תכנית המתקפה של ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר הגיעה לידי צה"ל יותר משנה לפני שזו קרתה, כך עולה ממסמכים, מיילים וראיונות, דיווח היום (שישי) עיתון הניו יורק טיימס האמריקאי. אולם, גורמי ביטחון ומודיעין ישראלים דחו את התוכנית כשאיפות בלבד, בטענה שיהיה קשה מדי לחמאס לבצע אותה, כך לפי הפרסום.

לאחר מחדל התצפיתניות, נחשף משהו הרבה יותר גרוע על המודיעין של ישראל
תצפיתניות התריעו חודשים על אימונים בעזה; המפקדים: "מי שתמשיך תעמוד למשפט" | דיווח

המסמך, שקיבל את השם "חומת יריחו" ומשתרע על פני 40 עמודים, פירט נקודה אחר נקודה בצורה מדויקת את תכנון הפלישה ההרסנית שהובילה למותם של יותר מ-1,200 בני אדם בשבת השחורה. 

המסמך המתורגם, אותו סקר הניו יורק טיימס, לא קבע תאריך ספציפי להתקפה, אבל תיאר מתקפה שיטתית המיועדת לכבוש ערים ישראליות ולתקוף בסיסים צבאיים מרכזיים, כולל מפקדת אוגדה.

חמאס ביצע את התוכנית בדייקנות מחרידה. המסמך קרא למטח טילים בפתיחה, כטב"מים לנטרול מצלמות האבטחה וירי מנשק אוטומטי לאורך הגבול, ומחבלים שיחדרו בהמוניהם לישראל על גבי אופנועים וברגל - וכל זה אכן קרה כאמור בבוקר ה-7 באוקטובר.

התוכנית כללה גם פרטים על מיקומם וגודלם של כוחות צבא ישראלים, מרכזי תקשורת ומידע רגיש אחר, מה שמעלה שאלות לגבי אופן איסוף המודיעין של חמאס והאם היו דליפות במערכת הביטחון הישראלית.

לפי הדיווח, המסמך הופץ בהרחבה בקרב בכירים צבאיים ומודיעיניים ישראלים, אך אלו קבעו שהתקפה בסדר גודל כזה היא מעבר ליכולותיו של חמאס. לא ברור האם ראש הממשלה בנימין נתניהו או מנהיגים פוליטיים בכירים אחרים ראו את המסמך. בשנה שעברה, זמן קצר לאחר שהמסמך התקבל, גורמים באוגדת עזה אמרו שכוונות חמאס אינן ברורות. "עדיין לא ניתן לקבוע האם התוכנית התקבלה במלואה וכיצד היא תבוא לידי ביטוי", נכתב בהערכת מצב צבאית.

ביולי האחרון, שלושה חודשים בלבד לפני ה-7 באוקטובר, אנליסטית בכירה ביחידת 8200 התריעה כי חמאס ערך תרגיל אימונים אינטנסיבי בן יום שלם שנראה דומה למה שתואר בתוכנית "חומת יריחו", אך התרעות אלו נדחו על הסף. "אני דוחה לחלוטין את הטענות שהתרחיש הוא דמיוני", כתבה האנליסטית מצידה בחילופי המיילים. תרגיל האימונים של חמאס, אמרה, תאם במלואו "את תוכן חומת יריחו. זו תוכנית המיועדת לפתוח במלחמה", הוסיפה. "זו לא עוד פשיטה על כפר".

עוד דיווח העיתון האמריקאי כי אילו הצבא היה לוקח ברצינות את האזהרות הנ"ל והיה מסיט משאבים משמעותיים לדרום ישראל, ניתן היה לבלום את ההתקפות או אולי אפילו למנוע אותן. מצה"ל ושב"כ לא נמסרה תגובה.

בנוסף, צוין כי במזכר של משרד הביטחון מ-2016 שהגיע לידי הניו יורק טיימס, נאמר: "חמאס מתכוון להעביר את העימות הבא לשטח ישראל, וסביר להניח שהתקפה כזו תכלול חטיפת בני ערובה ו'כיבוש יישוב ישראלי (ואולי אפילו מספר יישובים)'".

מסמך "חומת יריחו", היה כאמור יותר מפורש. הוא פירט התקפות טילים כדי להסיח את תשומת לב החיילים ולגרום להם למהר למקלטים, וירי כטב"מים כדי לנטרל את אמצעי האבטחה המורכבים הפרוסים לאורך גדר הגבול בין ישראל לעזה. מחבלי חמאס תכננו להתפרץ דרך 60 נקודות בגדר, ולנוע לתוך שטח ישראל. המסמך נפתח בציטוט מהקוראן: "הפתיעו אותם דרך השער. אם תעשו זאת, ודאי תנצחו". בפסוק הזה נעשה שימוש נרחב על ידי מחבלי חמאס בסרטונים והצהרות שהופצו ברשתות מאז ה-7 באוקטובר.