משלחת של חמאס הגיעה לדרום אפריקה בחודש דצמבר, זמן קצר לפני שהמדינה הגישה תביעה נגד ישראל לבית הדין הבינלאומי בהאג, כך דווח היום (ראשון) ב"דיילי מייל" הבריטי.  על פי הדיווח, מי שעמד בראש המשלחת היא בכיר הלשכה המדינית של ארגון הטרור באסם נעים, והשתתף בה גם נציג חמאס באיראן עלי אל-קדומי. 

במהלך ביקורה של המשלחת במדינה, בכירי החמאס ביקרו בפרלמנט המקומי ונפגשו עם פוליטיקאים מקומיים, וכן השתתפו באירוע לזכרו של הנשיא לשעבר נלסון מנדלה. עולה עולה מהדיווח של העיתון הבריטי, כי שר החוץ הדרום-אפריקני, נאלדי פאנדור, שוחח עם ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה, ימים ספורים לאחר הטבח של השבת השחורה ב-7 באוקטובר. מאוחר יותר, הבהיר משרד החוץ הדרום-אפרקיני כי השיחה "לא נועדה להביע תמיכה בחמאס, אלא בסולידריות עם העם הפלסטיני". עוד נכתב בעיתון כי תמיכת ממשלת דרום אפריקה בחמאס יצרה פילוג במדינה, כי "שניים מקורבנות הטבח בשבת השחורה - הם יהודים בעלי אזרחות דרום אפריקנית".

נציגי חמאס בביקור בדרום אפריקה (צילום: רשתות חברתיות)
נציגי חמאס בביקור בדרום אפריקה (צילום: רשתות חברתיות)

עיסמאיל הנייה (צילום: רויטרס)
עיסמאיל הנייה (צילום: רויטרס)

בית הדין הגבוה לצדק בהאג התכנס בשישי האחרון לדון בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל. יממה לפני כן, טענה התביעה לרצח עם של הפלסטינים במהלך הלחימה בעזה. מחוץ לאולם בית הדין הוצעו לרשות הציבור והתקשורת משקפי מציאות דומה אשר שחזרו את סיפוריהם של הקורבנות והניצולים מה-7 לאוקטובר. 

טל בקר, נציג ישראל בדיון בהאג, אמר בפתח דבריו כי ישראל מגנה על עצמה בפעולותיה בעזה, אחרי הטבח שביצע חמאס בעוטף ובדרום ב-7 באוקטובר. לדבריו, "כמו בכל מלחמה, אזרחים סובלים, וזה שובר לב. חמאס עובד כדי למקסם את הפגיעה באזרחים - ישראלים ופלסטינים - בעוד שישראל פועלת לצמצם אותה".

הנציגים מדרום אפריקה בבית הדין בהאג (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
הנציגים מדרום אפריקה בבית הדין בהאג (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)

בקר הוסיף: "המחבלים של ארגון הטרור חמאס רצחו, אנסו, עינו ילדים והורים, שרפו אנשים בחיים. כל זה נעדר מהתביעה של דרום אפריקה. התביעה של דרום אפריקה כמעט ולא התייחסה לטבח שהתבצע ולחטופים, מתייחסים לזה כלאחר יד. מאז עליית חמאס ב-2007 הם הסבו תשתיות אזרחיות לתשתיות טרור. ההרס מתואר כחסר תקדים, כאילו אין מודעות למלחמות שהתרחשו בשנים האחרונות. מה שחסר תקדים זה איך חמאס השתלט על התשתיות האזרחיות. התמקמו בבתי ספר, מבני ציבור ובתי חולים".

נציג דרום אפריקה מצדו אמר בדיון שנערך בחמישי האחרון, בו הוצגו הטענות של המדינה, כי "ישראל מכפיפה את העם הפלסטיני למשטר אפרטהייד, ומבצעת רצח עם בפלסטינים". שר המשפטים של דרום אפריקה הוסיף: "ישראל מטילה מצור ארוך שנים על עזה, ומונעת כניסה ביבשה ובים. היא יישות כובשת". 

בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)
בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)

טענות דרום אפריקה התמקדו גם במצב ההומניטרי ברצועה: "93% מהאוכלוסייה סובלת מרעב חמור. מכל האנשים בעולם, שסובלים בימים אלו מרעב – יותר מ-80% נמצאים בעזה. מומחים צופים שיותר עזתים ימותו מרעב וזיהומים מאשר מהתקיפות של צה"ל. ישראל חוסמת העברת ציוד רפואי לצרכי חירום". בנוסף, טוענת דרום אפריקה, כי ישראל ביצעה פשעי מין בילדים ובנשים וחוטפת תושבים.

בהמשך, הובאו ציטוטים של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט שלטענת דרום אפריקה מביעים דה-הומניזציה לפלסטינים. בין היתר הובא הציטוט השנוי במחלוקת של גלנט בתשעה באוקטובר, אז אמר: "לא יהיה חשמל, לא יהיה מזון, לא יהיה דלק - הכל סגור. אנחנו נלחמים בחיות אדם ואנחנו נוהגים בהתאם". בנוסף, הובאו דבריהם של השר עמיחי אליהו, שהציע "להטיל פצצת אטום על עזה", וח"כ ניסים ואטורי שרק שלשום חזר על הצהרתו שיש "לשרוף את עזה".