עבור הקהילה היהודית בדרום אפריקה, המונה לפי הדיווחים כ־70 אלף תושבים, המצב היה מתוח עוד מאירועי ה־7 באוקטובר, אך לדברי בני הקהילה, המצב רק החמיר בשבוע האחרון, עם פתיחת הדיונים בהליך המשפטי נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, שבו טענה דרום אפריקה להפרות של האמנה בדבר מניעה של הפשע השמדת עם על ידי ישראל כלפי הפלסטינים ברצועת עזה במסגרת מלחמת “חרבות ברזל”.

פרשת שגיב יחזקאל: עיתונאי ישראלי עלה ל-BBC בערבית - והורד משידור
ה-CNN: עיכובים לוגיסטיים במתן התרופות לחטופים

“בשבוע האחרון ראיתי איך מפעל חיים של 30 שנה יורד לטמיון”, מספרת בלב כואב איריס ויסמן, תושבת יוהנסבורג, שהיא ובעלה חנן מנהלים זה עשרות שנים את המותג “סבבה” (השכרת רכבים ולינה), שמרבית הישראלים שמגיעים לדרום אפריקה משתמשים בשירותיו. “אנחנו בהלם מההחלטות ההזויות של ממשלת דרום אפריקה ואני חושבת שהממשלה הזו מושחתת והכל בגלל בצע כסף. ישראל לא מעניינת אותם, האג לא מעניין אותם אלא רק כסף מעניין את הממשלה הזו. אני בטוחה שהממשלה קיבלה הרבה כסף כדי לתבוע את ישראל".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>

"באשר לקהילה היהודית פה, אנחנו פשוט סובלים. אנחנו אישית עובדים בתחום התיירות ואין ישראלים שבאים עכשיו. העסק שלנו מבוסס רק על ישראלים שמגיעים לדרום אפריקה ואנחנו פשוט סובלים מכל רגע ורגע מהמצב. יש פה עוד אנשים בקהילה היהודית שסובלים. יש פה בחור ישראלי שמייצא ענבים מדרום אפריקה לישראל ועכשיו עושים עליו חרם כי לא רוצים ענבים ממדינה שתובעת את ישראל. תכלס האזרח הפשוט והקטן סובל ביומיום. אני מאוד מבינה את מה שהישראלים בארץ מרגישים כלפי דרום אפריקה, אבל הם צריכים להבין שלנו, האזרחים הקטנים, אין שום יד במעשה הזה. האזרחים פה הם אוהדי ישראל, ויש הבדל בין דעות הממשלה ובין דעות האזרחים פה".

איריס וייסמן (צילום: פרטי)
איריס וייסמן (צילום: פרטי)



"אני כבר רוצה לקפל את הכל ולחזור לישראל, רק שאין לי מה לעשות שם מבחינת עבודה. התביעה בהאג הורידה את כמות העבודה שלנו מ־%100 עבודה לאפס. אנחנו אפילו לא מבינים למה דרום אפריקה גררה את ישראל להאג, מה לה ולישראל?”.

במבצעים קודמים גם הרגשת כך?
“אולי הייתה האטה באנשים שמבקרים אבל ברגע שזה נגמר – הכל חזר לקדמותו. ההבדל שאני מרגישה היום הוא שאנשים לא רוצים לבוא לדרום אפריקה כמו שהם לא רוצים לנסוע לטורקיה. יש פה דיסוננס כי ביומיום בדרום אפריקה אני מרגישה שגרה רגילה, כולם חיים על מי מנוחות, אבל אצלנו הכל לא בסדר כי הקהילה היהודית סובלת. אני לא רואה את האופק כרגע, לא רואה את העתיד שלי בדרום אפריקה אם המצב יימשך ככה”.

