רשתות התקשורת של אל-קאעידה מיהרו לנצל את מתקפת ה-7 באוקטובר על מנת לעודד פיגועי בודדים ברחבי העולם - כך מציין הדוח החצי שנתי ה-33 של הוועדה למעקב אחרי יישום הסנקציות על אל-קאעידה ודאעש שהוגש למועצת הביטחון של האו"ם.

פיגוע בצרפת: אזרח מאלי תקף מספר אנשים באמצעות סכין ופטיש
שלושה נעצרו בארגנטינה בחשד לתכנון פיגוע במכבייה

לפי הדוח, מאמצי התקשורת של אל-קאעדה "התגברו והתאימו עצמם במהירות כדי לנסות ולנצל את האירועים בישראל ובעזה מאז 7 באוקטובר", כאשר החשש הוא שבאל-קאעדה "עלולים לנצל את המצב כדי לשקם את הרלוונטיות ולהתחבר לזעם הציבורי לגבי היקף הנפגעים האזרחיים, לספק הכונה למי ששואפים לפעול".

בוועדת האו"ם ציינו במיוחד את השלוחה של אל-קאעדה בחצי האי ערב כמי "שרעננה את אסטרטגיית התקשורת והתוכן שלה, ניצלה את אירועים בינלאומיים כמו שריפת ספרי קוראן והתקפות ב-7 באוקטובר כדי להסית להתקפות של זאבים בודדים ברחבי העולם". "חלק מהמסרים הדגישו את החובה של בודדים לנקוט פעולה בגבולות היכולת שלהם", ציין הדוח. "עדיין מוקדם לשפוט את היעילות של המסר ואת ההשפעה שלו, אולם מדינות חברות מודאגות שהנרטיב המחודש עלול לעורר התקפות ביוזמה עצמית ברחבי העולם".

פעילי אל-קאעידה (צילום: רויטרס)
פעילי אל-קאעידה (צילום: רויטרס)

"ההתפתחויות מאז התקפות ה-7 באוקטובר ותקריות שריפת הקוראן הגבירו את המאמצים להקצין ולגייס תומכים חדשים בקרב הקהילות המוסלמיות באירופה", המשיך הדוח החדש. "התעמולה של אל-קאעדה שתומכת בחמאס הגבירה את הקריאה המתמשכת שלה לאלימות. הפרסומים של דאע"ש, על אף שהיו זהירים יותר, החמירו את חוסר הסובלנות הדתית, והתמקדו בניצול המצב בעזה כדי לגייס שחקנים בודדים פוטנציאליים לביצוע התקפות, אבל הרחיקו עצמם מחמאס".