לפי רשת NBC, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן מגביר את הלחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו באשר לעתיד רצועת עזה, תוך חשיפת התסכול הגובר של ממשל ביידן בכל הנוגע לפערים ביניהם לבין נתניהו בנושא.

ללא תיאום עם הקבינט: נתניהו עיכב מתווה חדש לעסקת חטופים

"יש לנו היום הזדמנות איזורית עמוקה במזרח התיכון, שלא הייתה לנו בעבר", אמר בלינקן במהלך ריאיון בפסגת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ. "האתגר הוא לממש אותה". כשנשאל האם נתניהו הוא ראש הממשלה הנכון לנצל את ההזדמנות הזאת, בלינקן ענה כי "אלה החלטות שישראלים צריכים לקבל", והוסיף: "אנחנו נמצאים בנקודת מפנה".

הערותיו של בלינקן מגיעות שבוע בלבד לאחר ביקורו במזרח התיכון בניסיון לגבש הסכמה בין ישראל ומנהיגים ערבים על תכנית היום שאחרי המלחמה עם חמאס בעזה. כאמור, הפערים בין ממשל ביידן לנתניהו לגבי המלחמה, וכן סירובו של ראש הממשלה הישראלי לשקול את הצעותיה של ארצות הברית לעזה לאחר המלחמה, הפכו לעמוקים יותר ויותר מאז ביקורו של בלינקן בישראל לפני כשבוע, כך על פי מספר בכירים בממשל.

על פי הבכירים, מזכיר המדינה חזר לוושינגטון לאחר שנתניהו דחה את כל בקשות הממשל, למעט אחת: ההבנה שישראל לא תתקוף את חיזבאללה בלבנון.

בתוך כך, ההישג העיקרי של בלינקן בביקורו היה קבלת התחייבות מנסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן וארבעה מנהיגים ערבים אחרים לסייע בשיקום עזה לאחר המלחמה. המנהיגים הערבים הסכימו גם לתמוך בממשלה פלסטינית חדשה ומתוקנת שתאבטח את הרצועה, כך לפי בכירים בממשל. בנוסף, נסיך הכתר הסעודי הציע לנרמל יחסים עם ישראל כחלק מעסקת השיקום – פריצת דרך דיפלומטית שנתניהו חיפש במשך זמן רב – אבל זאת בתנאי שלפלסטינים יינתן אופק להקמת מדינה שלהם.

ואולם, נתניהו דחה את ההצעה להקמת מדינה פלסטינית. כעת שלושה בכירים אמריקאים מסרו כי ממשל ביידן מסתכל מעבר לנתניהו כדי לנסות ולהשיג את מטרותיה של ארה"ב באזור, ומסרו לרשת NBC כי "נתניהו לא יהיה שם לנצח". בלינקן אמר למנהיג הישראלי שבסופו של דבר אין פתרון צבאי לחמאס, ושעל ראש הממשלה להכיר בכך או שההיסטוריה תחזור על עצמה והאלימות תימשך, אך נתניהו סירב להשתכנע.

בהמשך, הבכירים ציינו כי ממשל ביידן מנסה להניח את היסודות עם מנהיגים ישראלים אחרים ונציגים בחברה האזרחית בציפייה לממשלת פוסט-נתניהו עתידית. בניסיון לעקוף את נתניהו, בלינקן גם נפגש בנפרד עם חברי הקבינט המדיני-ביטחוני ומנהיגים ישראלים אחרים, בהם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. כאמור, בביקורו במזה"ת, מטרתו של בלינקן הייתה להביא לנתניהו הצעה ערבית מאוחדת לאחר המלחמה, כחלק מתקוותיו של ביידן לעצב מחדש את המזרח התיכון ולהקים מדינה פלסטינית. בכיר בממשלה הודה שכל זה כנראה ייחכה לעידן שאחרי נתניהו.

עוד דווח ב-NBC כי המתחים בין שני המנהיגים באים לידי ביטוי בהיעדר תקשורת ישירה ביניהם בשבועות האחרונים. השיחה הידועה האחרונה בין נתניהו לביידן נערכה ב-23 בדצמבר, לפני יותר משלושה שבועות.