“חבל הצלה לשלטון”

אלדד קחטן מתגורר זה 30 שנה בקייפטאון, אחת משלוש ערי הבירה של דרום אפריקה, ועובד בחברת ייבוא מבוססת שם. לדבריו הוא לא הופתע מהתביעה שדרום אפריקה הגישה נגד ישראל והרגיש שזה עתיד לבוא: “זה שבישראל לא מתייחסים למצב בדרום אפריקה, וזה בסדר, עדיין לא אומר שהרוחות פה לא סוערות בכל פעם שהשם ‘פלסטין’ קופץ פה. יש כאן קהילה מוסלמית מאוד אקטיבית עד כדי סנטימטר מאלימות, והנושא הפלסטיני הוא אחד הדברים התוססים בדרום אפריקה בכל פעם שקורה משהו במזרח התיכון”.

כישראלי היה לך חשש פעם?
“יש חשש בעיקר לישראלים, ופחות ליהודים. למרות שהם מאוד ציונים, היהודים כאן די מפרידים את עצמם מהקהילה הישראלית, והמוסלמים מתייחסים אליהם טיפה שונה. היחס לישראלים הוא נוראי. לעומת זאת, כשאתה מדבר אחד על אחד עם מוסלמי, התחושה היא טיפה שונה ויותר מכבדת, אבל אנשים יכולים להגיד לך בפנים משהו אחד, ולכתוב ברשתות משהו אחר”.

לדברי קחטן, כמה קילומטרים מביתו בקייפטאון הוקמו לאחרונה משרדים בבעלות חמאס: “בישראל לא מודעים לזה אבל יש לחמאס משרד פה, והם מאוד מעורבים בגיוס כספים למען חמאס. אף אחד לא ידע על המשרד הזה אבל אחרי ה־7 באוקטובר הם החלו להסתובב פה ולהראות את הפרצוף שלהם כשהם מנסים לעורר אהדה בקרב הקהילה המוסלמית פה, ובגלל שיש פה שרה בממשלה שנשואה למוסלמי, אז יש להם גם מנדט שם. נראה שזו הפעם הראשונה שהמפלגה השולטת, ANC, הולכת להפסיד בבחירות מאז שנלסון מנדלה היה הנשיא, והתביעה הבינלאומית היא חבל הצלה שחברי המפלגה הזו מנסים להשיג לעצמם בקרב הליברלים והמוסלמים שלא כולם מצביעים בשבילם, והם מנסים לגייס קולות דרך הספין הפוליטי הזה".

אלדד קחטן (צילום: פרטי)
אלדד קחטן (צילום: פרטי)


"הבעיה היא שזה מעורר גלים מדהימים של שנאה ומחאה, הפגנות על ימין ועל שמאל נגד ישראל ונגד היהודים. זה קורה שני מטר מהבית שלי והם מגיעים לכאן באלפים, ולמרות שעדיין לא היה מקרה אלימות, אני פוחד לשלוח את הילדה שלי לבית הספר עם מגן דוד כי לך תדע אם זה ייתפס כפרובוקציה. ההרגשה פה היא פשוט לא טובה, וזה בכל מכלול החיים פה, מהעסקים ועד החיים הפרטיים”.

הפוליטיקאי היהודי פול ג’ייקובסון ממפלגת VF PLUS (“חזית החירות פלוס”) התומכת בזכויות מיעוטים ואוהדת את ישראל, הוא דמות פוליטית בולטת ופעילה בחזית ההסברתית בעיריית קייפטאון. לדבריו, בכל 32 שנותיו בדרום אפריקה, מעולם לא ראה את בני הקהילה היהודית מפוחדים כל כך: “הם מרגישים מאוימים ולא בטוחים כי יש בדרום אפריקה אוכלוסייה מוסלמית מאוד בולטת ורועשת, למרות שבפועל הם אחוז קטן מהאוכלוסייה, שברובה היא נוצרית תומכת ישראל, אבל הם מאוד אגרסיביים ועושים רעש. ב־8 באוקטובר ניסינו לקיים מטעם המפלגה עצרת תמיכה בישראל, ונתקלנו ב־3,000 מפגינים תומכי חמאס מאוד אלימים שלא אפשרו לנו לקיים אותה. יש ימים שאני מקבל הנחיה ביטחונית שלא להגיע למשרד בגלל איומים על חיי, כשיש באזור מפגינים תומכי חמאס".

