הפסיקה הדרמטית וההיסטורית של בג"ץ על פסילת הביטול של עילת הסבירות זכתה לכותרות בולטות בתקשורת הבינלאומית, שם העריכו כי ההחלטה צפויה לעורר מחדש את הפילוג הפנימי בישראל בעיצומה של המלחמה נגד חמאס.

חסר תקדים: בג"ץ פסל את ביטול עילת הסבירות

"השופטים הישראלים פוסלים את המהלך בהובלת נתניהו להגבלת בית המשפט", הכריזה הערב (שני) הכותרת הראשית באתר הניו יורק טיימס שציין כי "החוק, שעבר בפרלמנט הישראלי ביולי, פילג באופן חד את הישראלים וערר הפגנות המוניות" וכי הפסיקה "מגבירה את האפשרות של מחלוקת מחודשת בעת שישראל מנהלת מלחמה בעזה".

הידיעה המרכזית הסבירה כי מדובר בפעם הראשונה בתולדות ישראל בה בית המשפט העליון פוסק חוק יסוד וכי ההחלטה "מבשרת עימות אפשרי בין הסמכות המשפטית העליונה והקואליציה השלטת, ועשויה לעצב מחדש באופן יסודי את הדמוקרטיה הישראלית, להציב את כוחה של הממשלה מול זה של בית המשפט".

בכותרת של CNN נכתב: "בית המשפט העליון של ישראל פוסל חלק מרכזי של הרפורמה המשפטית, בפסילה שעלולה לעורר מחדש מחלוקות בעת שהמלחמה מתנהלת". עוד נאמר בדיווח כי "פסק הדין עלול לפתוח מחדש דיון אמוציונלי ולוהט שהסעיר את ישראל לאורך מרבית 2023, אבל נדחק לשוליים בעקבות התקפות חמאס ב-7 באוקטובר", והוסיפו כי הפסיקה גם "עלולה לגרום לפילוגים בתוך קבינט המלחמה".

"כל הצדדים יעקבו מקרוב אחרי המהלכים הבאים של נתניהו, כשאיום של משבר חוקתי עלול להופיע אם הוא ינסה לקדם את השינוי השנוי במחלוקת", ציינה רשת החדשות.

בבי-בי-סי נאמר כי "פסיקת בית המשפט העליון מאיימת לערער יותר את האמון בממשלה", וזאת כי "ההנהגה הישראלית הייתה תחת לחץ פנימי בשל הכישלון שלה למנוע את מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר ובשל אי יכולתה עד כה לחלץ את כל החטופים הישראלים שנלקחו לעזה".

גם הגרדיאן הבריטי ציין כי "הפסיקה על ביטול החקיקה, שהתקבלה במושב היסטורי מלא של כל 15 השופטים, עלולה להצית מחדש את המתיחויות שהסעירו את ישראל לאורך הקיץ ולפלג את ממשלת האחדות בצל מתקפות חמאס ב-7 באוקטובר". הדיווח גם ציין כי 12 שופטים קבעו כי לבית המשפט העליון יש סמכות לבטל חוקי יסוד, וכי מדובר ב"מכה" לחברי הממשלה שאמרו כי החלטה כזו תיחשב בלתי לגיטימית.

אתר הלה מונד הצרפתי הכריז בכותרת הראשית כי "בית המשפט העליון בישראל פסל סעיף מרכזי של הרפורמה המשפטית השנויה במחלוקת שבוצעה על ידי בנימין נתניהו". הידיעה הביאה את התגובות של הליכוד ושל שר המשפטים, יריב לוין, שתקפו את השופטים על פרסום הפסיקה בזמן המלחמה.

הכותרת באל פאיס הספרדי ציינה כי הפסיקה של שופטי בג"ץ "מסמלת מפלה חדשה עבור ראש הממשלה השמרן, שהפופולריות שלו צנחה אחרי שלא הצליח למנוע את ההתקפות של ה-7 באוקטובר שעוררו את המלחמה בעזה".