מלחמת חרבות ברזל: לאחר נתק ממושך, קיימו אתמול (שישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שיחה ראשונה מזה כחודש. זמן קצר לאחר השיחה, בבית הלבן הוציאו הודעה רשמית בנוגע לתכניה, ומסרו כי "הנשיא ביידן בירך את נתניהו על החלטת ישראל לאפשר הכנסת קמח לעזה". ככל הנראה, הקמח צפוי להיות מועבר לעזה דרך נמל אשדוד. 

לאחר ההצהרה של נתניהו, סנאטורים בארה"ב זעמו: "למה אנחנו תומכים בממשלה שלו?"
יצחק בריק טוען: ללא הגורם הזה לא נוכל לנצח במלחמה

רשת CNN דיווחה הבוקר מפי גורמים אמריקאים כי ראש הממשלה נתניהו אמר בשיחה עם ביידן כי הוא "אינו שולל הקמת מדינה פלסטינית". לדברי הגורמים, בשיחתם דיברו שני המנהיגים על הקמת מדינה פלסטינית מפורזת, דבר שהנשיא ביידן הביע בו עניין רב.

לאחר הדיווח פרסמה לשכתו של נתניהו הכחשה: "בשיחתו אמש עם הנשיא ביידן חזר ראש הממשלה נתניהו על עמדתו העקבית מזה שנים, שאותה אף ביטא במסיבת עיתונאים יום קודם לכן: אחרי חיסול חמאס ישראל חייבת להישאר בשליטה בטחונית מלאה ברצועת עזה כדי להבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל, ודבר זה מתנגש עם הדרישה לריבונות פלסטינית".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיב להכחשה שפרסם ראש הממשלה נתניהו. "ניהלתי כשר חוץ וכראש ממשלה ויכוחים רבים חלקם קשים, עם האמריקאים. רק מעולם לא ניהלתי אותם במסיבות עיתונאים ומול מצלמות", תקף. "היחסים עם ארה"ב חשובים מכדי להפוך אותם למריבות פומביות שמטרתן היחידה רווח פוליטי מול הבייס. לעשות את זה בזמן מלחמה, כשארה"ב עומדת לצידנו, זו כבר ממש הפקרות".

בכיר חמאס עיזאת א-רישק הגיב לדיווח בריאיון לאל-ג'זירה ואמר: "ביידן מנסה למכור לנו אשליות על מדינה פלסטינית, העם הפלסטיני לא קונה את זה. ביידן שותף מלא במלחמת ההשמדה, ואנשינו לא מצפים ממנו לשום דבר טוב". עוד הוסיף: "הדיבור האמריקאי לפני מאה ימים היה על עזה אחרי חמאס, והיום הוא על ישראל אחרי נתניהו".

בתוך כך, ברקע היחסים המתוחים בין ראש הממשלה נתניהו והממשל האמריקאי, גובר הלחץ על הנשיא ביידן להגביל את תמיכתו בישראל. הוושינגטון פוסט דיווח הלילה כי החלטה בסנאט שתציב תנאים לסיוע הצבאי לישראל צוברת תאוצה, וכבר 18 סנאטורים מהמפלגה הדמוקרטית הביעו את תמיכתם.

ברני סנדרס (צילום: רויטרס)
ברני סנדרס (צילום: רויטרס)

אחד התומכים בהחלטה הוא הסנאטור ממרילנד, כריס ואן הולן, שהיה בין הפוליטיקאים האמריקאים שהגיעו לביקור תמיכה בישראל בחודש אוקטובר. "בכל שבוע הקואליציה של נתניהו מבטיחה שנראה שינויים משמעותיים באופן הלחימה בעזה, ובכל שבוע ההבטחות האלו לא מתממשות", אמר. הוא הוסיף כי כמה מבכיריו של נתניהו אף מתרברבים בגישתם הלעומתית כלפי וושינגטון.

כמה מבני בריתו של ביידן בקפיטול מותחים בשבועות האחרונות ביקורת על גישתו של ביידן לישראל, ברקע התנגדות ישראל לדרישות להגביר את הסיוע ההומניטארי לרצועת עזה. בין היתר, הם מנסים להפעיל על ביידן לחץ לשנות את מדיניות ארצות הברית במועצת הביטחון של האו"ם, ולהפסיק לחסום את ההחלטות לקרוא להפסקת אש.

הסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס קרא לאחרונה מספר פעמים להקטין את עצימות הלחימה בעזה, אך לדבריו הקריאות האמריקאיות נפלו על אוזניים ערלות. "נתניהו לא מקשיב, אז אני לא מבין למה אנחנו מעבירים עוד עשרה מיליארד דולר לממשל ימני שמתעלם מבקשות הנשיא ורבים בקונגרס", אמר.

בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בחודש דצמבר, כזכור, פרסם ראש הממשלה טור מיוחד בעיתון הוול סטריט ג'ורנל, ובו התייחס למלחמה בעזה ולמטרותיה של ישראל ביום שאחרי הלחימה. במהלך הטור הבהיר נתניהו כי "יש להשמיד את חמאס, לפרז את עזה, ולשנות את הגישה הפלסטינית ברצועה. אלו הם שלושת התנאים המוקדמים לשלום בין ישראל לרצועת עזה. בפעולות שיביאו להשמדת חמאס, ישראל תמשיך לפעול תוך ציות מלא לחוק הבינלאומי. זה מאתגר במיוחד מכיוון שחלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה של חמאס הוא להשתמש באזרחים פלסטינים כמגן אנושי. חמאס מציב את תשתית הטרור שלו בתוך ומתחת לבתים, בתי חולים, מסגדים, בתי ספר ואתרים אזרחיים אחרים, תוך סיכון מכוון לאוכלוסייה הפלסטינית".

כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

"האשמה לא מוצדקת של ישראל בקורבנות הללו רק תעודד את חמאס וארגוני טרור אחרים ברחבי העולם להשתמש במגנים אנושיים", הוסיף, "כדי להפוך את האסטרטגיה האכזרית והצינית הזו ללא אפקטיבית, על הקהילה הבינלאומית להטיל את האשמה בקורבנות הללו על חמאס. עליה להכיר בכך שישראל נלחמת בקרב הגדול יותר של המלחמה המתורבתת נגד הברבריות".

"צעד נוסף הוא לפרז את עזה. ישראל חייבת להבטיח שהשטח לא ישמש שוב כבסיס שיוכל לתקוף אותה שוב. הדבר ידרוש, בין היתר, הקמת אזור ביטחון זמני צמוד לגדר הגבול ומנגנון פיקוח על הגבול בין עזה למצרים העונה על צורכי הביטחון של ישראל ומונע הברחות נשק לשטח", הבהיר.