שנתיים למלחמה - זעזוע בצבא אוקראינה: הנשיא וולודימיר זלנסקי החליף הערב באופן רשמי את הרמטכ"ל, גנרל ואלרי זלוז'ני, שנחשב לאחד הגיבורים של המלחמה נגד הפלישה הרוסית, ומינה במקומו את אולכסנדר סירסקי ששימש מפקד כוחות היבשה.

פוטין תוקף: "לא אנחנו פתחנו במלחמה, המערב איבד קשר עם המציאות"
החיבוק של זלנסקי עם ראש המוסד הרגיע את המצפון של כולנו

אחרי שבועות של ספקולציות על ההדחה הצפויה, התקיימה היום פגישה בין זלנסקי לבין זלוז'ני, במהלכה הודה הנשיא לרמטכ"ל על "שנתיים של הגנה על אוקראינה" והצהיר כי הם דנו "בחידוש הנדרש של כוחות הצבא". לאחר מכן, הודיע זלנסקי כי "החל מהיום, צוות ניהול חדש יפקד על הנהגת כוחות הצבא של אוקראינה".

זלנסקי ציין כי הוא קיים שיחות עם מספר קצינים מועמדים לתפקיד הרמטכ"ל החדש, ובסופו של דבר בחר בקולונל-גנרל סירסקי. "יש לו ניסיון הגנתי מוצלח - הוא ביצע את מבצע ההגנה על קייב", הסביר. "יש לו גם ניסיון התקפי מוצלח - הוא הוביל את השחרור של העיר חרקיב".

"שנת 2024 יכולה להיות מוצלחת עבור אוקראינה רק אם יש שינויים יעילים בבסיס ההגנה שלנו, ואלה כוחות הצבא של אוקראינה", סיכם זלנסקי, שציין כי הוא הציע לזלוז'ני להיות "חלק מהצוות של אוקראינה בעתיד" וכי הוא "מודה לו על הסכמתו".

זלוז'ני, שכיהן בתפקיד מאז 2021 וזכה לשבחים ברחבי העולם על הכנת הצבא למלחמה ועל בלימת הצבא הרוסי, מסר אחרי הפגישה כי "כולם חייבים להשתנות ולהתאים עצמם" למציאות הנוכחית. "בימים הקשים הראשונים של המלחמה הגדולה, ניצבנו מול אויב זדוני ורב עוצמה. שרדנו יחד", מסר. "הקרב שלנו ממשיך ומשתנה מדי יום. המשימות של 2022 שונות מהמשימות של 2024. לכן, כולם חייבים להשתנות ולהתאים עצמם למציאות החדשה. גם כדי לנצח יחד".

מדובר בשינוי הבכיר השני במערך הביטחוני של אוקראינה בחודשים האחרונים. בספטמבר האחרון, הדיח זלנסקי את שר ההגנה, אולכסיי רזניקוב, על רקע פרשות שחיתות במשרד, ובמקומו מונה לתפקיד רוסטם אומרוב. "מלחמה לא נשארת אותו דבר", כתב היום אומרוב אחרי החלפת הרמטכ"ל. "מלחמה משתנה ומצריכה שינויים".

המינוי החדש מגיע כאשר אוקראינה נמצאת במצב מורכב לנוכח המבוי הסתום בקונגרס האמריקאי, כאשר הרפובליקנים בבית הנבחרים עדיין חוסמים את הסיוע הביטחוני בשווי 60 מיליארד דולר, כפי שממשל ביידן מבקש. החשש הוא שהבלגן בוושינגטון ישאיר את צבא אוקראינה עם מחסור חמור בציוד, על אף הסיוע הנמשך מכיוון מדינות אירופה.

מיכאילו פודוליאק, מעוזריו הבכירים של זלנסקי, ציין כי הרוסיסם משתמשים בעשרת אלפים פגזי ארטילריה ביום לאורך החזית, בעוד האוקראינים יכולים להשתמש ב-1,500 עד 2,500 פגזים בלבד. "אם יש לך הבנה ברורה שבשלושת עד ששת החודשים הבאים יהיה לך מספר מסוים של טילים ארוכי טווח, לדוגמה, אתה יכול לתכנן באילו מטרות תשתית אתה יכול לפגוע בשטחים הכבושים", אמר בשיחה עם הגרדיאן. "וכאשר אתה יושב פה היום עם גירעון, וחוסר בהירות, אתה יכול רק להילחם מלחמה הגנתית, וזה משמש מאיץ עבור רוסיה".

אתגר נוסף הוא בתחום ההגנה האווירית לנוכח המשך התקיפות הרוסיות. הבוקר נהרגו חמישה בני אדם במתקפה נרחבת של טילים וכטב"מים, כולל לעבר הבירה קייב, שם שהה שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל. "להתחיל את הבוקר במקלט בעת שאזעקות נשמעות ברחבי קייב", צייץ.

ראש ממשלת פולין, דונלד טוסק, מתח היום ביקורת על המחוקקים האמריקאים. "סנאטורים רפובליקנים יקרים", צייץ. "רונלד רייגן, שסייע למיליונים מאתנו לזכות מחדש בחירות שלנו ובעצמאות, בוודאי מסתובב בקברו היום. תתביישו".