ארצות הברית מצפה שעסקת החטופים תכלול את כל הילדים והנשים מעבר ל-50 שעליהם מדובר ושבמהלך חמשת ימי ההפוגה, חמאס יספק את השמות והפרטים של שאר הילדים והנשים וישחרר אותם בתמורה לעוד ימי הפוגה, כך אמר גורם בכיר בממשל האמריקאי בתדרוך לעיתונאים על העסקה.

הציונות הדתית תמכה בעסקה; גוטליב: "הסכם ללא כל החטופים - השפלה"
בהגנה על המדינה: 68 חללים נפלו בקרבות ברצועת עזה

העסקה בנויה כך שהיא נותנת תמריץ לשחרור כל הנשים והילדים. זו עסקה לגבי כל הנשים והילדים, הדגיש הגורם הבכיר. לדבריו, אנשי חמאס טענו כי אין להם דרך כרגע לאתר כל הנשים והילדים, אולם הם הבהירו לקטארים כי בכוונתם לעשות כן בזמן ההפוגה. בין הנשים והילדים המוחזקים בעזה נמצאים גם שלושה אזרחים אמריקאים.

בממשל הדגישו כי למרות שישנם חטופים שאינם מוחזקים בידי חמאס אלא אצל הג׳יהאד האיסלמי וארגונים אחרים, האחריות היא של חמאס לשחרר את כולם.

ארצות הברית גם מקווה שההסכם יוביל להפוגה גם בגבול הצפוני, הוסיף הגורם הבכיר.

ארצות הברית סבורה כי ההפוגה במסגרת הסכם שחרור החטופים צריכה לשמש גם להכנסה משמעותית של סיוע הומניטרי לרצועת עזה וכי היא תעניק לארגונים הומניטריים הפועלים באזור ודאות לכך שהם יכולים לפעול בבטחה. הגורם הבכיר בממשל אמר כי ארצות הברית אינה מתכוונת להגיב לכוונות של ישראל להמשיך בלחימה. הוא ציין כי מדובר בהפוגה מוגבלת בזמן אבל אמר כי ניתן להשתמש מונחים ״הפוגה״ או ״הפסקת אש״ באופן שווה לתיאור המצב.

בממשל הדגישו כי העסקה הנוכחית נוגעת רק לקטגוריית הנשים והילדים. הגורם הבכיר ציין כי לגבי הפתרון ארוך הטווח לעזה, הנשיא משוכנע שהדרך לישראל בטוחה עוברת במדינה פלסטינית והוא נחוש לעשות הכל כדי להביא לכך כשיגמר המשבר.

הפגנה למען עסקת החטופים מול הקריה בת"א (צילום :אבשלום ששוני)

על חלקה של ארצות הברית במגעים לעסקת החטופים אמר הגורם הבכיר כי הנשיא ביידן היה מעורב באופן אישי במגעים ומיד אחרי ה-7 באוקטובר פנו ישראל וקטאר לארצות הברית והביעו את רצונם בעסקה. הממשל החליט להקים מעין ״תא״ שיפעל בחשאיות וינהל את המגעים בין ישראל, קטאר וארה״ב, ולעתים גם מצרים. מן ההתחלה התברר כי חמאס מתנה את שחרור החטופים בהכנסת סיוע ודלק לרצועת עזה וכי ישראל קושרת מתן הפוגות הומניטריות בשחרור חטופים.

ג'ו ביידן בישראל, מלחמת ''חרבות ברזל'' (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ג'ו ביידן בישראל, מלחמת ''חרבות ברזל'' (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ההישג הראשון היה שחרורן של יהודית ונטלי רענן, שתי אזרחיות אמריקאיות. בבית הלבן עקבו בזמן אמיתי אחר יציאתן מעזה והשתכנעו כי מדובר במודל שיכול לפעול גם לעסקאות רחבות יותר. ״החזרתן נתנה לנו ביטחון שקטאר יכולה לספק את הסחורה דרך התא שייסדנו״, אמר הגורם הבכיר.

בשיחות אותן ניהלו ראש המוסד דדי ברנע מהצד הישראלי וראש הסי-איי-אי ווליאם ברנס מהצד האמריקאי, הבהירה ישראל כי העסקה חייבת לכלול את כל הנשים והילדים ושעל חמאס להעביר סימני חיים. ארצות הברית צידדה בעמדה זו אולם חמאס הסכים בתחילה רק לעשרה. ב-12 בנובמבר שוחח ביידן עם אמיר קטאר והבהיר לו כי מספר זה אינו מספיק.

אמיר קטאר שיח' תמים בן חמד אאל ת'אני (צילום:  Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)
אמיר קטאר שיח' תמים בן חמד אאל ת'אני (צילום: Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)

״זו היתה שיחה קשה ואינטנסיבית״, אמר הגורם הבכיר. בעקבותיה, הסכים חמאס למסור פרטים על כל ה-50. למחרת אישר קבינט המלחמה את עקרונות ההסכם והשר דרמר יחד עם ראש המל״ל הנגבי עמדו בקשר רצוף עם היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ונפגשו עם שליחו של הנשיא ברט מקגורק בישראל.

ב-17 בנובמבר, אחרי נתק של מספר ימים בין קטאר לחמאס, שוחח ביידן שוב עם אמיר קטאר ואמר לו שהגיע הזמן לסגור עסקה. אחרי השיחה נפגשו נציגי הצדדים בדוחא וניסחו מסמך בן 6-5 עמודים המפרט את ההסכם.

התשובות הסופיות התקבלו ב-19 בנובמבר אחרי שיחה של היועץ ברט מקגורק עם ראש המודיעין המצרי.