פול ג'ייקובסון (צילום: פרטי)
פול ג'ייקובסון (צילום: פרטי)


"לחמאס יש לובי בקייפטאון ואני מודה שאני לא מרגיש בטוח, אבל מצד שני אני יודע שאני חייב לעשות את המוטל עליי ולהילחם על הסברה למען ישראל ולמען הקהילה היהודית בדרום אפריקה. כבר עכשיו אני רואה שיש חרמות בדרום אפריקה על רכישת מוצרים של בתי עסק ישראליים ואני פעיל בארגון שנלחם בחרמות האלה שמתסיסים הפרו־פלסטינים במדינה”.

ג’ייקובסון מעיד כי הוא ומפלגתו ארגנו שורה של אנשי משפט, נואמים ומשפיענים כדי למחות על החלטת ממשלת דרום אפריקה לתבוע את ישראל בהאג: “רצינו להוכיח לעולם שהממשלה הזו לא מייצגת את אזרחי דרום אפריקה, ובייחוד לא את האוכלוסייה הנוצרית בדרום אפריקה. אני חושב שההגנה הישראלית בדיון המשפטי בסוף השבוע האחרון הייתה חזקה ומשכנעת, הצוות הישראלי עשה עבודה נהדרת מבחינה חוקית, ואחד מחבריי למפלגה אמר שישראל ‘בלעה’ את דרום אפריקה בבית המשפט, כך שאנחנו משוכנעים שישראל תנצח במאבק הזה”.

מה יהיה אחרי שפסק הדין יינתן?
“זה מצב מורכב, כי אם דרום אפריקה תפסיד, העולם ילעג לממשלה ויגיד שהיא אידיוטית, ואם דרום אפריקה תנצח, הליברלים ינתקו איתה קשר. בכל מצב דרום אפריקה תפסיד, אבל בכל מקרה גם יש אי־ודאות לגבי הביטחון ורווחת החיים של הקהילה היהודית בדרום אפריקה. אני לא יודע מה יהיה עתידה של הקהילה היהודית בדרום אפריקה, אבל אין לי ספק שכולנו ניאלץ בקרוב, בלית ברירה, לעבור לגור בישראל”.

“אין אנטישמיות”

“אני והקהילה היהודית בדרום אפריקה מרגישים שמה שממשלת דרום אפריקה עשתה פה הוא רשעות ואי־צדק”, טוען הרב ד”ר וורן גולדשטיין, הרב הראשי של דרום אפריקה מטעם איחוד בתי הכנסת האורתודוקסיים (UOS). “להביא את ישראל לגוף הזה שהוא אפילו לא בית משפט מבחינתי, זה עוול, בייחוד כשמדובר בשופטים לא דמוקרטים ולא מוסמכים לכלום. הגוף הזה משורשו הוא כבר מושחת. ממשלת דרום אפריקה לא מתעניינת בזכויות אדם אלא היא תומכת בכל מיני ממשלות של אי־צדק בעולם כמו רוסיה, סין ואיראן. היא רוצה להזיק לישראל ממניעים פוליטיים ועושה את העבודה המלוכלכת בשביל איראן. תקפתי חזק מאוד בנאומי את ממשלת דרום אפריקה על ההחלטה הגרועה הזו".

הרב וורן גולדשטיין (צילום: לשכת הרב הראשי של דרום אפריקה)
הרב וורן גולדשטיין (צילום: לשכת הרב הראשי של דרום אפריקה)


הרב, המתגורר ביוהנסבורג, מעיד כי "ברחובות לא מרגישים אנטישמיות ובקושי שומעים על אירועים אנטישמיים. יש סתירה בין הרשעות ואי־הצדק של הממשלה ובין יחס האזרחים הדרום־אפריקאים שדוגלים בסובלנות ובשוויון זכויות. חשוב לציין שיש בדרום אפריקה קהילה יהודית פורחת ואנחנו יהודים גאים ולבנו עם מדינת ישראל, אנחנו תומכים בכם בכל צעד".