איש עסקים ישראלי-אמריקאי נעצר בחשד ליצוא אסור של רכיבים אלקטרוניים לרוסיה. איליה קאהן בן ה-66, אזרח ארצות הברית, ישראל ורוסיה ותושב ניו יורק וקליפורניה, נעצר אתמול בלוס אנג'לס בחשד שהעביר יותר מרבע מיליון שבבים מוליכים למחצה מארצות הברית לעסקים אשר קשורים לשירותי הביון והצבא הרוסיים, ביניהם פה-אס-בה, היורשת העיקרית של הקג"ב של ברית המועצות.

האופוזיציה ממשיכה לגבור על הקואליציה, וכמה קיבלה הליכוד? | סקר מנדטים
חיים בפחד: החשש האמיתי של כל בכיר בארגוני הטרור | אוהד יתום

על פי מסמכי בית המשפט, קאהן מואשם בקשירת קשר להפר את חוק הרפורמה בפיקוח על יצוא (ECRA). "מר קאהן מואשם בכך שמייצא שוב ושוב טכנולוגיה רגישה לרוסיה לפני, במהלך ואחרי שרוסיה פתחה בפלישה לאוקראינה", אמר עוזר התובע הכללי מתיו אולסן מהמחלקה לביטחון לאומי במשרד המשפטים. "הפרות של הסנקציות האמריקאיות וחוקי בקרת היצוא המסייעים לרוסיה ולמעצמות עוינות אחרות מסכנות את ביטחון האומה שלנו וייענו במלוא עוצמתו של משרד המשפטים".

"המעצר הזה משקף את האכיפה האגרסיבית המתמשכת שלנו של הפרות בקרת יצוא שבהן מעורבים הצבא הרוסי ושירות הביטחון הפדרלי", אמר עוזר המזכיר לאכיפת היצוא, מתיו אקסלרוד מלשכת התעשייה והביטחון של משרד המסחר (BIS). "עצירת הזרימה של מוליכים למחצה וטכנולוגיות רגישות לאלה המסייעים למלחמה הבלתי צודקת של רוסיה באוקראינה היא עדיפות קריטית עבור BIS ושותפינו בכוח התקיפה של הטכנולוגיה המשבשת".

"כפי שנטען, קאהן שלח באופן בלתי חוקי טכנולוגיה מיוחדת מארצות הברית ליצרנית שבבים רוסית עם קשרים למספר ישויות רוסיות אחרות שהוטלו עליהן סנקציות, ועשה זאת על ידי עקיפת חוקי ותקנות הייצוא של ארצות הברית", אמר התובע האמריקאי ברון פיס מהמחוז המזרחי של ניו יורק. "התחמקות מתקנות הייצוא של ארצות הברית כדי לשלוח סחורות לטובת המתחם הצבאי הרוסי מהווה סכנה לביטחון הלאומי שלנו ולבעלות בריתנו ושותפינו בחו"ל. נמשיך להשתמש בכל כלי אכיפת החוק והביטחון הלאומי שלנו כדי למצות את הדין עם גורמים אלה, יחידים ותאגידים כאחד, על זלזול בשלטון החוק".

"מעצר זה מסמן את סופה של מעורבותו לכאורה של איליה קאהן בתוכנית ארוכת שנים לאבטח ולייצא טכנולוגיות רגישות בשווי מיליוני דולרים מארצות הברית לרוסיה שישמשו את שירותי הצבא והמודיעין שלה", אמרה עוזרת המנהל לריסה קנאפ מאגף הביטחון הלאומי של ה-FBI. "כל ניסיון לעקוף את החוקים, הסנקציות והתקנות של אצות הברית לא יהיה נסבל, והודות למאמץ בין-סוכנותי מתואם, הביטחון הלאומי שלנו ושל שותפינו חזקים מתמיד".

על פי מסמכי בית המשפט, קאהן הוא הבעלים של "Senesys Incorporated", שבסיסה בקליפורניה, ושל "Sensor Design Association", שמחזיקה בכתובת ליצירת קשר בברוקלין. כפי שנטען בתלונה ובמסמכים ציבוריים אחרים, קאהן הפעיל את שני העסקים הללו - שעסקו לכאורה ב"פיתוח תוכנות אבטחה" ובבדיקות פרוסות סיליקון עבור הצבא ומשתמשי חלל - שבאמצעותם על פי החשד ניסה לרכוש ולייצא אלקטרוניקה רגישה ומתוחכמת מארצות הברית לעסק רוסי שהוטלו עליו סנקציות מבלי לרכוש את הרישיונות המתאימים. העסק הרוסי, Joint Stock Company Research and Development Center ELVEES (Elvees) התווסף לרשימת הישויות של משרד המסחר במרץ 2022 והוטלו עליו סנקציות על ידי משרד האוצר בספטמבר 2022 בשל תפקידו הקריטי בסיוע לצבא רוסיה ופלישתו לאוקראינה.

כך למשל, על פי התלונה, ב-2019 ייצא קאהן מספר מיקרו-בקרים שמקורם בארצות הברית ל-Elvees ברוסיה, וב-2022 ייצא בקרי ממשק רשת שמקורם בארצות הברית ומשדר תדרי רדיו ל-Elvees ברוסיה באמצעות חברת ספנות שבסיסה בהונג קונג. כל אחד מהפריטים הללו דרש רישיון יצוא ממשרד המסחר, שקאהן לא השיג, ונשלטו מסיבות של ביטחון לאומי ומאבק בטרור.

כפי שנטען, קאהן גם דאג לכך ש-Elvees תמשיך לקבל מוליכים למחצה המיוצרים בטייוואן בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר 2022. באופן ספציפי, לאחר שהחברה הטייוואנית שייצרה מוליכים למחצה שתוכננו על ידי Elvees סירבה לשלוח את המוליכים למחצה האלה לרוסיה, קאהן דאג לשלוח את המוליכים למחצה לארצות הברית ולאחר מכן לייצא אותם מחדש לרוסיה, לעתים קרובות באמצעות חברת ספנות שבסיסה בנמל התעופה הבינלאומי ג'ון פ. קנדי בקווינס, ניו יורק. קאהן השתמש גם בהונג קונג ובמקומות אחרים ברחבי העולם כנקודות שילוח כדי להתחמק מחוקי ותקנות הייצוא של ארצות הברית ולהסתיר את משתמשי הקצה הרוסים.

גם לאחר הוספת Elvees לרשימת הישויות, קאהן המשיך לעבוד עם החברה. במאי 2022, קאהן שלח הנחיות תכנון לשבב ממותג Elvees ליצרן טייוואני. לאחר מכן, קאהן שלח אלפי יחידות של שבב זה – באמצעות חברת ספנות מניו יורק – לחברת ספנות בהונג קונג, ולאחר מכן לחברה הממוקמת בסין. קאהן ציין בתקשורת עם חברת הספנות ההונג קונגית כי קיבל "שיחה מרוסיה" על העסק הסיני שאליו הוא מכוון את הסחורה.

אם יורשע, קאהן צפוי לעונש מקסימלי של 20 שנות מאסר בגין קשירת קשר להפר את ה-ECRA.