ההאשמות האיראניות בעקבות הפיצוצים הקטלניים בעיר כרמאן צפויות להטיל את האחריות על ישראל וארה"ב, אולם זו לא הפעם הראשונה שבה איראן מתמודדת עם פיגועים שמאחוריהם עומדים ארגונים טרור בינלאומיים כדוגמת דאעש או ארגונים בדלניים, בעיקר מאזור בלוצ'יסטן.

גורם איראני מאשים: "סוכנים של ישראל ביצעו את הפיגוע בקבר סולימאני"
אויב מבית או מבחוץ: עוזי רבי מסביר - מי אחראי לפיצוצים המסתוריים באיראן?

ארגון דאעש הוא אחד החשודים המרכזיים במתקפה היום (רביעי), וזאת לאור ההצהרות של המשטר בטהרן כי קאסם סולימאני, שהיום מלאו ארבע שנים לחיסולו, מילא תפקיד מפתח במאבק שהביא למפלתו הטריטוריאלית של ארגון הטרור הסוני בסוריה ובעיראק. לדאעש כבר מיוחסים פיגועי טרור בתוך שטח איראן. באוגוסט האחרון נהרג אדם אחד כאשר חמוש מטג'יקיסטן פתח באש לעבר עולי רגל ועובדים במקדש שאה צ'ראע' שבעיר שיראז, אחד האתרים הקדושים ביותר לשיעים. המקדש היה יעד לפיגוע נוסף של דאעש באוקטובר 2022, כאשר 15 בני אדם נהרגו במתקפת ירי שביצע פעיל דאעש לפני שנעצר.

בספטמבר 2018, נהרגו 29 בני אדם כאשר חמושים פתחו באש במהלך מצעד צבאי בעיר אחוואז לציון 20 שנה לפרוץ המלחמה נגד עיראק. ביוני 2017, בוצעה ההתקפה הראשונה של דאע"ש על אדמת איראן עם פיגוע משולב נגד הפרלמנט בטהרן ובקברו של מייסד הרפובליקה האסלאמית, האייתוללה חומייני, ולפחות 12 בני אדם נהרגו.

בספטמבר האחרון, הצהיר משרד המודיעין האיראני על מעצר של 28 חשודים בקשרים עם דאעש, שתכננו לכאורה מתקפת טרור משולבת שהייתה אמורה לכלול שלושים פיצוצים באזורים מאוכלסים בטהרן כדי "לערער את הביטחון הלאומי".

ארגון נוסף שהוכיח את יכולתו לפגוע באיראן הוא ג'יש אל-עדל, ארגון סוני-סלאפי בדלני שפועל בעיקר במחוז סיסתאן-בלוצ'יסטן שבאזור הגבול עם פקיסטן במטרה להקים מדינה עצמאית עבור העם הבלוצ'י. ג'יש אל-עדל, שירש את הארגון הבלדני ג'ונדאללה לאחר לכידתו והוצאתו להורג של המנהיג עבדול מאלכ ריגי בשנת 2010, מופיע ברשימת ארגוני הטרור הזרים של מחלקת המדינה האמריקאית ואחראי להתקפות נגד אנשי ביטחון איראנים ונגד אזרחים.

בחודש שעבר, נהרגו לפחות 11 אנשי ביטחון איראנים כאשר חמושים של ג'יש אל-עדל תקפו תחנת משטרה בעיירה ראסק שבסיסתאן-בלוצ'יסטן. בפברואר 2019, מחבל מתאבד של הארגון הבדלני פוצץ מכונית תופת ליד אוטובוס של משמרות המהפכה ו-27 בני אדם נהרגו.

איום נוסף הוא מכיוון ארגונים כורדיים בדלניים חמושים שפועלים באזור הכורדי של איראן ועיראק. אחד הארגונים הוא מפלגת החיים החופשיים של כורדיסטן, שנחשבת לזרוע האיראנית של מפלגת הפועלים הכורדית (PKK) ופועלת מאז 2003, בעיקר נגד כוחות הביטחון האיראניים.

ארגון חמוש נוסף הוא המפלגה הדמוקרטית של כורדיסטן האיראנית שגם נלחם למען אוטונומיה לכורדים באיראן. בשנים האחרונות, ביצעו האיראנים מספר התקפות טילים לעבר מפקדות של המפלגה הדמוקרטית באזור אירביל ואף האשימו המפלגה גם סייעה לעורר את ההפגנות של מחאת החיג'אב בעקבות מותה של הצעירה האיראנית-כורדית מהסה אמיני בספטמבר 2022.

אחד מארגוני האופוזיציה הוותיקים ביותר שפועל נגד המשטר באיראן הוא המוג'אהדין ח'לק שהוקם עוד בימי שלטון השאה ב-1965 וממשיך בפעילותו גם נגד המשטר האסלאמי בטהרן. הארגון, שמחזיק בשילוב של רעיונות אסלאמיים ומרקסיסטיים, תומך במאבק מזוין נגד השלטון האיראני והוא אף הופיע ברשימות הטרור של ארה"ב והאיחוד האירופי עד שהוחלט להוציא את הארגון כאמצעי לחץ על משטר האייתוללות.

כיום, זוכים הזרוע הפוליטית של המוג'אהדין ח'לק - המועצה הלאומית להתנגדות של איראן - והמנהיגה שלה, מרים רג'אווי, זוכים להכרה כאשר הכינוס השנתי שמתקיים באירופה מושך אליו פוליטיקאים בכירים בהווה ובעבר מהמערב. בשנת 2018, נחשפה מזימה איראנית לבצע פיגוע בכינוס של הארגון בפריז ודיפלומט איראני מהשגרירות בווינה נעצר בבלגיה, אולם שוחרר בעסקת חילופי אסירים במאי שעבר.