ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר היום (ראשון) בישיבת הממשלה מסר לקהילה הבינלאומית והדגיש כי אי אפשר לתמוך בחיסול ארגון הטרור חמאס וגם לצפות מהלחימה בעזה להסתיים כמה שיותר מהר. בשיחה בקבינט אמר נתניהו כי הוא ציין בפני המנהיגים של צרפת, גרמניה, ועוד מדינות ש"סיום הלחימה כעת תמנע את אחת ממטרותיה והיא מיטוט החמאס". 

בתוך כך, נתניהו יצא מישיבת הממשלה ושוחח במשך כ-50 דקות עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. מלשכת נתניהו נמסר כי ראש הממשלה הביע את מורת רוחו מהעמדות שהביעו נציגי רוסיה באו״ם ובפורומים אחרים נגד ישראל, וכי ראש הממשלה נתניהו הביע ביקורת תקיפה על שיתוף הפעולה המסוכן בין רוסיה לאיראן. 

עוד נמסר: "ראש הממשלה הדגיש שכל מדינה שהייתה סופגת מתקפת טרור נפשעת כפי שחוותה ישראל הייתה נוהגת בעוצמה לא פחותה מזו שבה פועלת ישראל. ראש הממשלה הביע הערכה על המאמץ הרוסי לשחרור אזרח ישראלי בעל אזרחות רוסית ואמר שישראל תפעל בכל האמצעים, המדיניים והצבאיים כאחד, לשחרור כל חטופינו. כמו כן, ביקש ראש הממשלה נתניהו שרוסיה תפעיל לחץ על הצלב האדום לטובת ביקורים ותרופות לחטופינו".

פוטין העלה את הטענה לפגיעה בבלתי מעורבים בעזה. נתניהו השיב לו כי צה"ל פועל בזהירות ובדיוק יוצאי דופן, כאשר היחס בין מחבל שנהרג לבין אזרח שנהרג הוא 1:1 - דבר כמעט בלתי אפשרי בתנאי המלחמה. נתניהו גם התייחס ליעד בין המרכזיים של המלחמה: מיטוט חמאס. הוא אמר לפוטין כי "כפי שגרמיה התנקתה מהנאצים, אף נאצי לא נמצא במשרדים רשמיים - אותו דבר יהיה לגבי חמאס. ישראל לא תדע לחסל כל פעיל חמאס, אך העיקר הוא - חיסול מוחלט של ההנהגה, שלילת השליטה והכוח".

על פי הודעת הקרמלין, בשיחתו עם נתניהו הדגיש הנשיא פוטין כי הוא מגנה את הטרור על כל גווניו והיבטיו. זאת ,כמובן, לצד הדגש על "המצב ההומניטרי הקטסטרופלי ברצועה".

נזכיר כי זאת השיחה השנייה בין נתניהו ופוטין אחרי 7.10, הקודמת התקיימה ב-16 באוקטובר. גם אז כמו היום נשיא רוסיה משוחח עם ראש הממשלה הישראלי לאחר שעשה סבב שיחות עם מנהיגים של מדינות ערב. בשבוע שעבר פוטין ביקר במזרח התיכון, קיבל במוסקבה את נשיא איראן ואת יורש העצר של עומאן. סביר להניח שהיו לפוטין מסרים להעביר לבן שיחו הישראלי. על פי גורמים המעורים בתוכן שיחה, פוטין אכן הזכיר את פגישותיו עם מנהיגי מדינות ערב.

לאחר השיחה, אמר שר החוץ הרוסי לברוב כי "ההתקפה של חמאס על ישראל לא התרחשה בחלל ריק".

לא מתייאש: למרות הווטו האמריקאי, מזכ"ל האו"ם ממשיך לדרוש הפסקת אש

בתוך כך, ועל רקע נפילת ההצעה להפסקת אש הומניטרית במועצת הביטחון של האו"ם בשישי האחרון, זאת לאחר שארה"ב הטילה עליה וטו, מוקדם יותר דווח כי לפי דברי ראש אונר"א המצב ההומניטרי בעזה הוא "'לפי כל תיאור' גרוע יותר ממה שראיתי אי פעם" ולטענתו "נדרשת הפסקת אש מיידית כדי לסיים את 'הגיהנום עלי אדמות' בעזה". מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מסר בתגובה כי הוא ימשיך במאמציו להשגת הפסקת אש הומניטרית בעזה. לדבריו: "סמכותה ואמינותה של מועצת הביטחון של האו"ם נפגעו על רקע חוסר היכולת ליישם את החלטת הפסקת האש ההומניטרית בעזה".

כזכור, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שיגר ברביעי האחרון מכתב לחברות מועצת הביטחון של האו"ם וביקש להתריע כי המלחמה שמתנהלת בעזה היא אירוע המאיים על השלום והביטחון בכל עולם, ולכן על מועצת הביטחון ללחוץ למען הפסקת אש. גוטרש הפעיל לראשונה את סעיף 99, המאפשר לו את הסמכות להביא למועצת הביטחון סוגיות המאיימות על שלום העולם. 

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה ו-97 מדינות באו"ם קראו להפסקת אש מיידית.