הרשויות האמריקניות הודיעו היום על חשיפת רשת מתנקשים של משרד המודיעין האיראני שהיו אחראים לחיסול של מתנגדי משטר ופעילי אופוזיציה ברחבי העולם, כולל מזימות שסוכלו בתוך ארה"ב. לפי משרד האוצר האמריקאי, סוחר הסמים האיראני, נאג'י אבראהים שריפי-זינדשטי, הוביל את הרשת וזכה להגנת השלטונות בטהרן שאפשרו לו לשגשג בשוק הסמים המקומי ו"לחיות חיי יוקרה בעת שהרשת שלו ייצאה את הדיכוי של המשטר וביצעה פעולות מחרידות בשם הממשל".

רזה חמידירוורי, קצין במשרד המודיעין, היה האחראי על המבצעים של רשת החיסולים של זינדשטי, שכללה גם את אחיינו וגיסו של סוחר הסמים ומקורב נוסף שהיה אחראי על התכנון הלוגיסטי של רבות מהפעולות של הרשת. בין הפעולות של הרשת הייתה חטיפה של חביב שעב, מנהיג בתנועה בדלנית, שנחטף בטורקיה בשנת 2020 והוברח לאיראן, שם הוא עבר עינויים ואחרי משפט דמה הוצא להורג בשנה שעברה. חברי הרשת גם ביצעו חיסולים של מתנגדי משטר אחרים בטורקיה ב-2017 וב-2019 והם קשורים גם למעשי רצח באיחוד האמירויות ובקנדה.

משרד המשפטים האמריקני (צילום: Samuel Corum/Getty Images)
משרד המשפטים האמריקני (צילום: Samuel Corum/Getty Images)

לפי כתב אישום של משרד המשפטים האמריקאי שפורסם היום, זינדשטי גייס בין דצמבר 2020 לינואר 2021 את דמיון פטריק ג'ון ריאן, אזרח קנדי ועבריין שהיה חבר בכנופיית האופנוענים "מלאכי הגיהינום". ריאן גייס חבר נוסף בכנופייה, אדם ריצ'רד פירסון, גם הוא אזרח קנדי, ושלושתם תכננו לרצוח שני תושבי מרילנד, בהם איראני שערק ממולדתו.

התביעה טענה כי זינדשטי וריאן יצרו קשר באמצעות שירות מסרונים מאובטח, כאשר סוכם על תשלום של 350 אלף דולר תמורת החיסול בנוסף ל-20 אלף דולר עבור כיסוי הוצאות וכי לרשות ריאן עמד צוות חיסול של ארבעה מתנקשים, בהם תושב מינסוטה. "תודות לעבודה יעילה של תובעים פדרליים וסוכני אכיפת החוק, המזימה הזו לרצח תמורת תשלום שובשה", אמר התובע אנדרו לוגאר ממחוז מינסוטה.

משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

זינדשטי עדיין נמצא באיראן, בעוד שריאן ופירסון מוחזקים במעצר בקנדה על עבירות שאינן קשורות, כאשר רשויות אכיפת החוק בקנדה מסייעות בחקירה. במקביל, משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על כל חברי הרשת.

גם בריטניה הודיעה על סנקציות מקבילות נגד זינדשטי ונגד ארבעה מהמתנקשים שלו שהיו אחראים לחיסולים בטורקיה. סנקציות הוטלו גם על האחראים לניסיון הפגיעה בערוץ האופוזיציה איראן אינטרנשיונל שפועל מבריטניה - יחידה 840 של משמרות המהפכה, בכיר כוח קודס מוחמד אנסארי ומוחמד עבד אל-ראזק כנאפני.