לתמיכת ביידן בישראל יש מחיר: בהקלטה שהגיעה לידי "הניו יורק טיימס", ג'ונתן פיינר, סגן היועץ לביטחון לאומי, אמר בשיחות בין נציגי ממשלת ארה"ב לבין מנהיגים פוליטיים ערבים בעיר דירבורן מישיגן שבארה"ב ביום חמישי האחרון, כי היו צריכים לגנות במהירות יותר את דבריהם של בכירים בממשלת ישראל באשר לעזה, שאמרו כי "מתמודדים מול בעלי חיים". עוד אמר מספר 2 במועצה לביטחון לאומי תחת ג'ייק סאליבן, כי "אין לי אמון בממשלת ישראל הנוכחית הזו". פקיד במועצה לביטחון לאומי אישר לעיתון כי ההקלטה אותנטית.

דיווח על תקיפה לילית בסוריה; נמשכת הלחימה בחאן יונס
הכאב, הגבורה והתקווה: בקיבוץ רעים מנסים להתחיל להתאושש

באשר לדרישה של ערב הסעודית על נורמליזציה עם ישראל רק אם תהיה מדינה פלסטינית, אמר: "האם ישראל תהיה מוכנה לקיים את הדבר הקשה שיידרש מהם, שהם צעדים משמעותיים עבור הפלסטיניים, ולהקים שתי המדינות? אני לא יודע אם התשובה חיובית. אין לי אמון בממשלת ישראל הנוכחית הזאת". עוד אמר בהקשר ליחסים עם סעודיה, כי ממשלת ארה"ב "תצטרך לעשות דברים למען ערב הסעודית שיהיו מאוד לא פופולריים למדיניות שלנו ובקונגרס".

מחאה מול שגרירות ארה"ב בתל אביב לפני פגישת נתניהו עם ביידן. צילום: אבשלום ששוני

פיינר אף התייחס לדבריהם של כמה מהבכירים הישראלים, שבהם הושוו תושבי עזה לבעלי חיים, וטען: "גורמים רשמיים" לא גינו במהירות את הדברים - כיוון שניסו לעבוד עם ממשלת ישראל. "רצינו להתמקד בפתרון הבעיה ולא ברטוריקה, אבל כולנו מוצאים את זה קצת מתועב. לא הבהרנו מספיק שאנחנו לא מסכימים עם התחושות האלה", אמר.

עוד הוסיף, כי ממשל ביידן "מודע היטב" שנעשו "צעדים מוטעים" בתגובותיהם למלחמה מאז ה-7 באוקטובר. "השארנו רושם מזיק על כמה שהממשל והמדינה מעריכים את חייהם של הפלסטינים, וזה התחיל די מוקדם". פיינר טען, כי "אין שום תירוץ להרג הפלסטינים במהלך 100 הימים הראשונים של הלחימה".  זאת על רקע ההצהרה שנשא ביידן לציון 100 ימים למלחמה, שהתמקדה בחטופים ולא התייחסה לפלסטינים שנהרגו. באשר לכך שלא חלה התייחסות להרוגים הפלסטינים, אמר כי "זה לא היה צריך לקרות - ואני מאמין שזה לא יקרה שוב. אנחנו יודעים שנגרם נזק רב".

ג'ונתן פיינר סירב להגיב לעיתון על דבריו.

את הדברים אמר על רקע דבריו של ביידן בתחילת המלחמה, בהם הביע צער על ההרוגים ממעשי הטבח בשבת השחורה על ידי ארגון הטרור חמאס, ויחד עם זאת הטיל ספק במספר ההרוגים בעזה, וכינה אותו "מחיר של ניהול המלחמה". דבריו, כך מתברר, הכעיסו צעירים רבים, מצביעים שחורים ופרו-פלסטינים, שקוראים כעת להפסקת אש - ואף עצרו את נאומו בווירג'יניה, שעסק בהפלות. בפגישה שערך ביידן לאחר מכן אמר ל-40 מוזמנים לא לראות במפגינים אויבים פוליטיים, כי מטרתם "ממש חשובה". דוברת הקמפיין של ביידן לא הגיבה לדברים.

עם זאת, בפגישה סירבו להגיד בכירי ממשל ביידן אם הם תומכים בהפסקת אש, וזאת חרף הפצרותיהם של הנוכחים. המשתתפים בפגישה תיארו אותה כאינטנסיבית, והיו מאוכזבים כי לא הייתה שום התחייבות לשינויי מדיניות. "אתה לא תקבל את התשובה הזו", אמר בכיר בבית הלבן, סטיב בנג'מין, באשר להפצרותיהם.

הם כן התחייבו להוציא מכתב המבהיר את תמיכת ממשל ארה"ב בעבודת סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם (אונר"א), שארצות הברית קיצצה זמנית את המימון עבורו לאחר שהתברר כי עובדיו השתתפו בטבח.

אונר''א (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
אונר''א (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

ברקע לכך נזכיר כי מישיגן היא מדינה שבה ביידן זכה בבחירות ב-2020, אך כעת, כנראה על רקע התמיכה בישראל, ביידן יורד בה בסקרים. הרבה מתושבי המדינה הם אזרחים אמריקאיים ערבים. לכן, בשבוע שקדם לפגישה, נסעו עובדי הקמפיין של ביידן למדינה, כולל מנהלת הקמפיין ג'ולי צ'אבס רודריגס. הם נפגשו בחשאי עם כמה מבכירי המדינה כולל רשידה טלאיב, בת להורים מהגרים פלסטיניים, שקוראת להפסקת אש.

עם זאת, מקומיים אחרים וביניהם ראש עיריית דירבורן, עבדאללה חמוד, סירבו להגיע. ראש העיר פרסם לאחר מכן כי הוא רוצה לדבר עם "קובעי מדיניות" במקום עם פקידי הקמפיין, ובבית הלבן נלחמו וארגנו את הביקור שהוקלט. עם זאת, פקידי ביידן לא עסקו בשאלות של מנהיגי מישיגן לגבי סיכויי הבחירות של הנשיא במדינה.