בריטניה צפויה לשלוח נושאת מטוסים לים האדום כדי להתמודד עם התקפות המל"טים והטילים של המורדים החות'ים מתימן, הנתמכים על ידי איראן, כך דיווח היום (רביעי) ה"טלגרף" הבריטי. 

לקראת מלחמת עולם? התוכנית הגדולה של החות'ים נחשפת | דיווח
"הקומבינה" שרצתה לעשות מצרים עם החותים מתחת לאף של ישראל

הצי המלכותי מתכונן להחליף את נושאת המטוסים אייזנהאואר של ארצות הברית כשתחזור לאמריקה, בעוד שהחות'ים הזהירו מפני "עימות ארוך טווח" באחד מנתיבי השיט העמוסים בעולם.

ג'יימס האפי, הממונה הבריטי על הכוחות המזוינים, אמר אמש כי בריטניה עשויה "לשתף פעולה עם האמריקאים" ולמלא את החסר "כדי לצמצם פערים" בים סוף.

לבריטניה יש שתי נושאות מטוסים המיועדות לנשיאת מטוסי F-35. אחת מהן היא נושאת המטוסים אה"מ פרינס אוף ויילס, שתיאלץ להתמודד עם מבצע קרבי ראשון במידה ותוצב שם. השנייה היא אה"מ המלכה אליזבת, שכבר נשלחה פעם אחת לקרב.

כאמור, אמש הצהיר מוחמד אל עטיפי, מפקד החות'ים, כי הקבוצה מוכנה לעימות ממושך בים האדום, שם ביצעה כבר עשרות התקפות טילים ומל"טים נגד אוניות מסחריות וצבאיות מאז חודש נובמבר.

ההתקפות גרמו לעיכובים משמעותיים בשייט העולמי, מכיוון שמיכליות ואוניות מכולה הופנו מחדש סביב אפריקה כדי להימנע ממצר באב אל-מנדב, נקודת הכניסה לים סוף בין תימן לג'יבוטי.

בריטניה וארה"ב ביצעו שני סבבים של תקיפות אוויריות משותפות על אתרי טילים ומל"טים של החות'ים, באמצעות מטוסי F/A-18, ומטוסי טייפון בריטיים שהמריאו מבסיס בדרום קפריסין.

עם זאת, האפי אמר כי נושאת המטוסים האמריקנית, המכונה "אייק", חייבת לחזור לארה"ב בקרוב. "אייזנהאואר לא יכולה להישאר שם לנצח, ולכן יש צורך פשוט להמשיך ולקיים נוכחות של נושאת מטוסים באזור, שם אולי נשתף פעולה עם האמריקאים כדי לספק יכולת", אמר. עוד הוסיף כי "נושאות מטוסים בריטיות יכולות להישלח, כשהאייזנהאואר תחזור הביתה, אם נזדקק למלא חוסר בפריסות האמריקאיות".

התוכניות מגיעות לאחר שבועות של קריאות לבריטניה לפרוס אחת מנושאות המטוסים שלה בעלות 3.1 מיליארד ליש"ט, שתיהן מבוססות בסיס הצי המלכותי בפורטסמות'.

לורד וסט, הרמטכ"ל לשעבר של הצי, אמר לאחרונה כי זה "מדהים" שבריטניה טרם פרסה נושאת מטוסים להגנת אוניות המסחר. עם זאת, מקור ביטחוני אמר ששתי נושאות המטוסים מוכנות כעת להישלח אם יהיה צורך. הם הדגישו את "האינטראקציה" בין הכוחות האמריקניים והבריטיים, לאחר שמטוסי F-35B אמריקניים המריאו מסיפון אה"מ המלכה אליזבת במהלך מבצע לחימה נגד המדינה האסלאמית (דאעש) בשנת 2021.