בניו יורק טיימס דווח היום (שבת) כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מוכן להפסקת אש באוקראינה, אולם אומר שמטרות המלחמה של רוסיה לא השתנו. לפי הדיווח, פוטין מאותת באמצעות מתווכים לפחות מאז חודש ספטמבר שהוא פתוח להפסקת אש שתקפיא את הלחימה בתנאי שרוסיה תישאר בקווים הנוכחיים אותם כבשה בתוך אוקראינה.

בתיווך ממשל ביידן: במה דנים בשיחות החשאיות עם חיזבאללה וישראל?
לקראת מלחמה אזורית? פרטים חדשים על השיתוף פעולה בין איראן לחות׳ים

על פי הדיווח, פוטין גם שלח יועצים להסכם הפסקת אש שנה קודם לכן, בסתיו 2022. הערוץ השקט של המו"מ שלא דווח קודם לכן, הגיע לאחר שאוקראינה העבירה את צבא רוסיה מצפון מזרח המדינה. לפי גורמים אמריקאים שצוטטו בדיווח, פוטין ציין שהוא מרוצה מהשטח הכבוש של רוסיה ומוכן לשביתת נשק.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Pool via REUTERS)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Pool via REUTERS)

למעשה, מדובר בתפנית דרמטית מאחורי הקלעים זאת מאחר והקווים אותם משרטטים בקרמלין עבור הפסקת האש, הם הרבה פחות משאיפותיו של פוטין לשלוט בכל אוקראינה, כמו שהצהיר בעבר לאורך כל המלחמה.

עם זאת, אין ראיות לכך שמנהיגי אוקראינה, שהתחייבו להשתלט מחדש על כל שטחם, יסכימו לעסקה שכזו. כמה פקידים אמריקאים טוענים שזה יכול להיות ניסיון הכוונה שגוי של הקרמלין שאינו משקף נכונות אמיתית של פוטין להתפשר. הגורמים הרוסיים לשעבר שצוטטו בדיווח, טענו כי פוטין בהחלט יכול לשנות את דעתו שוב אם הכוחות הרוסיים יצברו תאוצה.