נציגים של הרשות הפלשתינית מנהלים מגעים עם יריביהם מהלשכה המדינית של חמאס בשאלת המציאות שתשרור ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה. כך מדווח היום ה"וול סטריט ז'ורנל".

מדוע ישראל מתמהמהת? ידו של סינוואר על העליונה, ושולט במתרחש | יעקב פרי

על פי הדיווח, השיחות שמתקיימות יכולות להוביל לקרע פנימי בתוך חמאס, שכן ההנהגה המדינית של ארגון הטרור שיושבת בדוחא מנהלת את המגעים במנותק מהזרוע הצבאית שנמצאת בעזה. יותר מכל, מי שנותר מחוץ לשיח החריג הזה – המתקיים בין שתי התנועות הפלשתיניות היריבות – הוא יחיא סינוואר, שלא שותף למהלך כלל וייתכן שיבודד.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חיסול מחבל חמאס מהאוויר (צילום :דובר צה"ל)

העיתון ציין שלפי מקורותיו, השיחות הללו כבר יצרו מתחים בקרב הנהגת חמאס מול סינוואר ואנשיו. לדבריהם, סינוואר לא מעוניין שחמאס תמשיך לשלוט ברצועה ביום שאחרי, מאמין שהמלחמה עדיין לא אבודה מבחינתו וסבור שמוקדם יותר להתפשר, חרף הלחץ הצבאי האדיר שמפעילה ישראל.

הציטוטים שהובאו בכתבה מפי חברים בהנהגה המדינית של חמאס בקטאר הם מתונים בצורה חריגה, וייתכן שמהווים הבנה של הארגון בהיקף האסון שהמיטה המלחמה על רצועת עזה. "אנחנו לא נלחמים רק כי אנחנו רוצים להילחם", צוטט חוסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית בעודו מתראיין מווילה בפרברי דוחא, "אנחנו רוצים שהמלחמה תסתיים. אנחנו רוצים להקים מדינה פלסטינית בעזה, הגדה המערבית וירושלים".

על השיחות עם נציגים מהרשות הפלשתינית, הנחשבת ליריבה של חמאס, אמר בדראן: "זו תהיה שיחה לאומית. תמיד אמרנו שאש"ף צריך להכיל כל פלג פלסטיני".

על פי הדיווח השיחות החלו בחשאי בימים האחרונים, לאחר שחלק מהאישים המזוהים עם חמאס בדוחא פנו למנהיגים מהפתח'. לדברי חלק מהמעורבים, השיחות כוללות גם את מוחמד דחלאן, לשעבר ראש הביטחון המסכל של ברצועת עזה ומי שנחשב לבעל קשרים הדוקים לאיחוד האמירויות ולמצרים, וכן את ראש הממשלה לשעבר סלאם פיאד. 

"אני לא חבר של חמאס", אמר בימים האחרונים דחלאן, "אבל מישהו חושב שאפשר לעשות איזה הסכם מדיני בלי חמאס?". על פי הדיווח, השיחות כוללות מעורבות של בכירים בחמאס דוגמת איסמעיל הנייה וחאלד משעל וכן את חוסיין א שייח', שנחשב לאחת מהדמויות המרכזיות ביותר היום בפתח'. לדברי הוול סטריט ז'ורנל, א-שייח' נחשב לאחד מיורשיו הפוטנציאליים של אבו מאזן.

חרף ההתקרבות לפתח', בדראן אמר לעיתון כי לחמאס אין כרגע שום תוכנית להתפרק מנשקו או לשנות את עמדתו ביחס לישראל. "זה לא הגיוני לשאול שאלה כזאת בזמן שאנשים נהרגים", התחמק.

בראיון לעיתון אמר פרשן חדשות 12 אהוד יערי כי עצם הקיום השיחות יכול להוות סימן לייאוש גובר בקרב ההנהגה המדינית של חמאס. "הם חושבים שעזה עלולה להיאבד", אמר, "הם לא מאמינים שסינוואר ואנשיו יוכלו לעמוד בפני המתקפה הישראלית לאורך זמן, אז הם רוצים לעשות עסקה עכשיו".

בדראן אמר לעיתון שחמאס מעוניין בהפסקת אש מלאה עם ישראל, ולא רק בהפוגה, שתוביל לשיחות על עסקת חטופים כוללת. "אם תהיה הפסקת אש, עמדתנו ברורה לחלוטין: אנחנו רוצים החלפה של הכל תמורת הכל", טען.