מלחמת חרבות ברזל: על פי דיווח שהתפרסם היום (חמישי) בוול סטריט ג'ורנל, הפלסטינים רואים ברובם המוחלט את ישראל אחראית להרס רצועת עזה, אך הביקורת על ארגון הטרור חמאס צוברת תאוצה.

לא רק ח'אן יונס: צה״ל נערך לפעולה נוספת באזור חדש ברצועה
ארה"ב תטיל וטו נוסף למען ישראל במועצת הביטחון? זו העמדה המסתמנת

מאז שפרצה המלחמה, החלה להתפשט ביקורת שקטה נגד חמאס, כאשר העזתים מאשימים את ארגון הטרור בכך שעוררו את זעמה של ישראל ובחוסר יכולתם להגן על האוכלוסייה מפני מלחמה הרסנית ומשבר הומניטרי שמעמיק מיום ליום. "אנשים מתים כל דקה", אמר איש עסקים בן 56 מעזה. "חמאס הוא זה שגרר אותנו לתוך המערבולת הנוראה הזו".

כמעט 20 אלף בני אדם נהרגו בעזה מאז תחילת המלחמה, אמרו גורמי בריאות פלסטינים. הרוב המכריע של הפלסטינים מאשים את ישראל במוות, בהרס ובעקירה שנגרמו כתוצאה מהמלחמה. אבל עזתים רבים אומרים שחמאס אחראי גם לסבל, והקולות האלה הולכים ומתגברים.

סקר של המרכז הפלסטיני לחקר מדיניות וסקרים, צוות מרמאללה, מצא כי אחד מכל חמישה תושבי עזה שנשאלו האשים את חמאס בסבלם במלחמה. הסקר, שהושלם בתחילת דצמבר, מצא גם כי התמיכה בחמאס עלתה מעט מאז 7 באוקטובר, כאשר 42% מהנשאלים בחרו בה על פני מפלגות פלסטיניות אחרות.

תיעוד מפעילות צוות הקרב של חטיבה 401 וכוחות שייטת 13 בצה"ל בכיכר פלסטין בעיר עזה. צילום: דובר צה"ל

"עזה, שבדרך כלל מעניקה לחמאס תמיכה גדולה יותר, מפגינה יותר ביקורת על חמאס מאשר על הגדה המערבית. יש יותר ספק לגבי ההחלטה לצאת למלחמה", אמר חליל שיקקי, מנהל צוות החשיבה ופרופסור למדעי המדינה שבסיסו ברמאללה. עוד עולה מהסקר כי רוב הנשאלים לא היו מודעים להיקף ההרג ושאר האלימות שביצע חמאס במהלך התקיפות.

"ביום הראשון למלחמה, תושבי עזה היו מאושרים. אבל כשישראל התחילה להכות בעזה, להרוס תשתיות ולהרוג אזרחים, דברים התחילו להשתנות", אמר מחימר אבוסדה, מדען פוליטי באוניברסיטת אל-אזהר בעזה.

למרות חוסר שביעות הרצון הגואה מחמאס, סביר שתושבי עזה לא יאתגרו בגלוי את הקבוצה בזמן שהמלחמה נמשכת. "אני שונא את חמאס, את הממשלה. מעולם לא כיבדתי אותם. אבל הלוחמים? אני מאמין בהם כל כך, שהם מקריבים את נשמתם למען פלסטין", אמר בנקאי בן 36 מהעיר עזה. 

"אם הם התכוננו לפיגוע במשך שנתיים, מדוע הם לא הכינו תוכניות גם עבור שני מיליון הפלסטינים שהם הציבו בקו האש מבלי לשאול לדעתם?", המשיך. "חמאס במלחמה, הם נלחמים בחזרה ומגנים על עצמם", אמר אבוסדה, מדען המדינה, שעזב את עזה לקהיר בחודש שעבר. "ברגע שהמלחמה תסתיים, אתה תשמע עוד ועוד ביקורת נגד חמאס".