קרוב למחצית מהאוונגליסטים הצעירים (מתחת לגיל 30) לא תומכים באף צד בסכסוך הישראלי-פלסטיני (42.2%). רק לפני חמש שנים (2018), לצורך השוואה, נתון זה עמד על  כ-25% בלבד.

כדאי שבישראל יתחילו להעריך את מיליוני הנוצרים האוונגליסטים

בסדרה של סקרים מעמיקים, שהאחרון מהם מ-2021, שביצעו החוקרים פרופ' מוטי ענברי (אוניברסיטת צפון קרולינה) וד"ר קיריל בומין (אוניברסיטת בוסטון), עולה תמונה מדאיגה מבחינתה של ישראל: רק כ-33% מהאוונגליסטים הצעירים הביעו תמיכה כלשהי בישראל בעוד 24.3% מהם הביעו תמיכה בפלסטינים.

מדובר בצניחה משמעותית בתמיכה: אם ב-2018 יותר משני שליש מהצעירים האוונגליסטים תמכו בישראל (68.9%) תוך כמה שנים בלבד התרסקה התמיכה הזו ביותר מחצי – ל-33% בלבד. לעומת זאת ניכר זינוק בתמיכה בפלסטינים: אם ב-2018 קצת יותר מ-5% בלבד מהאוונגליסטים הצעירים נטו להזדהות עם הפלסטינים, כמה שנים לאחר מכן התמיכה הזו קפצה פי 4 ל-24.3%. 

 הנתונים מופיעים בספר חדש, Christian Zionism in the Twenty-First Century, שיצא לאור בשבוע שעבר בהוצאת הספרים של אוניברסיטת אוקספורד. שלל הנתונים, המגמות והסיבות לשינוי ביחסם של האוונגליסטים הצעירים בארה"ב כלפי ישראל יוצגו לראשונה בכנס מקוון של המרכז לחקר ארה"ב באוניברסיטת תל אביב, שיתקיים ביום שלישי הבא ה-13 בפברואר בשעה 19:00.

 ד"ר יואב פרומר, ראש המרכז לחקר ארה"ב באוניברסיטת תל אביב שמארגן את הכנס, מסביר כי מדובר במהפך משמעותי שעלול להשפיע עמוקות על עתיד יחסי ארה"ב-ישראל. "מזה כמה עשורים שממשלות ישראל – ובמיוחד ממשלות נתניהו – לוקחות כמובן מאליו את התמיכה האוונגליסטית, ואף העדיפו לטפח אותה על פני קהלים אחרים בחברה האמריקאית - כולל יהודי ארה"ב", הסביר ד"ר פרומר.

"העובדה שקהלים עצומים בתוך החברה האוונגליסטית, שנוטה היסטורית להצביע למפלגה הרפובליקנית, מתרחקים מישראל, צריכה לעורר באופן בהול חשיבה מחודשת בקרב הדרג המדיני כדי שיפעל לטפח קשרים עם אותם קהלים חדשים שהולכים ומשנים את פניה הדמוגרפיים של ארה"ב – למשל ההיספניים והאסייתים. אם לא יעשו זאת, ובמהרה, כאשר ישראל תזדקק לעזרה אמריקאית בזמן חירום בעוד 10-20 שנה – לא בטוח אם יהיה שם מישהו שיסייע לנו", המשיך.

פרופ' ענברי, אחד מעורכי המחקר הסביר:  "הדור הצעיר הנוכחי של אוונגליסטים גדל בסביבה תקשורתית שונה מאד מזו של הוריהם וסביהם. בעוד הדורות הוותיקים יותר היו עדים למאבקי ההישרדות של ישראל במזרח תיכון עוין, עבור הדורות הצעירים, ישראל מוצגת בתור התוקפן בזמן שהפלסטינים הם הקורבן. בשל ריבוי ההסתמכות של הדור הצעיר על רשתות חברתיות לצריכת המידע בנוגע לסכסוך, נוצרה "סערה מושלמת" שבה דורות שונים של אוונגליסטים מחזיקים בעמדות שונות בנושאים פוליטיים וחברתיים רבים – לרבות ישראל. עם זאת, ענברי הבהיר: "ככל שאנשים מתבגרים, ייתכן שגם הדעות שלהם ישתנו. אבל רק הזמן יוכיח אם המגמות הללו בקרב הצעירים יהפכו בעתיד לדעות המיינסטרים האוונגליסטי". 

 שותפו בחיבור המחקר ד"ר בומין מצביע על שינויים תיאולוגיים כמה שמסייעים לחולל את השינוי בדעת הקהל האוונגליסטית הצעירה בארה"ב. "כמעט 7 מתוך 10 מהאוונגליסטים הצעירים שסקרנו מאמצים גישות תיאולוגיות פוסט-מילניאליסטיות או א-מילניאליסטיות, שאינן רואות יותר בעם היהודי ובמדינת ישראל כהכרחיים להגשמת התוכנית האלוהית לחזרתו של ישו", הסביר בומין.

לדבריו, ממצאי המחקר מעידים כי גם בקרב הכמרים והמטיפים האוונגליסטים, אלו שעדיין דבקים בתיאולוגיה פרו-ישראלית, הקשורה לאמונה הפרה-מילניאליסטית, מבוגרים יותר ומנהיגים קהילות פחות מגוונות. לעומת זאת, אוונגליסטים צעירים רבים, הוא טען, מחפשים כמרים צעירים יותר, ואולי גם "אופנתיים" כמוהם, וכתוצאה, "יש סבירות גבוהה יותר כי אוונגליסטים מתחת לגיל 30 נחשפים גם לתקשורת לא אוהדת שמציגה את ישראל כתוקפן וגם למסורות דתיות שלא מייחסות חשיבות תיאולוגית רבה לתפקידו העכשווי של העם היהודי ומדינת ישראל".