נשיא ארה"ב ביידן ורה"מ נתניהו חלוקים בנוגע ליום שלאחר המלחמה, כאשר המחלוקת העיקרית היא בנושא פתרון שתי המדינות והחזרת הרשות הפלסטינית לשליטה ברצועת עזה, כך דווח אתמול (חמישי) ב"וושינגטון פוסט".

ארה"ב בולמת קיום דיון באו"ם שיקרא להפסקת המלחמה | בלעדי
ארה"ב תטיל וטו נוסף למען ישראל במועצת הביטחון? זו העמדה המסתמנת

כידוע, הנשיא ביידן תמך בישראל במלחמה בעזה על אף הגינוי בינלאומי שספגה על רקע התקיפות שהרגו, ע"פ הדיווחים, כ-20,000 פלסטינים. אך כחלק מהתמיכה הזו, ביידן התעקש שוב ושוב שהרשות הפלסטינית, השולטת כיום בחלק מהגדה המערבית, חייבת לשלוט גם בעזה לאחר מיטוט חמאס, ושיש להקים מתישהו מדינה פלסטינית שתצטרף לשני השטחים.

נתניהו דחה את העקרונות הללו בהצהרות פומביות, והותיר את חילוקי דעות לגבי עתיד האזור באפילה. הסוגיה המידית ביותר, אומרים גורמים אמריקאים, היא ההחלטה מי יהיה אחראי על הרצועה ב"יום שאחרי", כאשר הלחימה בעזה תסתיים.

"אני חושב שנתניהו וביידן מנסים לפנות לבייס הפוליטי שלהם", אמר איתן גלבוע, מומחה ליחסי ארה"ב-ישראל באוניברסיטת בר-אילן. "ביידן רוצה רשות פלסטינית מתחדשת מבלי להסביר מה זה אומר, והוא גם רוצה פתרון של שתי מדינות. נתניהו דוחה את שניהם".

בכתבה דווח כי בימים שלאחר מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר, ביקש ראש הממשלה נתניהו מנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בימים ללחוץ על נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי לקלוט כמות גדולה של אוכלוסייה אזרחית מרצועת עזה. בתגובה, ביידן אמר לנתניהו שכלל אין מה לדון ברעיון הזה, מאחר שהממשלה המצרית הבהירה כי אין לה עניין בקליטת פליטים פלסטינים.

עוד דווח כי נתניהו הפנה בקשה זהה גם לראש ממשלת בריטניה ולנשיא צרפת מקרון בביקוריהם בישראל, אך שניהם דחו את הבקשה מיד. לפי הדיווח, גורמים רשמיים בישראל עדיין ממשיכים להביע חוסר שביעות רצון מכך שההצעה להגירה של מאות אלפי פלסטינים מעזה למצרים לא התקבלה בקהיר ובמדינות המערב.

דיפלומטים מזרח תיכוניים אמרו ל"וושינגטון פוסט" כי הסיכוי שהבקשה של נתניהו תתקבל היה אפסי מלכתחילה. יתרה מכך, ניתן לראות אינספור דוגמאות שממחישות את הפחד של מנהיגי מדינות ערביות מכך שישראל מתכננת לדחוק את תושבי עזה לחצי האי סיני. עם זאת, ייתכן שיש פערים בין התנגדותה הפומבית והנחרצת של מצרים לעקירת פלסטינים מעזה לשטחה בעקבות המלחמה, לבין מעשיה בפועל.

לפני כשבועיים, העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, ציטט גורמים שטענו כי מצרים בוחנת דרכי התמודדות עם הגירה שעלולה להתחיל בחודשים הראשונים של שנת 2024, אחת מהן היא בדיקת אפשרות שבמסגרתה מדינות אחרות יסכימו "לארח" פלסטינים שיורשו לצאת דרך מעבר רפיח.

לפי התרחיש, מצרים תקבל מאות אלפי עזתים לפי קריטריונים הנוגעים למצב רפואי והומניטרי, או כאלה בעלי אישורי הגירה, לימודים בחו"ל וכו'. אלה ישהו בשטח מצרים פרק זמן מוגבל בתחילת ההליך לפני שיעברו למדינות אחרות שבהן יקבלו מעמד מיוחד. לפי המקורות ששוחחו עם העיתון, השינוי בעמדה של קהיר נובע מההבנה שהרס הרצועה נמשך, ומההנחה שישראל תמנע ניסיונות שיקום ותגביל את הסיוע ההומניטרי, מה שיקשה עוד יותר את החיים בעזה.