה אבל מיליי לא יצליח לעשות שינוי כזה ולא מתכוון בכלל לעשות שינוי טוטאלי במדינה".

לדבריו, "אם עד עכשיו לא גמרת את החודש ומעכשיו בתי הספר יהפכו לפרטיים, בתי החולים יעלו יותר כסף כי גם הם יהפכו לפרטיים ומי שיסבול מהצעדים שלו הם דווקא המצביעים שהצביעו עבורו. יש זעם מאוד גדול בחברה הארגנטינאית וזה פעל לטובת מיליי. אבל אם הוא לא יספק בקרוב מאוד את הסחורה וההבטחות, הוא שוב יהיה על הכוונת, גם של אלה שהצביעו לו וגם של אלה שהצביעו למועמד השני. יש מיליונים שלא יכלו להצביע מכל מיני סיבות והאנשים האלה כרגע לא מחויבים לאף אחד ובן רגע יכולות להיות שם הפגנות מאוד מאוד גדולות מול השלטון החדש".

מיליי נתפס כמועמד פרו ישראלי אבל זה לא בהכרח אומר שהקהילה היהודית כולה הצביעה לו: "כמו הרבה אנשי ימין ברחבי העולם, הוא אוהב את ישראל אבל שונא יהודים. ישראל נתפסת מבחינתו כמקום מיליטריסטי וקשוח שעומד על שלו, המערב נגד המזרח. גם אנשי ימין ברחבי אירופה מאוד אוהבים היום את ישראל. במפלגה של מיליי יש המון אנטישמיים והמון אנשים שמחזיקים בדעות ניאו-נאציות וגזעניות ונצטרך לראות איזה צוות של אנשים הוא יביא לשלטון. הקהילה היהודית בארגנטינה למעשה מפוצלת בנוגע לבחירות האלה. אין לקהילה עמדה ברורה. היה עכשיו אירוע למען שחרור החטופים מעזה ושני המועמדים הגיעו לאירוע הזה, גם מיליי וגם מאסה. הנושא של ישראל לא נמצא בראש החדשות, גם כי היו בחירות עכשיו. בדרך כלל היהודים נוטים למרכז ושמאלה אבל מה שמעניין את היהודים זה לא רק מה עמדתו של המועמד, אלא מה דעת האנשים סביבו וכאמור סביב מיליי יש חבורה מאוד מסוכנת של פאשיסטים. בוא נגיד שחלק הצביעו לו לא מתוך אהבה אליו, אלא משנאה למועמד האחר".

על ההבטחות של מיליי לבוחריו אומר ד"ר דוידי: "הוא הבטיח קודם כל לפרק את מנגנוני המדינה. למשל, לסגור את הבנק המרכזי ולהפוך את הדולר לחוקי בארגנטינה. יהיו לזה השלכות חברתיות וכלכליות מאוד גדולות על וזה יהפוך את המדינה לשתי מעמדות, מעמד הדולר ומעמד הפזו, אלה שיכולים להחזיק דולרים ויהיו חזקים כלכלית אל מול המסכנים שיחזיקו רק במטבע המקומי. ממש שני מטבעות לשני עמים. מיליי הבטיח להוציא את ההפלות אל מחוץ לחוק, לעצור ולהוציא את החינוך המיני מבתי הספר ויש לו גם אג'נדה מאוד ברורה נגד הקהילה הלהט"בית. הוא הבטיח להפריט את האוניברסיטאות ובתי הספר. הוא הבטיח להפריט את מערכת הבריאות שכיום ברובה היא ממלכתית ביחס למדינות אחרות והבטיח עוד שורה ארוכה של רפורמות, חלקן מוזרות, שלא בטוח שיקיימו אותן. בכל הנוגע להפרטת הרווחה, הבריאות והחינוך יש מוקש מאוד גדול כרגע, כי הוא ינסה לקדם את התוכניות שלו, אבל הוא צפוי להיתקל בהתנגדות של גופים גדולים וקהלים שלא הצביעו לו".

לסיום, הדגיש: "לא יהיו לו חיים קלים כרגע וכאמור אם הוא יצליח לממש את האג'נדות שלו, תהיה בארגנטינה התקוממות מאוד גדולה וכבר ראינו שהתקוממות כזו מוציאה מיליונים לרחובות ויכולה להפיל שוב את השלטון. נכון להיום קשה להגיד מה יהיו הפעולות הראשונות שחאבייר מיליי יעשה אחרי היבחרו, בעיקר כי מדובר באדם מאוד בלתי צפוי ולא במקרה קוראים לו 'אל לוקו'. אני יכול להגיד שזאת הפתעה גדולה שהוא ניצח וגם הוא לדעתי לא חשב שהוא יכול לנצח. בשבועות האחרונים, היה קמפיין מהצד שלו, שמישהו ינסה לזייף את הבחירות. זה צעד של מישהו שלא באמת מאמין ביכולת שלו להיבחר ומתחיל להכין את הקרקע ואת דעת הקהל להסברים של אחר כך. לכן אני חושב שגם הוא עצמו הופתע מכך שהוא זכה".